Ebben a cikkben két dologról szeretnék beszélni veled:
- Az elmúlt hetekben kialakult egy tendencia: adjunk mindent (vagy legalább valamit) ingyen, mondván egyeseknek nehézzé vált a mostani anyagi helyzete.
- Sőt, van aki szerint kifejezetten ördögtől való, ha most akarunk eladni valamit, ami nem létszükséglet, hiszen most “annyival fontosabb dolgok vannak terítéken”.
Mindkettő irtó fontos téma és egyúttal veszélyes tévhit, mert visszatarthat téged attól, hogy a mostani időkben is építsd / életben tartsd a vállalkozásodat.
Most megsemmisítjük őket, hogy mielőbb jó irányba tudd állítani a gondolkodásmódodat.
Tartalomjegyzék
Miért nem kell Teréz anyává válnod és muszájból ingyen adni bármit is?
Bevallom őszintén, a krízis első hetében (még jóval a nemzetközi vagy itthoni példák előtt) én is erősen gondolkodtam a DO! marketing Klub 30 napos ingyenessé tételéről.
Erős piros pont lett volna a cégem számára “vizuálisan”, de aztán ahogy 1-2 napot aludtam rá, egyből beugrott néhány fontos gondolat, amelyek mentén elvetettem.
Amit ingyen kapunk, azt nem igazán értékeljük
Tanácsadóként számtalan alkalommal adtam már jófejségből tanácsokat, tippeket és 95%-ban SEMMIT nem csinált meg az illető. (Olyan esetekről beszélek, amikor kérték a segítségemet, tehát nem én csaptam fel önjelölt segítőbe.)
Ez egy általános jellemzője az emberi működésnek, nyugodtan gondold végig a saját életedet.
Hány cikket olvastál el az elmúlt hetek ingyenes dömpingjéből? Hány kurzust néztél végig, amit most ingyenessé tettek?
És leginkább, mit valósítottál meg belőlük?
Na ugye. (Tisztelet a kivételnek, de szerintem a lényeget érted.)
Eddig sem az információ hiányzott a sikerhez
Jópofa PR húzás bármilyen információ, tudás, szolgáltatás ingyenessé tétele, de valójában kevés érdemi változást érünk el vele. (Itt most elsősorban vállalkozások tudásáról beszélek, nem önkéntes munkáról vagy hasonlókról.)
Márpedig ha tényleg az motivál, hogy segíts most az embereken, akkor ahhoz önmagában az információ nem elégséges.
Pont ezekben a bizonytalan időkben van a legnagyobb szüksége az ügyfeleidnek:
- személyre szabott válaszokra, mert mindig van kérdésük (most meg aztán hajajj!)
- számon kérésre, hogy ha valami fontos nekik és elhatározzák, akkor végig is csinálják
- folyamatos motivációra, hogy ne csorbuljon a kezdeti lelkesedés
- egy közösségre, ahova tartozni tud, ahol nem érzi magát egyedül és esetleg még a kérdéseire is választ kap
Itt már valószínűleg dereng előtted a lényeg: ahhoz, hogy ezt “szállítani tudd” érdemben, muszáj pénzt kérned.
Mert időt, energiát, törődést, figyelmet, szakértelmet igényel az érdemi változás létrehozása. Ezekből pedig korlátozott mennyiség áll rendelkezésedre, amit ha felhasználsz, akkor szükséges pénzt termelnie számodra is. Ez a világ rendje, így jön létre az az egyensúly, ami mellett fenntartható a dolog.
De ne álljunk még meg itt, több további gondolatot is érdemes kibontani az ingyenesség kapcsán.
Elköteleződés = nagyobb esély a sikerre
Álláspontom szerint akkor fogják a legjobb eredményt elérni a portékáddal (legyen szó termékről, szolgáltatásról, tananyagról) az ügyfeleid, ha minél jobban elköteleződtek a megvalósítás irányába.
Azon túl, hogy Te kiegészítő szolgáltatásokkal segíted őket (személyes válaszok, közösség, motiváció stb.), az egyik legegyszerűbb mód az elköteleződés kiváltására az, hogy pénzt adnak neked.
Minél többe kerül a cuccod, annál jobban motiváltabbak lesznek a megvalósításban a kliensek.
Mert fáj kiadni anyagilag egy nagyobb összeget és miután kiadom, “hülye leszek ennyi pénzért nem megcsinálni”.
Ezzel persze nem azt üzenem neked, hogy most van itt az ideje sok tízezres/százezres/milliós ajánlatok összeállításának.
Valóban sokan már most is nagyon nehéz gazdasági helyzetbe kerültek (és még többen csak most indulnak el lefelé, ahogy körbeér) és valóban lehet, hogy bizonyos dolgokat nem engedhetnek meg maguknak akkor sem, ha fejre állunk.
