fbpx

10 lépés, amit tehetsz annak érdekében, hogy minimalizáld a korlátozások okozta veszteséget

vírus
Már hivatalosak a legújabb korlátozó intézkedések, amelyekről hétfő óta lehetett tudni, hogy nem fogják megkönnyíteni az őszi időszakot.
Olvasási idő: 6 perc

Az első gondolatod vállalkozóként talán nem volt épp a legpozitívabb, és ez abszolút érthető is. Ugyanakkor ha vállalkozó vagy, készen kell állnod a legkeményebb kihívások megoldására is. 

Ebben szeretnénk most segíteni neked, ezért összegyűjtöttük azokat a tippeket, amelyekkel te is enyhíthetsz a korlátozások következményein. 

Mielőtt még belecsapnánk, fontosnak tartjuk azt is, hogy megosszuk veled, mit ne tegyél ebben a helyzetben. A kapkodás, a félelem könnyen terelhet zsákutcába, úgyhogy indítsuk innen a tippek sorozatát.

Mit NE tegyél?

Ne maradj csendben

A legrosszabb, amit tehetsz, hogy pánikolsz, csendben maradsz és leállítod az összes hirdetésedet. Ezek mindegyike, vagy rosszabb esetben ezek kombinációi biztosan nem visznek előre. 

Az emberek kíváncsiak arra, hogy mi történik most veled, hogyan érinti a veled való közös munkát, kapcsolatot az új helyzet, ezért mindenképpen kommunikálnod kell, hogy mi változik most. 

Később pedig folyamatosan azt is, hogy min dolgozol éppen, mik a terveid. Ezzel enyhítheted a bizonytalanságot, és elültetheted a fejükben, hogy igenis elérhető vagy. 

Ezt még a nagy cégek is elvétik: szerda reggel (az már 48 órával a bejelentés után volt) kerestem kávézót és a hazai 3 nagyobb lánc közül 2 semmit sem kommunikált a Facebook oldalán. Légy Te is a kivétel, akivel tudjuk mi újság.

Ne add ingyen a cuccodat

A tavaszi korlátozások idején láthattuk, hogy az sem jelent üdvözítő megoldást, ha átállsz arra, hogy ingyenesen adsz bizonyos termékeket vagy szolgáltatásokat. 

Megfelelő stratégia nélkül ezzel csak azt éred el, hogy leértékeled a termékedet, és elveszíted az érdeklődők bizalmát. 

Bevételed ettől még ugyanúgy nem lesz, de a korlátozások után sokkal nehezebb helyzetből indulsz. Mivel az “ingyenhullámra” már tavasszal is csak keveseknek volt megfelelő stratégiája, ezt most sem javaslom. (Tavasszal született erről a jelenségről egy bővebb cikk, azt itt találod.)

Ezek a legfontosabb kerülendő zsákutcák. Most, hogy ezeket tisztáztuk, nézzük meg, hogyan indulj neki a károk enyhítésének. 

Mit tehetsz ebben a helyzetben?

A lépések nem lesznek sem könnyűek, sem pedig szexik, ellenben hatásosak, ezért ne próbáld meg őket megúszni. 

1. lépés: Ha még nem tetted meg, gondold át a stratégiai alapokat!

Ez kikerülhetetlen, ha eddig még nem estél túl rajta. Tisztáznod kell az első pánik után, hogy pontosan mit is jelent a te bizniszedben a korlátozás. 

  • Hogyan érint ez az egész a működési alapokat tekintve? 
    • Be kell zárnod? Rövidül a nyitva tartási időd? 
    • Mennyivel lesz kevesebb becslésed szerint a vásárlód?
    • Hogyan tudsz te eljutni a vásárlókhoz, ha ők nem mehetnek hozzád? 
  • Hogyan érintik a korlátozások a vevőszerzésedet? 
    • Van már működő online vevőszerző rendszered, listád, hirdetéseid? 
    • Van átdolgozható online felületed, eszközöd, vagy nulláról építkezel?
    • Egyáltalán milyen eszközeid állnak rendelkezésre, amiket be tudsz vetni?
    • Hány fős a meglévő vásárlói bázisod, akikkel tudsz kommunikálni?
    • Mekkora követőtáborod van? Zárt csoport esetleg? 
  • Hogyan kell változnia a kommunikációdnak? 
    • Mit kell mindenképp közölnöd a követőkket?
    • Milyen gyakorisággal tudsz nekik beszámolni a helyzet változásáról?
  • Hogyan érinti mindez a folyamatban lévő vagy tervezett kampányaidat? 
    • Nyakadon a Black Friday és a karácsonyi időszak. Mit kell másképp csinálnod? 

