Miért járhatsz sokkal jobban, ha kiszervezed a logisztikát?

kiszervezett-logisztika-neked-valo
Ebben a cikkben lerántom a leplet két nagyon elterjedt és alattomos tévhitről, végig vezetlek a logisztika kiszervezésének lépésein, és persze ajánlok is egy megbízható partnert, hogy azonnal át tudd ültetni a gyakorlatba az olvasottakat.
Olvasási idő: 8 perc

Ha webáruházad van vagy bármilyen más biznisz (pl. infótermékes vállalkozás esetében könyv) esetében fizikai termékeket értékesítesz, akkor bármelyik szakaszában is vagy a vállalkozásodnak, már szembe kellett találnod magad a logisztika kérdésével. Ki és hogyan fogja eljuttatni a megvásárolt termékeket az ügyfeleidhez? 

Elsőre talán kézenfekvőnek tűnik, hogy ezt a saját kezedbe vedd, de ne hamarkodd el a döntést, korántsem biztos, hogy az lesz a legjobb a megoldás, ha te veszed fel a harcot a folyamatosan növekvő csomagáradattal.

Ebben a cikkben lerántom a leplet két nagyon elterjedt és alattomos tévhitről, végig vezetlek a logisztika kiszervezésének lépésein, és persze ajánlok is egy megbízható partnert, hogy azonnal át tudd ültetni a gyakorlatba az olvasottakat.

De még mielőtt belevágnék, kezdjük az elején, mert szeretném, ha kristálytisztán látnád, mik lehetnek a legnagyobb hátrányai annak, ha makacsul ragaszkodsz ahhoz, hogy te kezeld a csomagokat. 

Milyen hátrányokkal kell megküzdened, ha te bonyolítod a csomagok logisztikáját?

Ez egy nagyon fontos pont, ugyanis tisztán kell látnod ennek a hátrányait. Ezt a tisztánlátást viszont nagyban megnehezíthetik az érzelmeid. 

Hogyan?

Jól tudom, milyen örömmel tud eltölteni, amikor beindul a biznisz, és végre látod, hogy jönnek a megrendelések. 

Itt az egyik volt vállalkozásom csomagjai egy sikeres kampány után, amikor még magam is részt vettem a csomagolásban…:)

Sőt, azt is átéltem már, amikor egy sikeres kampánynak köszönhetően hirtelen nagyobb mennyiségű rendelés fut be. Izgatottan ülsz a képernyő előtt, és percenként frissítesz… Boldog vagy, hogy nőnek a bevételek, úgy érzed, megállíthatatlan vagy. 

Aztán hirtelen szemben találod magad azzal, hogy most 6-8 órán belül kellene gondoskodnod 150 csomag összekészítéséről és feladásáról, hogy az ügyfeleid tényleg meg is kapják, amit rendeltek. És ekkor jön a feketeleves. 

Az első hátrány: a logisztika örömből hamar nyűggé válik

Először még nagy örömmel csomagolsz, címzel és egyeztetsz a futárral, de előbb-utóbb ez teher lesz számodra személyesen. Hidd el, tapasztalatból mondom, teljesen meg lehet kattanni egy karácsonyi időszak vagy egy Black Friday idején. 

Ez az első hátránya annak, ha nem szervezed ki a logisztikát: bele fogsz fásulni a csomagolásba. Nem élvezed majd a vállalkozást, pedig ezért kezdtél bele.

Van azonban ennél nagyobb, fájóbb probléma is. 

A második hátrány: elvesztegetett idő, amivel máshol sokkal több értéket tudnál teremteni

Számolj csak utána, mennyi idődet veszi el a csomagok kezelése!

Ha nagyon ügyesen és gyakorlottan mész végig a lépéseken, akkor is minden egyes nap értékes időt / energiát kell szánnod arra, hogy a csomagok összekészítésével és feladásával foglalkozz. 

Tényleg ennyire ráérsz? 

Az alatt az idő alatt, amíg te azzal vacakolsz, hogy dobozokat hajtogatsz, borítékolsz vagy az öntapadós etikett címkéket nyomtatod:

nem a vállalkozásodon dolgozol, hanem a vállalkozásodban!

Ahelyett, hogy egy ütős upsell ajánlaton, csomagajánlaton vagy a következő csalidon dolgoznál, olyasmit csinálsz, amit más is meg tudna tenni helyetted!

Gondolj csak bele, hogy ha magadnak kellene fizetést adnod ezekért az órákért, akkor mennyibe is kerül a cégednek az, hogy mindezeket a feladatokat te csinálod!

Biztos vagyok benne, hogy minden egyes percet, amit csomagolással töltesz, hasznosabban és hatékonyabban tudnál eltölteni a cégeden dolgozva.

A harmadik hátrány: alkalmazkodnod kell

Az, hogy a csomagokat te készíted össze, nem jelenti azt, hogy szabadon eldöntheted, mikor foglalkozol ezzel. Az ügyfeleid bizony várják a megrendelt terméket, a futárcégek azonban csak meghatározott ideig vesznek fel adott napon csomagot. 

