Vajon a marketingen (hirdetés és tanulás) kellene spórolni most?

sporolas
A koronavírus rendesen odavágott már most a vállalkozásoknak gazdaságilag és ez a cégvezetők fejeiben összekuszált pár dolgot. Egyesek a hirdetések visszavágásában látják a túlélést, pedig ez a fény az alagút végén rohadt hangosan dudál és nem az a fény, amit keresel...
Olvasási idő: 6 perc

Az elmúlt hetekben számtalan olyan magatartással és válaszreakcióval találkoztam a koronavírus kapcsán vállalkozók között, ami zsákutca több szempontból is.

Az előző cikkben már kifejtettem miért nem kell ingyen adnod a cuccodat, miért ne érezd magadat rosszul, ha most is hirdetsz.

Ezután nézzünk végig néhány további korlátozó gondolatot, amik gátolhatják a vállalkozásod túlélési esélyeit. Jöjjenek is sorban a legfontosabbak, egyúttal néhány saját gondolattal, ami szerintem megoldást is jelenthet.

Szóval a marketingen érdemes spórolni?

A legtöbb kkv életében a marketing (és sales) jelenti az éltető oxigént: szállítja az új érdeklődőket, ápolja a kapcsolatot velük és termeli a bevételt amiből él a cég.

Ha ezt költségcsökkentés szempontjából elvágod, akkor azzal halálra ítélted magadat.

Sok esetben már rövidtávon is, de középtávon biztosan.

Az a bevétel ami most jelentkezik nálad (vagy jelentkezett a korlátozások előtt), az mind a marketing tevékenységeid (idő és anyagi ráfordítás) következménye.

Tehát ezek legyenek a legutolsók a költségcsökkentési listádon:

  • marketinges kolléga / alvállalkozó díja
    • ha nem is tud azonnali bevételt termelni neked, akkor gyártson tartalmat, ápolja az ügyfeleket, fejlesszen háttérrendszereket, készüljön az újraindulásra listaépítéssel (Te pedig közben próbálj meg valahogyan nullszaldót elérni)
  • hirdetési büdzsé
    • azonnali vevőszerzésre (ezt lehet átcsoportosítani a következő pontra)
    • listaépítésre
  • stratégiai marketing szoftverek (pl. hírlevélküldő, amiben az email címeket tárolod és amiből pont pénzt tudnál csinálni!)

A költségspóroláson túl azt sem javaslom, hogy kommunikációs tevékenységeket abbahagyd. Azaz némi fókuszt helyezz ezekre is, még akkor is, ha épp nehéz megoldani:

  • legalábbi heti 1x valamit posztolj a közösségi média oldalaidra (a több az jobb, bizonyos iparágakban a minimum szint is magasabb lehet ennél)
  • minimum 2 hetente egyszer küldj valamit az email listádra
  • jelentkezz valamilyen ingyenes, értékes szakmai anyaggal min. havi 1 alkalommal
  • néha kérdezd meg a követőidet, hogy hogy vannak, milyen segítségre lenne szükségük (ez termékfejlesztési szempontból is előnyös!)

Jusson eszedbe:

A kész jobb, mint a tökéletes.

(Ebben a cikkben sincs túl sok vizuális illusztráció, biztosan tele van helyesírási hibával és nem írtam több órán keresztül, több körös revízióval. Most haladni kell és a kiküldött 80%-os cikk jobb, mint a tökéletes csend. :))

Ha most hirdetni tudsz, sokkal olcsóbb is lehet

Szendrei Ádám, a Tudástár Klub alapítója dobta át Messengeren tegnap az alábbi képernyőmentést:

Ami a képernyőn a lényeg: 11 Ft-ba kerül egy kattintás és 22 Ft-ba egy konverzió (feliratkozás.)

Ádám azt mondta, a normál kattintási költsége 50 Ft szokott lenni ehhez hasonló Facebook hirdetések esetén.

Ezzel nem azt állítom, hogy neked is ilyen drasztikusan olcsóbb lesz, félre ne érts!