Egyik kérdés sem könnyű de le kell ülnöd tiszta fejjel és át kell gondolnod, mit tudsz, mit kell átalakítanod annak érdekében, hogy minimalizáld a veszteséget! Enélkül vakon cselekednél a következő hetekben (vagy hónapokban). 

2. lépés: a vásárlóköröd átgondolása

Könnyen lehet, hogy olyan helyzetbe kerültél, hogy az eddigi vásárlóid nem tudnak eljutni hozzád, vagy amit eladsz/szolgáltatsz, az átmenetileg lehetetlenné vált. A fitnesztermek bezárása tipikusan jó példa erre, de éttermekbe sem lehet most beülni. 

Ha arra jutottál az előző pontnál, hogy átmenetileg át kell alakítanod a működésedet, könnyen lehet, hogy az ideális vásárlód is megváltozott. 

Gondold ezért át, kinek és mit fogsz tudni értékesíteni a következő időszakban. Kicsoda az ideális vásárlód MOST?

Nagyon fontos, hogy legyél nyitott, és ha azt érzed, hogy jelentősen megváltozott nemcsak a közönséged, de a helyzeted is, akkor ne félj váltani, kipróbálni valami újat. 

Hogy mit jelent ez “új”? 

Lehetséges, hogy le kell cserélned a vevőkörödet, de akár a tevékenységi körödet is. 

Nem lenne ez egyedi eset, hiszen láttunk rá példát, hogy a taxisok elkezdtek ételkiszállítóként dolgozni éttermekkel közösen, de arra is láttam példát, hogy egyik ügyfelem az asszisztensét átadta egy webshopba dolgozni, bérköltségért cserébe.

Legyél nyitott a váltásokra!

3. lépés: miért téged válasszanak a megváltozott helyzetben? 

Ez a korlátozásokkal teli időszak senkinek sem könnyű, és biztos lehetsz abban is, hogy a konkurensed is küzd a talpon maradásért. 

Gondold ezért át, hogy mit mondasz el magadról. Hogyan változik az, amit kommunikálsz a cégedről, a termékeidről? 

Még mindig változatlanok a melletted szóló érvek, vagy fel tudsz hozni újakat, erősebbek? 

Mivel a vírushelyzet alapvetően bizonytalanságot teremt, meg kell ragadnod minden alkalmat, hogy a vásárlókat magad mellé állítsd akkor is, amikor a vásárlások várható volumene csökken.

4. lépés: hogyan kereshetsz eleget?

Ebben a helyzetben valószínűleg két lehetőség áll előtted. Az egyik a költségek ügyes optimalizálása – ami nem a hirdetések teljes leállítását jelenti! – a másik pedig a termékpalettád átgondolása, változtatása. 

Hogyan tudsz okosan költséget optimalizálni?

Ahogy fentebb is írtam, én is láttam arra példát, hogy egyik ügyfelem az asszisztensét átadta egy webshopba dolgozni, bérköltségért cserébe. Ez egy kivitelezhető megoldás, amivel költséget lehet csökkenteni. 

Gondold át, hogy a te bizniszedben vajon milyen okos lehetőségek rejlenek, amik nem radikálisak, de segítenek átvészelni a nehéz hónapokat. 

A másik fontos pont a termékpalettád átgondolása. 

Mit és hogyan kell átalakítanod a kínálatodban ahhoz, hogy talpon tudj maradni? Ez nem könnyű kérdés, de meg kell tudnod válaszolni. 