Ha nem készülsz el időre, akkor bizony nem tudod feladni a rendelést, és csúszik a kézbesítés.

Egyrészt ez kellemetlenség az ügyfelednek is, hiszen ha a weboldaladon azt olvasta, hogy 2 munkanapon belül nála a csomag, az nem lehet 4 munkanap, másrészt személy szerint neked is kellemetlen, hogy keretek közé szorítja a napod tervezését azt, hogy mikor mennyi csomaggal kell elkészülnöd. 

A futár nem vár, és hidd el, nem kellemes érzés a fél napodat úgy eltölteni, hogy csomagolás közben még azon is stresszelsz, hogy vajon készen leszel-e mindennel. 

A negyedik hátrány: minden alapanyagról neked kell gondoskodnod

Elsőre talán nem is annyira szembetűnő, de bizony minden egyes apróságról, ami a csomagoláshoz szükséges, neked kell gondoskodnod. Ha borítékolsz, akkor mindig lennie kell nálad elegendő borítéknak.

Ha dobozokat hajtogatsz, akkor kell hozzá elég alapanyag és ragasztó. Ha címzel, akkor az öntapadós etikett címkéket kell mindig kéznél tartanod, plusz a nyomtatóba festék, stb. stb.

Időt kell szánnod ezek beszerzésére és persze – ahogyan szintén a saját bőrömön tapasztaltam – nagyon nem mindegy, hogy ezekből a megfelelő minőséget sikerül-e beszerezned. 

Időd megy el arra, hogy beszerző körútra indulj a papír-írószer boltokba, majd mindent becsomagolj, és még egyeztess a kézbesítésről is. Ez pedig pontosan olyan nagy macera, mint amekkorának hangzik. 

Remélem, hogy ezzel a négy ponttal kellőképpen felnyitottam a szemed, és már látod, hogy sokkal több hátránya van annak, ha te kezeled a csomagokat, mint azt elsőre gondolnád. 

Ugyanakkor megértem, hogy kissé idegenkedsz a kiszervezéstől.

Amikor erről a témáról beszélgetek a hozzád hasonló vállalkozókkal, általában két erősnek gondolt ellenérvet szoktak felhozni a kiszervezett logisztika mellett.

Én viszont úgy gondolom, ezek valójában alattomos tévhitek. 

Melyik a két leggyakoribb tévhit a kiszervezett logisztikával kapcsolatban?

Webáruház tulajdonosokkal konzultálva gyakran szóba kerül ez a téma, és általában azt javaslom nekik, erősen fontolják meg a logisztika kiszervezését. 

A legtöbb esetben két tévhit vagy félelem munkálkodik bennük, ami miatt eddig nem lépték meg a kiszervezését. Lehet, hogy téged is ezek tartanak vissza?

Az első tévhit: ráérek még kiszervezni, előbb induljon be az üzlet

Logikusnak hangzik, ugye? 

Pár éve még én is így gondolkodtam, azonban nagyon gyorsan a saját bőrömön kellett megtapasztalnom, hogy mi ennek a gondolatnak az igazi veszélye. 

Amikor tényleg felpörög az üzlet, és úgy éreznéd, most már nagyon jó lenne, ha valaki átvenné tőlem ezt az egészet, akkor azzal fogod szembe találni magad, hogy beleragadtál a helyzetbe.

Nem lesz időd logisztikai partner után kutatni, tárgyalni, megállapodni, információkat átadni, mert iszonyatosan sok idődet el fogja vinni a csomagolás. Hiszen akik rendeltek, azok nem maradhatnak hoppon, ugye? 

Mindehhez pedig általában társul egy másik alattomos gondolat. 

A második tévhit: ezt senki nem csinálja jobban, mint én

Cégvezetőként sokan esünk abba a hibába, hogy azt gondoljuk, a cégünkön belül mindenhez mi értünk a legjobban.

Biztos vagyok abban, hogy a te fejedben is megfordultak már az alábbiak:

  • Ha másra bízom a csomagolást, biztos, hogy valamit el fognak keverni. Vagy kimarad a köszönőlevél, a kísérőkártya, esetleg nem lesz olyan szép a csomag. 
  • Biztos, hogy senki nem lesz olyan lelkiismeretes ebben, mint én. Tuti, hogy reklamálók egész sora fog megkeresni, hogy rossz csomagot kapott. 
  • Ha kiszervezem a logisztikát, lehet, hogy csak napok kérdése, és kiderül, hogy ez nem működik, aztán ismét a nyakamba szakad az egész…  

Megértem, hogy a legjobbat akarod a cégednek és az ügyfeleidnek is, de hidd el, akiket megbízol, sokkal jobban értenek a saját szakterületükhöz.

Nem kell, hogy a céged specialitása mellett még a csomagolásban és a logisztikában és te legyél a legjobb. Autót sem egyedül szerelsz, hanem szakemberre bízod. Miért tennél másképp a logisztikával?

Plusz egy apró kitekintés: néha azzal is találkozom kifogásként, hogy a termék csomagolása nem kiszervezhető, mert pl. annyi egyedi lépés van benne.

