Mit kérdezz meg egy Facebook hirdetési szakértőtől, mielőtt szerződést kötsz vele?

facebook
20 kérdés, hogy ne fogj mellé, amikor partnert választasz
Olvasási idő: 6 perc

A Facebook hirdetések lassan megkerülhetetlen részévé váltak az online marketingnek, rengetegen hirdetnek, és jó eséllyel te sem hagyhatod el ezt az eszköztáradból.

Megértem azonban, ha te magad nem szeretnéd napi szinten órákig bűvölni a hirdetéskezelőt. Ekkor jön a kézenfekvő megoldás: a hirdetések kiszervezése.

És ez az a pont, ahol a legtöbben megrettennek.

Tipp: ha te készíted a hirdetéseidet, és még egy szakértő előtt szeretnéd eredményesebbé tenni őket, akkor 3 egyszerű lépéssel megteheted!

Hogyan válasszak olyan hirdetési szakértőt, akivel nem fogok “befürödni”?

Mi garantálja, hogy akinek a kezébe adom a hirdetéseimet, ezáltal a pénzemet, az valóban érti a dolgát, nem tűnik el, és nem fog egy rosszul megválasztott hirdetési stratégiával totális tévútra vinni?

Egy hirdetési specialistát nem könnyű leváltani, ugyanakkor ha jól választasz, akkor hosszabb távon dolgozhattok együtt a profitod növelésén.

Akár most először keresel alvállalkozót a hirdetések kezelésére, akár korábban már megégetted magad, hasznát fogod venni annak a kérdéssornak, amit azért készítettem, hogy jól meg tudd szűrni, kivel dolgozol együtt.

Íme 20 kérdés, amit fel kell tenned egy Facebook hirdetési specialistának

1. Milyen régóta foglalkozik ezzel?

Ez bizony alapkérdés, és talán egyik szakember sem veszi zokon, ha az első egyeztetésen szeretnél picit többet tudni róla.

Ha a honlapjáról vagy egyéb kommunikációjából nem derül ki, nyugodtan kérdezz rá, mióta foglalkozik ezzel.

A Facebook hirdetési lehetőségei szinte hetente változnak ugyan, de azért nem árt, ha nem a múlt hónapban kezdte a hirdetések kezelését az, akit meg akarsz bízni.

2. Ez a fő területe, vagy csak mellékesen ezt is csinálja?

Ez a kérdés legalább olyan fontos, mint az előző, hiszen ebből derül ki számodra az, hogy a partnered tényleg képben lesz minden újdonsággal, és tényleg szívvel-lélekkel csinálja-e, amit csinál, vagy csupán melléktevékenységként tekint a hirdetések kezelésére.

Nem egyértelműen hátrány, ha kapcsolódó marketing területen szintén tevékenykedik a kiszemelt alvállalkozó, de fontos, hogy ezek inkább kiegészítsék, segítsék a hirdetéskezelést, ne pedig időt vegyenek el tőle.

Például szövegírási tapasztalattal még jobb hirdetéseket készíthet számodra, azonban ha kerti tavakat telepít, és mellékesen hirdetéseket is kezel, ott kezdhetsz gyanakodni. 🙂

3. Van-e tapasztalata a te témádban?

Nyugodtan érdeklődj, hogy hasonló területen kezelt-e már hirdetéseket, ebből ugyanis látod, hogy tisztában van-e a te iparágad sajátosságaival.

Ez nem minden területen kiemelten fontos, de néhány területen jóval nehezebb az algoritmus számára is megfelelő hirdetéseket készíteni (például orvosi szolgáltatások, táplálékkiegészítők piaca), így nem árt, ha a jelöltednek van releváns tapasztalata.

4. Akivel beszélsz, az menedzseli majd a fiókod, vagy kiadja a feladatot?

Ez egy nagyon alattomos kérdéskör, amit fontos tisztázni. Hiába meggyőző szakmailag az, akivel tárgyalsz, ha ezt követően olyan kezébe kerül a fiókod, akinek sokkal kevesebb tapasztalata van, csalódhatsz.