Gondold át ezeket: 

  • Mekkora bevételre van szükséged a termékekből? 
  • Mik lesznek a húzótermékek?
  • Elégségesek a meglévő termékeid vagy újakat kell kifejlesztened villámgyorsan? 
  • Kell változtatnod az áraidon?

Ezekkel a válaszokkal tisztábban fogod látni az irányt, hogy merre haladj a termékekkel. 

5. lépés: változtak a vevőid problémái?

Ha már termékek átalakításáról, fejlesztéséről van szó, akkor azt is tudnod kell, hogy hogyan változott a vásárlód élete, hogyan alakultak át a problémái. 

Enélkül az infó nélkül vakvágányra is terelheted a termékfejlesztést, szóval mielőtt belevágsz, inkább gyűjts be némi infót, akár a meglévő vásárlóidat is megkérdezheted. 

Miért ne hívhatnád végig a vásárlóidat? 

Amellett, hogy információt gyűjtesz tőlük, a beszélgetések során fény derülhet egy olyan megoldásra is, amire gondoltál. Például egy étterem miért ne küldhetne a visszajáró vendégeinek napi menüt? Egy egyszerű telefonhívással kideríthető, kinek lenne erre igénye a meglévő vásárlók közül. 

Próbálj ehhez hasonló megoldásokban gondolkozni! Persze ha nem áll rendelkezésedre telefonszám, kapcsolatba léphetsz a vevőkkel emailben is. Ha egyik sincs, akkor javaslom, hogy villámgyorsan kezdd el építeni a saját adatbázisodat!

Ha megcsináltad ezt a mini kutatást, utána könnyebb dolgod lesz a kommunikációval és termékek fejlesztésével, a működésed átalakításával is. 

6. lépés: nézd át és ha szükséges, újíts meg az ajánlataidat!

Miután tisztában vagy vele, milyen problémákra milyen termékekkel tudsz megoldást adni, és ismered a vásárlóid gondolkodását, szinte biztos, hogy tudsz csiszolni azon, hogy pontosan mit kínálsz. 

Tudod, a termék nem egyenlő az ajánlattal, szóval gondold át, mit és hogyan fogsz a vásárlóid elé tálalni!

  • Mit tartalmaz majd az ajánlatod?
  • Hogyan csökkented a vásárlóid bizonytalanságát?
  • Milyen áron adod? 

Menj végig ezeken a kérdéseken, és készíts a mostaninál sokkal naprakészebb ajánlatot!

7. lépés: tedd rendben a honlapod, főként az értékesítési oldaladat!

Ha eddig még nem tetted meg, akkor mindenképp szánj egy kis időt arra, hogy aktualizáld a honlapodat!

  • Szerepel rajta COVID tájékoztatás?
    • Nyitva vagy vagy sem?
    • Milyen óvintézkedést teszel, ha el lehet hozzád menni?
    • Milyen óvintézkedéseket teszel, ha csomagot küldesz?
  • Az átgondolt termékpalettádat frissítetted? 
  • Megválaszoltad azokat a kérdéseket, amik az általánosan felmerülő kérdések mellett még pluszban megfogalmazódhattak az érdeklődőidben?

A honlapodat ebben a helyzetben sem hanyagolhatod el, inkább használd arra, hogy meggyőzd az érdeklődőket!

8. lépés: Honnan lesznek ebben az időszakban is új érdeklődőid? 

Az egyik leggyakoribb reakció, amit már a tavaszi korlátozások idején is láthattunk, hogy úgy próbál spórolni egy cég, hogy még nagyobb károkat okoz magának, azaz leállít minden hirdetést. 

Vannak persze olyan iparágak, olyan helyzetek, ahol ez indokolt, felesleges az éttermi romantikus estét hirdetni, ha nem lehet beülni, de ez korántsem jelenti azt, hogy minden hirdetést le kellene állítani azonnal. 

Ha nem futnak hirdetések, honnan lesznek új érdeklődők? Honnan kerül “friss vér” a cégedbe? Ezzel persze nem azt akarjuk sugallni, hogy minden változtatás nélkül maradjon a régiben. 