Erre nincs garancia.

De az várható, hogy érezhetően olcsóbb most a hirdetés, mert a legtöbben satuféket nyomtak.

Például az én hirdetéseim is futnak és önfinanszírozó módon építem az email listámat. A kattintási költségek alacsonyabbak, a konverzió hasonló mint eddig.

Márciusban 1111-en iratkoztak fel az ingyenes letölthető anyagaimra és utána a folyamat még pénzt is termel (nem sokat, de termel és ingyen épít listát):

Ha legalább annyit csinálsz, hogy listát építesz (majd kommunikálsz feléjük), azzal sokkal jobb helyzetből várhatod majd az újraindulást.

Ne hagyd abba a tanulást, pont most van rá a legnagyobb szükséged

Ha nincs input, nem lesz output sem.

Azaz ha most lemondod a marketinges előfizetéseidet, nem mész több képzésre, nem fektetsz be tananyagokra – mondván rossz a gazdasági helyzet -, akkor nagy eséllyel csak csak lejjebb taszítod magadat a problémagödörben.

Ugyanis nem lesz:

  • aktuális információd, tudásod ami mentén vevőt tudnál szerezni a mostani helyzetben is
  • tanácsadói konzultációs lehetőséged, ahol kérdezni tudnál (soha nem volt ilyen értékes, hogy egy Facebook csoportban, Zoom híváson vagy telefonon kérdezni tudsz Magyarország legnevesebb szakértőitől!)
  • közösséged, ahova tartozni tudsz és ami motiválni tud téged a nehéz pillanatokban is

Aki egy kicsit is előrelátó, az inkább megszorítja a nadrágszíjat mindenhol máshol, de a marketinghez nem nyúl. Mert tudja, hogy a vevőszerzés az egyetlen esélye a visszakapaszkodáshoz.

Jusson eszedbe:

Ha nincs marketing, nincs oxigén és előbb-utóbb nem kap több levegőt a vállalkozásod.

Aggódás és pánikolás helyett indulj el új irányokba

Európában várhatóan nem 1-2 hónapig fog tartani a probléma, nyár közepére várják a tetőzését a járványnak. Ez persze változhat, mert mindenki csak becsül és valójában senki nem élt még át ilyet.

De én azt mondom, jobban teszed ha úgy számolsz, ősznél előbb nem lesz újra normál állapot. Ekkor nem érhet nagy csalódás. (S persze tudj róla, az őszi újraindulás sem garantált.)

A legtöbb családnak / családi vállalkozásnak nincs annyi tartaléka, hogy a céges kiadásokat (nulla vagy szinte nulla bevétel mellett) és a magán megélhetést IS egyszerre fedezze több hónapon keresztül.

Azaz muszáj lesz valami új bevételi módot kitalálnod a totális csőd elkerülésének érdekében.

Mi a célja az új irányoknak, miért csináld?

Tudom, kellemetlen ha most ebben kell gondolkoznod, megértelek…

De fontos szem előtt tartani, hogy miért is csinálod:

  • ha el tudsz érni egy nullás szintet az új irányból származó bevétellel, akkor nagyon jól megúsztad a szituációt (akármilyen rosszul hangzik, ez az igazság! a nullszaldós, fogcsikorgatós hónapok sokkal jobbak, mint a csőd)
  • még ha nullára nem is jössz ki a cégeddel, a veszteségeket minimalizálni tudod annyira, hogy a megtakarításaid (vagy racionális hitel lehetőségeid) kitartsanak a helyzet végéig (ez megint sokkal jobb, mint a csőd)

Ha a kettő közül valamelyiket össze tudod hozni (akár még racionális mennyiségű, 1-2 éven belül kitermelhető hitelekkel), akkor fent maradhat a céged.

Lehet, hogy nem kell majd elküldened (jó) embereket. Lehet, hogy nem kell eladnod nagy veszteséggel eszközöket, árut, ingatlant.