Ezért biztatlak, kérdezz rá, ki fogja kezelni a fiókod.

5. Látod-e majd, mi történik a hirdetési fiókban?

Szintén nagyon fontos kérdéskör, amit nem árt tisztázni még a legelején.

Most talán nem érzed ennek a fontosságát, de hidd el, nagyon is szükség van arra, hogy bármikor beleláthass abba, mi történik a hirdetéseiddel.

Ne érts félre, nem azt akarom ezzel sugallni, hogy hetente nyaggasd a hirdetéskezelődet és kérdezgesd, de biztonságérzetet ad, ha minden átláthatóan zajlik.

Szakmai szempontból talán nem tudsz véleményezni egy hirdetési beállítást, de tudnod kell bármikor nyomon követni azt, hogy mi is történik a hirdetésekkel.

6. Milyen gyakran ad riportot a hirdsetéseidről?

Tudom, hogy olyan szakembert keresel, akiben valóban megbízhatsz, de akkor lesz igazán gyümölcsöző az együttműködés, ha átláthatóak az eredmények, és rendszeresen tudtok egyeztetni.

Hogy számodra mi a rendszeres, heti vagy havi szinten szeretnél egyeztetni, már rajtad múlik, de fontos, hogy tudd, a partnered milyen gyakran riportál az eredményekről.

Ha ugyanis te heti szinten szeretnéd látni az eredményeket, míg az alvállalkozó csupán havonta küld riportot, akkor ebből nézeteltérésetek származhat.

Pedig könnyen lehet, hogy ha ezt a kérdést előre tisztázzátok, megtaláljátok a mindkettőtök számára megfelelő megoldást.

7. Milyen határidővel reagál a kéréseidre?

A határidők tartása, a pontosság és a precizitás ebben a szakmában is kulcsfontosságú. Ugyanakkor már az együttműködés elejétől fontos látnod, mi az a határidő, amit a partnered vállalni tud, mit várhatsz el tőle.

Ezen a ponton szintén lehetnek nagyon eltérő elvárások, így problémás lehet, ha nem tisztázod, mennyi időre van szükség ahhoz, hogy egy kérésed megvalósuljon.

Ha új kampányt szeretnél indítattatni, azt 2 munkanappal előtte, vagy 1 héttel előtte kell jelezned? Ha támad egy hirtelen ötleted, tud segíteni a megvalósításban akkor is, ha csupán 1 nappal előtte szólsz?

Bár gondolkodhatsz úgy is, hogy te elvárod, hogy azonnal reagáljon, mivel te vagy az ügyfél, de gondolj csak bele abba, hogy ha valóban jó szakemberhez kerülsz ügyfélként, neki nem te leszel az egyetlen partnere. (Ha mégis, akkor gyanakodj!)

Biztosan megvan az oka annak, ha például 2 munkanapos határidőt vállal. Viszont ha azt mindig tartja, akkor számodra is tiszták a játékszabályok, és nyugodt lehetsz, hogy amit kértél, el fog készülni a megadott időre.

8. Mit tartalmaz az átadott hirdetési riport?

Jó, ha tudod előre, hogy amikor megkapod a heti/havi jelentésed, akkor olyan mutatókat látsz-e benne, amire valójában kíváncsi vagy.

Mindenképp egyeztess arról, milyen adatokat fogsz megkapni egy-egy hónap vagy kampány értékelésekor.

9. Van-e lehetőség egyedi adatokat, jelentéseket kérni?

A közös munka során előfordulhat, hogy szeretnél egy kampányról olyan adatokat is bekérni, amik egyediek, és egy alap riportban talán nincsenek benne.

Vagy az is előfordulhat, hogy hónap közben van szükséged azonnal néhány adatra. Kellemetlen, ha menet közben derül ki, hogy ezeket nem kaphatod meg, így inkább kérdezz rá arra is, hogy kaphatsz-e egyedi jelentéseket.