Ez nem az az időszak lesz, amikor az eddig épp elketyegő lájkgyűjtő hirdetéseidet futtatni fogod, és biztos, hogy felül kell vizsgálnod, mit mekkora kerettel hirdetsz. De inkább gondold újra, alakítsd át, optimalizáld a hirdetéseket, semmint elvágd őket. 

Vizsgáld meg a korábbi lépések alapján, hogy miből lesz bevételed, és erősítsd ezeknek az értékesítését, vagy növeld a saját email adatbázisodat, hogy később jobb eredménnyel zárhasd a kampányaidat. 

Apropó kampányok. 

9. lépés: Honnan lesz extra bevételed?

Most igazán felértékelődnek a meglévő követők, a meglévő feliratkozók, hiszen akinek kiterjedt meglévő adatbázisa, ügyfélköre van, annak már csupán a meglévő ügyfelek, vásárlók mozgósításával is könnyebb lesz átvészelnie ezt az időszakot. 

  • Te mit tudsz adni a meglévő követőknek? 
  • Milyen meglévő vagy új terméket vagy szolgáltatást tudsz azonnal bevetni?
  • Mit tudsz email kampányban kommunikálni a feliratkozóidnak, amiből azonnali vásárlás lesz? 

Ha az eddigi lépéseket megcsináltad, rengeteg érv és kommunikációs elem lesz a kezedben, amivel a megfelelő terméket a megfelelő közönséghez el tudod juttatni. 

10. lépés: tanulj és képezd magad, még jobban, mint eddig!

Fontos, ha felszabadul némi időd, azt ne sajnáld tanulásra fordítani! Ha nehezen érint ez a helyzet, mert nem tudod, honnan lesz bevételed, az csak több okot ad arra, hogy képzed magad!

Az újdonságok segíthetnek abban, hogy új ötleteid támadjanak, ezért képezd magad a marketing területén! 

Sok szuper könyvet és online előfizetéses rendszert találsz már magyar nyelven is, így ez nem lehet kifogás! A befektetett munka meg fog térülni!

A fenti 10 lépés közül egyik sem könnyű, ahogy azt a legelején is leszögeztük. Egyik sem szexi. De ezeket a lépéseket meg kell tenned, és ezeket a lépéseket senki nem tudja megtenni helyetted.

Ha egyedül dolgozol, itt az idő, hogy ezeket átgondold. Ha van csapatod, akkor pedig itt az ideje egy kis mastermindnak, közös ötletlésnek, a gondolatok megosztásának. 

Egy biztos: a siránkozással, pánikkal nem leszel előrébb, a fenti lépésekkel viszont igen, ezért bátorítunk, mielőbb tedd meg őket!

A tapasztalataidról pedig számolj be bátran, nagyon kíváncsian várjuk!

Szerző:

Vajda Emese

Vajda Emese

Szia, Vajda Emese vagyok. Több mint 6 éve foglalkozom marketinggel, azon belül hirdetések kezelésével, honlapszerkesztéssel és marketing stratégiák tervezésével és kivitelezésével. A DO! marketing csapat tagjaként az a célom, hogy a lehető leghasznosabb ötletekkel, tippekkel tudjalak segíteni Téged és a vállalkozásod.

Kérdésed van?

Akkor tedd fel itt:

Ki az a Domán Zsolt és miért bízhatsz benne?

Ha most találkozol velem először, akkor bizonyosan bizalmatlan vagy.

Ki ez a Domán Zsolt és miért tudna nekem bármi hasznosat mondani?” – merül fel benned tök jogosan a kérdés. 

Fusd át a történetemet a lenti gombra kattintva és utána döntsd el magad, hogy lehet-e nálam bármi olyan tapasztalat, ami építheti a vállalkozásod.

Keresés

Ha az oldalon található cikkek közt szeretnél keresni:

Követsz már Facebookon?

A közösségi média oldalaimon folyamatosan értékes tartalmakat olvashatsz, kattints a “Kedvelés” gombra:

Instagram jöhet? :)

Az Insta sztorijaimban nagyrészt egyedi tartalom van, amit máshol nem láthatsz. Kövess Instán is, katt a fekete ikonra!