Így pedig megmarad azaz infrastruktúrád, amivel az újrainduláskor folytatni tudod.

Ezért szükséges foglalkoznod az új irányokkal. Nézzük milyen lehetőségek állhatnak előtted inspirációként.

Gyere ki egy új termékkel / szolgáltatással

Ha a mostani termékedre / szolgáltatásodra megcsappant az igény, akkor találj ki egy újat.

Építkezz az iparági tapasztalatodra, gondold végig mit tudnál nagy sikerrel eladni a mostani helyzetben.

Ha van meglévő követőtáborod, mindenképp rájuk építkezz elsősorban!

Változtass a formátumon

Ha például vendéglátóhely voltál, akkor gondolkozz el a házhoz szállításon. Ha eddig élőben találkoztál a kliensekkel, akkor alakítsd ki a feltételeket az online alkalmakhoz.

(Erre láthatsz majd példákat a cikk végén.)

Szolgálj új célközönséget

Lehet, hogy most fizetésképtelenné vált az éttermek nagy része, szóval ha nekik dolgoztál / szállítottál, akkor találj magadnak egy új célcsoportot akinek szüksége lehet rád.

Ezt kombinálhatod az új termék / szolgáltatás kifejlesztésével is. Van tudás a fejedben, akkor csomagold át és add el annak, aki most is venni akar és tud.

Magyar példák, ahol alkalmazkodtak a változáshoz

A környezetemben több példát is láttam arra, hogy átállnak az új helyzetre cégek. Ezekből szeretnék megosztani veled néhányat.

Offline oktatásból online tanulás

A Don’t Panic nyelviskola hálózattal már egy ideje közösen dolgozunk, így első kézből láthattam a háttérben az intézkedéseik egy részét. Még a korlátozó intézkedések előtt átálltak online oktatásra a teljes hálózatban (Skype-os, Zoom-os órák) és így lehetőségük van arra, hogy átvészeljék ezt az időszakot.

Emellett az online infótermékes lábra is nagyobb hangsúlyt helyeznek, ugyanis az otthoni angoltanulás továbbra is opció. És egyre jobban az lesz, ahogy elunják magukat az emberek négy fal között.

Videósok stúdióba vonulhatnak

Szűcs János (Videókommandó) régi videós partnerem, itt már nyilván hetek óta nincs klasszikus megbízás. Éppen ezért János kihasználva a helyzetet, a stúdiójára helyezi a hangsúlyt és ennek a használatát promózza a meglévő ügyfelei felé.

Ha erre most azt mondod, neked nincs stúdiód, akkor szerezz (bérelj, építs) egyet. 😉 Némi élelmességre biztosan szükség lesz a mostani helyzetben, muszáj föltalálni magunkat.

Pszichológusok / coachok / terapeuták / tanácsadók online beszélgetés

A saját pszichológusommal egyből átraktuk telefonos beszélgetésre az alkalmakat, ami egy kicsit más, de továbbra is nagyon hasznos. Ezzel egyből lehetett a meglévő klientúra nagy részével folytatni a munkát.

A saját vállalkozásomban a konzultációk egy részét eddig is online tartottam, de most az összes átkerült Zoomre vagy telefonbeszélgetésre. Igazándiból még jobb is, mindenki megspórolta az utazási időket.

Edzőtermek / személyi edzők / bármi, ami mozgás online térben

Az egyik stúdiót üzemeltető ügyfelemnek javasoltam, hogy álljanak át a Zoom segítségével közösségi online edzésekre.

A szokásos havi bérlet áráért cserébe minden nap 18:00-tól csatlakozhatnak egy csoportos, online edzéshez. Az előadások végén lehet kérdezni az edzőtől, vannak meghívott vendégelőadók is különböző témákban (táplálkozás, pszichológia stb.).

Az emberek nagyon vágynak most közösségre, kapcsolódásra és ezt itt megkaphatják az edzőiken, sporttársakon keresztül. Nem is biztos, hogy az edzést fogják megvenni tőled, csak mondom…

Ennek egy haladó verziója akár egy előfizetéses rendszer, mint például Kollár Kata Harcosképzője. Ezt persze nem olyan könnyű 1-2 hét alatt elindítani, de ez is egy opció a folytatáshoz.