10. Lehet-e kettőtök között megosztani a kampányok kezelését?

Ez akkor releváns kérdés számodra, ha egyébként jól értesz a hirdetéskezelőhöz, és bizonyos témákat, termékeket továbbra is te szeretnél hirdetni.

Ha ilyen helyzetben vagy, mindenképp kérdezz rá, hogy indíthatsz-e te is kampányokat. (Ez persze nem egyenlő azzal, hogy az alvállalkozód által indított kampányokba nyúlsz bele, azt biztosan nem fogják szeretni.)

11. Van-e egyszeri díja a fiók beállításának?

Még ha meglévő hirdetéskezelőd van, akkor is előfordulhat, hogy nincsenek beállítva megfelelően a célközönségek, a pixel, az egyéni konverziók.

Előfordulhat, hogy még mielőtt az első közös kampányotok elindul, a partnerednek több beállítást is meg kell tennie, amelyek eddig nem voltak megfelelőek, vagy hiányoztak.

Ez mindenképpen extra időt kíván a részéről, és lehetséges, hogy ezt egy egyszeri fiókbeállítási díjként fel is számolja.

Ne érjen ez váratlanul, kérdezz inkább rá, hogy az első havi díj tartalmazza-e ezeket a beállításokat vagy külön kell számolnod erre!

12. A hirdetéskezelés tartalmazza a grafikák készítését? Hány darabot egy hónapban?

Ha például új kampány indul és ahhoz szükség van grafikákra, akkor azokat a partnered készíti? Nem mindegy, hogy ezt neked kell biztosítanod vagy az alvállalkozó elkészíti.

A legtöbb esetben ez a hirdetést kezelő partner vagy ügynökség dolga, de a biztonság kedvéért tisztázd le, ahogy azt sem árt megkérdezned, hogy adott hónapban hány darab grafikát tartalmaz a megbízási díj, van-e ennek havi felső korlátja?

13. Változik-e a havidíj ha több kampányt kell futtatni?

Ha már a havi korlátokról beszéltünk, érdemes megkérdezned azt is, hogy hogyan befolyásolja az árat az, ha a megszokott kampányaidon felül újakat is kell menedzselni az adott hónapban.

Ne érjen kellemetlen meglepetés, ha az éppen futó kampányaid mellé újakat kérnél, és extra költséget számolnak fel neked, inkább kérdezz!

14. Használhatod-e a partnered által készített hirdetéseket azt követően is, ha esetleg már nem dolgoztok együtt?

Érdemes tisztázni előre, hogy az elkészült szövegek és képek kinek a tulajdonát képezik. Ha partnert váltasz, és már nem használhasz korábban sikeresen futó képeket, szövegeket, az kellemetlenül érinthet.

15. Mi történik akkor, ha hibázik a hirdetéskezelő partnered?

Kellemetlen kérdés, de tegyük fel, hogy az alvállalkozód rosszul állít be egy hirdetési keretet, és napi 1000 Ft helyett napi 10.000 Ft-ot költöttél, pedig te nem akartál.

Óriási különbségnek tűnik, pedig csupán egyetlen 0. Tisztázzátok le, ilyen esetekben hogyan jártok majd el!

16. Van-e lehetőség hónap közben / idő előtt felmondani a szerződést?

Sajnos minden igyekezeted ellenére is előfordulhat, hogy fel kell mondanod a szerződést. Mindenképp kérdezz rá arra is, hogy milyen feltételekkel kell számolnod akkor, ha meg akarod szüntetni az együttműködést.

Van-e lehetőséged ezt például hónap közben megtenni?

17. Van-e maximuma a havonta futtatott hirdetéseknek, kampányoknak?

Főként akkor, ha sok terméked van, érdemes tisztázni azt, hogy a megállapodás keretein belül egy hónapban hány kampány futtatását vállalja maximálisan a partnered.