Én mindössze arra szerettem volna rávilágítani, hogy ha pénzt kérsz cserébe, azzal valójában nagyobb sikeresélyt vált magának az ügyfeled. Ez most akármilyen furán hat, de valójában jót teszel vele.
És ezt kommunikálni is tudod, konkrétan elmagyarázhatod nekik a fenti logika mentén, hogy miért érdemes invesztálniuk magukba.
Most, hogy az ingyenességet egy kicsit jobban árnyaltuk, nézzük a második témánkat.
Vérszívó kapitalista vagy, ha most akarsz eladni valamit, amikor “sokkal fontosabb dolgok” vannak terítéken?
Talán Te is találkoztál már ezzel a megközelítéssel és még az is lehet, hogy szívedre vetted.
Én azonban szeretnélek megnyugtatni, teljesen normális az, hogy értékesíteni próbálsz. Nem csak normális, de valójában bizonyos szempontból ezzel tudod a leginkább segíteni a gazdaságot.
Nézzük részletesebben.
Már nem opció a “kiülöm a krízist” megküzdési stratégia
1-2 hete még sokan éltünk abban a hitben (őszintén bevallom, én is!), hogy ez az egész 1-2 hónap alatt lemegy. “Elkezdődött márciusban, hát akkor májusban már tuti megint együtt sörözhetünk!”
De sajnos ez Európában várhatóan nem így lesz, hiába láttunk erre pl. kínai példát.
Szakmai becslések szerint nyár közepén tetőzik majd a járvány, ami még nem jelenti automatikusan a korlátozó intézkedések végét.
Így akinek most kiesett a bevétele, az akár őszig kénytelen a tartalékaiból kihúzni ha “csendben marad”. Erre pedig a legtöbb vállalkozás / magánember képtelen.
Azaz hiába lennél hajlandó most egy kicsit lejjebb tekerni a hirdetéseket, muszáj lesz valamit kitalálnod előbb-utóbb.
- Új termék / szolgáltatás…
- Új célközönség…
- Akár új weboldal…
- Új hirdetések…
Na már most ha rá leszel kényszerítve a váltásra, akkor minek várnál vele?
Azonnal bele kellene csapnod, mert valószínűleg béna leszel benne az elején. (És ez így normális, mindenkivel ez van az elején!)
Minél később kezded el nyomni a gázpedált tövig, annál később találod meg a helyes irányt.
Te is felelős vagy a családodért, magadért, a csapatodért, a partnereidért és így tovább…
Amikor valaki epésen odaböffent a hirdetéseid alá egy “ennek most nincs itt az ideje” kommentet, akkor Ők nyilvánvalóan nem látják át a teljes képet, nem gondolnak a Te helyzetedre.
Megértem, hogy nekik éppen k*rva nehéz!
De ha nem futna ott az a hirdetésed, akkor előbb-utóbb neked is az lenne! És ez nem kizárólag a Te egyéni jóléted miatt lenne kellemetlen.
Vállalkozóként helyt kell állnunk:
- a saját családunk biztonságáért
- a csapattagjaink megélhetéséért
- a beszállítóink kifizetéséért
Egy 2012-es tanulmány szerint a mikrovállalkozások (0-9 fős csapat) termelik meg kb. 20%-ban a hazai GDP-t. További kb. 20%-ért felelős a kisvállalkozói réteg (10-49 fő).
Tehát a gazdaság majdnem felét a hozzád és hozzám hasonló nagyon kicsi cégek adják!
A DO! marketing igazán picike, de így is havi szinten kb. 1M Ft fix (és további projekt alapú) kiadása van, ami máshol a gazdaságban 1M Ft bevétel (részletekben nyilván).
És akkor még arról nem is beszéltem, hogy a magánjövedelemként kivett pénz egy részét is nyilván elköltöm én is, meg minden más cégvezető.
Azaz jusson eszedbe: nem csak a saját jókedvünkért futtatjuk a hirdetéseinket! Aki ezt nem látja be, azzal nem kell foglalkozni. Törlés, tiltás, továbblépés.
Fölhatalmazlak: nem kell ingyen adnod semmit és bátran hirdethetsz!
Ha idáig elolvastad a cikket, akkor úgy gondolom sokkal árnyaltabban látod már mind a két előzetesen felvetett témát.
- Érted, hogy nem szükséges ingyen adni a cuccodat. Sőt, konkrétan több eredményt érnek el az ügyfeleid, ha pénzt kérsz tőlük.
- Nem ördögtől való, ha most is hirdetsz, ez a Te és a gazdaság túlélésének záloga!
Remélem segített neked ez a cikk és leráztad magadról ezeket a korlátozó tévhiteket.
Ha van véleményed a témában, írd meg hozzászólásként, kíváncsi vagyok Te hogy látod.
Jó munkát, hamarosan jelentkezem nálad további segítséggel!