Éttermeknek házhozszállítás

Az érdi hely ahova eddig jártam ebédelni, most házhoz szállítást vállal.

Nagy tanulság lehet a jövőre nézve (nem csak az éttermeknek): el kell kérni az ügyfelektől az emailes / telefonos elérhetőség amikor csak lehet.

Miért SOS fontosságú ez?

Azért, mert ha nem plakátolták volna ki az összes ablakot “HÁZHOZ SZÁLLÍTÁS” feliratokkal, akkor nem is tudok arról, hogy lehet tőlük rendelni. Ugyanis semmilyen elérhetőségük nincs hozzám, pedig majdnem mindennap jártam hozzájuk.

Kicscsoportos tréningek helyett ingyenes webinárium, majd online oktatóanyag

Egy privát konzultációs ügyfelem elkezdte felépíteni a webinaros értékesítéshez szükséges dolgokat és ezen a héten már teszteli is az eredményeket.

Ő eddig élő tréningekből élt, azonban ezek a lehetőségek megálltak. Ekkor lehet tök jó opció, hogy ingyenes webinárokat hirdetsz és ott a webináron online képzésként adod el ugyanazt, amit eddig csináltál.

Ehhez nem szükséges online kurzust fejleszteni feltétlen! A Zoom szoftver segítségével megtarthatod egész napos online képzésként is azt, amit eddig élő tréningen adtál elő.

Van aki beállt futárnak 🙂

Gál Kristóf egyik emailjében olvastam, hogy látott egy céget sok területi képviselővel + autóval, Ők most beálltak futárkodni.

Zseniális példa élelmességre!

Ha ilyen húzásokkal csak annyit elérsz, hogy nem kell elküldeni embereket vagy éppen nem kell teljes csődöt jelenteni, az nagy győzelem. Utána pedig pár hónap múlva újraindul majd az élet úgyis, akkor lesz mivel és kivel folytatni.

Kitartást kívánok neked!

Remélem segített számodra ez a pár gondolat, én őszintén ebben hiszek.

Tudom, ettől még nem lett könnyebb. De legalább reálisabban láthatsz bizonyos dolgokat, ami alapszükséglet a későbbi siker eléréséhez.

Kitartást kívánok neked ezekben a nehéz időkben, kemény és okos munkával túl leszel rajta.

Jó munkát, hamarosan jelentkezem nálad további segítséggel!

Szerző:

Domán Zsolt

Domán Zsolt

Hello, Domán Zsolt vagyok, a DO! marketing alapítója. Az a mottóm, hogy magyar mikro- és kisvállalkozóként nem az számít, mit tudsz, hanem mit csinálsz a marketingben. Az üzleti eredményeid, az első vásárlóid csak a megvalósításból fognak jönni és én ebben segítelek. Megmutatom, miként szerezz vevőt az interneten!

Kérdésed van?

Akkor tedd fel itt:

Ki az a Domán Zsolt és miért bízhatsz benne?

Ha most találkozol velem először, akkor bizonyosan bizalmatlan vagy.

Ki ez a Domán Zsolt és miért tudna nekem bármi hasznosat mondani?” – merül fel benned tök jogosan a kérdés. 

Fusd át a történetemet a lenti gombra kattintva és utána döntsd el magad, hogy lehet-e nálam bármi olyan tapasztalat, ami építheti a vállalkozásod.

Keresés

Ha az oldalon található cikkek közt szeretnél keresni:

Követsz már Facebookon?

A közösségi média oldalaimon folyamatosan értékes tartalmakat olvashatsz, kattints a “Kedvelés” gombra:

Instagram jöhet? :)

Az Insta sztorijaimban nagyrészt egyedi tartalom van, amit máshol nem láthatsz. Kövess Instán is, katt a fekete ikonra!