Az előző cikkünkben mutattunk neked 8 modellt arra, hogy évi 100 milliós bevétele legyen a vállalkozásodnak. Most már tudod azt, hogy ehhez hány vevőre van szükséged.
A kérdés csak az, hogy vajon a célpiacod van-e elég nagy ennyi vevő kitermeléséhez.
Ebben a cikkben pont ezt fogjuk megnézni, mindössze 10 perc alatt kiderül, reális lehet-e ennyi vevőt szerezni online.
Tartalomjegyzék
Így számold ki, mekkora lehet a vállalkozásod piaca
1. A piacméreted elméleti maximuma, amit online hirdetéssel el tudsz érni
Először azt kell kiszámolnunk, hogy mennyi az elméleti maximuma a piacodnak. Ez a teljes számossága azoknak, akik szóba jöhetnek neked vásárlóként ÉS tudunk nekik hirdetni online.
Ahhoz, hogy ezt a számot megkapd, a következőket kell megnézned:
- demográfiai alapján (kor, nem, lakhely, fizetés)
- ÉS
- probléma / vágy alapján (pl. hátfájás, túlsúly, önbizalomhiány, anyagi függetlenség vágya, pártalálás vágya)
- ÉS
- “online elérhetőség” alapján (pl. Tudsz rájuk célozni Fb hirdetést? Hány embert mutat a Fb hirdetéskezelő számlálója? Később ezt mutatom képpel.)
…mekkora közönségméret jön ki?
Nézzünk egy konkrét példát
Ha például Debrecenben van jóga stúdiód és az 50 év feletti hölgyekre lősz, akkor a Facebook hirdetéskezelőben debreceni, 50 fölötti, jóga és kapcsolódó témák iránt érdeklődő nőkre célozva 27.000 fős közönség jön ki.
A Facebook hirdetéskezelője nagyon jó kiindulási alap, ha célközönség méretet szeretnél vizsgálni.
A beállított érdeklődési körök:
Azt már tudjuk tehát, hogy kb. 27.000 fő a maximum, akinek tudunk hirdetni.
(Persze bele lehetne “kötni” abba, hogy miért csak Facebook-on akarunk hirdetni, de 2020-ban jelenleg ez a realitás. Más platform nem igazán veszi fel a versenyt és még ha fel is venné, a 27 ezres szám akkor is reális. Nincs másik platform, ami 10x nagyobb közönséget rejtene.)
Jó, ha tudod: a Facebook célközönség-kalkulátora alapján meghatározott méretből soha nem fogunk mindenkit elérni, mert vannak, akik nem használják a profiljukat, vagy kamuprofilok.
Az a tapasztalat, hogy a Facebook által becsült számból nagyjából a 2/3-ot lehet elérni, néha 3/4-ét.
Ha bármilyen okból nem tudod lecsekkolni a célközönséged méretét a Facebook hirdetéskezelővel, akkor a versenytársaidtól is kinyerheted az információt:
- Használj valamilyen céginformációs adatbázist, hogy megnézd a tavalyi árbevételt a vizsgált cégben
- Ha nagyjából monitorozod a konkurenciát, akkor tudod mit árulnak, nagyjából mennyiért, ebből tudsz becsülni egy éves átlagos ügyfélköltést
- Oszd el az éves bevételt ezzel az átlagos kosárértékkel (amit 1 ügyfél 1 évben költ) és megkaptad az ügyfelek nagyjábóli darabszámát
- Csináld meg ezt a TOP10 céggel és a piac legnagyobb részét lefedted az ügyfélszámok összeadásával
Természetesen ez a példaszámítás nagyon sok helyen pontatlan lesz, így csak egy körülbelüli becslésként gondolj erre.
2. A piacméreted megszerezhető része
A következő dolog amit szükséges átgondolnod, az a célközönséged reálisan megszerezhető része, figyelembe véve a versenytársakat, a marketing képzettségedet és az általános józan paraszti észt (bármi olyan speciális tényezőt, ami a Te iparágadra jellemző).
A fenti számításban kijött, hogy van Debrecenben 27.000 ideális vevőd maximum. Ebből körülbelül 20.000 főt tudsz hirdetésekkel elérni.
Nem lenne reális azzal számolnod, hogy akkor 20.000 vevőd lesz.