Ezt amiatt is jó tudnod, mert így nyugodtan tudsz számolni azzal, hogy minden ötleted megvalósítja.

18. Szokott-e tesztelni?

Elég triviálisnak tűnik, de nem ez az első olyan kérdés ebben a listában, ami kiválóan szűr.

Beszélgessetek arról, hogy hány hirdetésváltozat készül, hogyan kezeli a teszteket, ebből is láthatod, mire számíthatsz majd a közös munka során.

Egy igazán jó szakember számára a tesztelés alapvető dolog, amire kidolgozott módszerei vannak, és nem fél ezt megosztani veled.

19. Van-e plusz költsége a hóközi egyeztetéseknek?

Ha szorosan dolgoztok együtt, és olyan típusú ember vagy, aki szívesen osztja meg az ötleteit és proaktív, akkor bizonyára lesz hónap közben is néhány egyeztetésetek.

Kérdezz rá, hogy ezek benne vannak-e a support díjban, és ha igen, milyen óraszámig.

20. Kér-e tőled ideális vásárló leírást, termékinfókat és a vevőszerző stratégiád bemutatását?

A közös munka elején biztosan bele kell látnia a partnerednek néhány alapvető dologba, mint például a célközönséged, a termékeid előnyei, a vevőszerző rendszered stb.

Mindennek a biztosítása a Te feladatod, azonban legyen kérdőjeles, ha nem is kérnek tőled ilyet.

Amíg nem érti a partnered a vevőszerző rendszeredet, az ügyfeleidet és a terméked fő előnyeit, addig nagy eséllyel csak technikai kattintgatást tud neked végezni.

Ez nem feltétlenül rossz, de egy ideális világban ennél több egy hirdetéskezelőnek a hozzáadott értéke.

Nem a partner dolga a marketing stratégiádat kialakítani, még akár “összekattintgató emberként” is megbízhatod. De azért ha képben van, könnyen lehet, hogy tud tenni megfontolandó javaslatokat.

+1 javaslat: működjön a kémia!

Nagyon hiszek abban, hogy érdemes a megérzéseinkre hallgatni, és ez akkor is igaz, amikor partnereket keresünk.

Ha látszólag minden rendben, mégis kigyullad a piros fény nálad, inkább ne menj bele az együttműködésbe.

Azzal lesz igazán hosszú távú és gyümölcsöző az együttműködésed, akivel kölcsönösen úgy érzitek, szívesen dolgoztok együtt!

Kívánom, hogy a fenti kérdések alapján megtaláld a tökéletes partnert a Facebook hirdetéseid kezeléséhez!

Szerző:

Domán Zsolt

Domán Zsolt

Hello, Domán Zsolt vagyok, a DO! marketing alapítója. Az a mottóm, hogy magyar mikro- és kisvállalkozóként nem az számít, mit tudsz, hanem mit csinálsz a marketingben. Az üzleti eredményeid, az első vásárlóid csak a megvalósításból fognak jönni és én ebben segítelek. Megmutatom, miként szerezz vevőt az interneten!

Kérdésed van?

Akkor tedd fel itt:

Ki az a Domán Zsolt és miért bízhatsz benne?

Ha most találkozol velem először, akkor bizonyosan bizalmatlan vagy.

Ki ez a Domán Zsolt és miért tudna nekem bármi hasznosat mondani?” – merül fel benned tök jogosan a kérdés. 

Fusd át a történetemet a lenti gombra kattintva és utána döntsd el magad, hogy lehet-e nálam bármi olyan tapasztalat, ami építheti a vállalkozásod.

Keresés

Ha az oldalon található cikkek közt szeretnél keresni:

Követsz már Facebookon?

A közösségi média oldalaimon folyamatosan értékes tartalmakat olvashatsz, kattints a “Kedvelés” gombra:

Instagram jöhet? :)

Az Insta sztorijaimban nagyrészt egyedi tartalom van, amit máshol nem láthatsz. Kövess Instán is, katt a fekete ikonra!