A konkurenseid el fogják vinni a piac egy részét
Hiába nagy a célközönséged kiszolgálható mérete, ha a konkurencia miatt relatíve kevés a megszerezhető része. Ha a jógás példánál maradunk, akkor számolni kell azzal, hogy rengeteg versenytárs mozog a piacon, ugyanabban a városban, ugyanarra az ügyfélkörre lőve.
Biztosan nem fog mindenki tőled vásárolni.
Ez főleg akkor lehet nehéz, ha már régebbi, jól marketingező cégek vannak a piacon. Nem lehetetlen belépni mellettük, csak sok tanulást igényel, tehát biztosan nem az első néhány évedben lesz a tiéd a legnagyobb vállalkozás.
Tanulj a versenytársaid méretéből
A helyedben megnézném azt, hogy a TOP10 cég az iparágadban mekkora bevétellel / ügyfélszámmal rendelkezik.
Ez alapján sokszor azt fogod látni, hogy még a legnagyobb, legrégebb óta marketingező cég is csak 5-10 százalékát “birtokolja” a Facebook hirdetésekkel elérhető piacnak.
Azaz a jógás példában a 20e fős piacból mondjuk csak 1500 vevője van a legnagyobb stúdiónak 1 évben.
Ebből következtethetsz Te is arra, hogy az elején a piacméreted elméleti maximumának csak egy nagyon pici, egy számjegyű százalékos részét fogod tudni megszerezni.
Ha ilyen számok mellett nem jön ki a matek, akkor az egy intő jel!
Sose menj bele úgy egy vállalkozásba, hogy a profitábilis megtérüléshez az elérhető piac 10-20-30-40-50%-át meg kell szerezned, mert ez átlagos magyar mikrovállalkozóként egyszerűen őrültség.
Mi tévő legyél, ha kevés neked a piac 1-5%-a, mint ügyfél?
Reálisan számolva azt mondanám neked, hogy a Facebook hirdetésekkel elérhető teljes piacméretnek az 1-2%-ával számolj a vállalkozásod elején.
Esetleg ha már ügyes marketinges vagy, akkor számolhatsz 5%-kal.
Mitévő legyél, ha így nem jön ki a matek, azaz mondjuk a jógás példában:
- 20.000 embert tudsz elérni Facebook hirdetéssel
- ennek a 2%-a 400 fő
- de neked nem elég 400 fő, ahhoz, hogy a kitűzött bevételi célodat elérd
Két lehetőséged van:
- növelni kell az ügyfeleid által nálad hagyott összeget (kosárérték, az előző cikkünkben szó volt róla)
- ki kell szélesítened a potenciális ügyfelek körét
Van olyan helyzet, amikor még lehet drágábban adni valamit és akkor készen vagyunk.
És van olyan is, hogy egy kis edukálással több embernek tudjuk elmagyarázni az értékünket, ezáltal többen is vásárolnak tőlünk.
De sokszor bizony nagyon nehézkes mindkét út és nem akaródzik kijönni a matek. Ez esetben azt javaslom, mérlegelj erősen: talán nem a legjobb a mostani modellje a vállalkozásodnak és valamit át kell alakítani rajta.
Összegzés
Nem tudsz nagyobb bevételt elérni, mint amennyit a piacod ki tud termelni.
Bevételi célod eléréséhez, a célközönséged kiszolgálható és megszerezhető méretének fedeznie kell a szükséges számú ügyfelet.
- Az előző blogcikkből mindig jusson eszedbe Ottó sztorija ( legalább a faszögellés abszurditása miatt). Csináld nyugodtan, amit szeretsz, ami a szenvedélyed, de előtte légy kíméletlen önmagaddal, és számolj! Később nagyon hálás leszel a hideg számoknak!
- Ha elosztod a tervezett éves bevételi célodat egy ügyfeled átlagos éves költésével, megkapod, hogy hány ügyfélre lesz szükséged évente.
- A célpiacod megfelelő vizsgálatával és a versenytársaid modellezésével meg tudod becsülni a kiszolgálható ÉS megszerezhető célközönséged méretét.
- Amennyiben a kiszolgálható és megszerezhető célközönséged mérete fedezi a szükséges ügyfélszámot, sínen vagy. Ellenkező esetben jöhet az újratervezés: másik célközönség, másik termék, megnövelt ügyfélköltés, másik vállalkozás…
Remélem értékes volt neked ez a cikk, sok sikert kívánok számodra!