Nos, ebben az esetben mindig furcsán nézek, mert akkor ez egy örök skálázhatatlansági problémát okoz. Nem mondom biztosan, hogy így nincs értelme csinálni a vállalkozásodat, csak mérlegelj: tényleg örökké Te akarod ezt is csinálni? Ha igen, akkor szuper, örülök! Ha nem, akkor viszont váltanod kell.

Ha egyetértesz velem, akkor lépjünk eggyel tovább, hiszen ezt a cikket nem azért írtam, hogy rossz érzésed legyen, miközben olvasod, hanem azért, hogy kézzelfogható útmutatót és megoldást adjak vele a logisztika kiszervezéséről. 

Hogyan szervezheted ki a logisztikát, és mire kell odafigyelned? 

Nem lesz nehéz megoldanod a kiszervezést, ha követed az alábbi lépéseket. 

Első lépés: dokumentálj!

A leendő logisztikai partnered akkor tudja igazán jól ellátni a feladatát, ha átadod neki a megfelelő információkat. 

Szánj rá 1-2 órát, ülj le és írd össze, hogy mik az igényeid. 

  • Mit kell tudnia annak, aki a csomagokat összekészíti? 
  • Milyen csomagvariációid vannak?
  • Minek kell mindenképpen belekerülnie a csomagba? 
  • Mi az, amire a csomagolás során kiemelt figyelmet kell fordítaniuk?
  • Mi az, ami neked igazán fontos? 

Ha ezeket az információkat jól összeszeded, akkor a logisztikai partnered ez alapján olyan minőségben tudja elvégezni a munkát, amivel elégedett leszel. 

Természetesen ehhez az is kell, hogy megfelelő partnert találj!

Második lépés: keress partnert!

Bár netes keresés alapján nehéz teljes körűen informálódni egy cégről, javaslom, hogy a lehető legtöbb forrásból nézz utána a lehetőségeknek. 

  • Milyen cégek jöhetnek szóba? 
  • Milyenek az értékeléseik? 
  • Van-e az ismerőseid között olyan, akinek személyesen van tapasztalata egy-egy céggel? 

Ami nagyban megkönnyíti a közös munkát, az az, ha megvan a személyesség ebben az üzleti kapcsolatban, tehát mindig tudod, hogy kihez tudsz fordulni, ha kérdésed, kérésed, új információd van. 

Harmadik lépés: kapcsolatfelvétel és árajánlat 

Miután leszűkítetted a lehetséges partnerek listáját, vedd fel velük a kapcsolatot és kérd be az árajánlatukat. Már a kommunikációból is sokat le fogsz tudni szűrni, illetve a beérkezett ajánlatok alapján el tudod dönteni, kik jöhetnek szóba, mint leendő partner. 

Negyedik lépés: teremtsd meg a hozzáférhetőséget!

Mivel ezentúl a logisztikai partnered fogja kezelni a csomagokat, meg kell teremtened a lehetőségét annak, hogy biztonsággal eljussanak hozzá a megfelelő adatok. Ha például SalesAutopilot fiókod van, akkor adhatsz hozzáférést a rendelések listájához.

Következő lépésben már csak azt kell egyeztetned velük, hogy pontosan mikor és milyen gyakorisággal ellenőrzik az adatokat és készítik össze a csomagokat. 

+1 hasznos tipp: logisztikai partnered akkor is lehet, ha most indulsz!

Ne gondold azt, hogy a kiszervezés csak a nagyok játszótere. Logisztikai partnered akkor is lehet, ha még csak most indulsz, és napi 1-2 csomagot kell elindítani.

Hidd el, találsz olyan partnert, aki le tudja venni a válladról ennek a terhét már a kezdetektől, és persze ahogy egyre nagyobb a forgalmad, úgy egyre kedvezőbb árat is kaphatsz. 

Ha már az árról szó esett, beszéljünk kicsit az anyagiakról, mert biztos vagyok abban, hogy ez is egy nagy gát sokak fejében. 

Milyen költségekkel kell számolnod, ha logisztikai partnert vonsz be? 

Az biztos, hogy ebben a cikkben nem tudom neked forintra pontosan megmondani, hogy vajon mennyibe fog kerülni egy logisztikai partner bevonása, de némi kapaszkodót azért adhatok. 

Amikor rábízod a csomagjaid kezelését egy logisztikai partnerre, akkor számolnod kell az alábbiakkal:

  • Biztosan meg kell fizetned a termékeid raktározási költségét.
  • Általában darabonként számítják fel a csomagok összekészítésének díját. Ezt pedig az is befolyásolja, hogy mennyire sok csomagot kell összekészíteni, minél nagyobb a darabszám, annál kedvezőbb árat kaphatsz. Többnyire néhány száz forintos tételről van szó csomagonként.   
  • Ezen felül felmerülhet az szállítással kapcsolatos ügyfélszolgálat ellátásának díja, ha ezt igényled. 
  • Illetve akár a választott fizetési és szállítási módok is befolyásolhatják azt, hogy milyen árat fogsz kapni. 

Ahogy látod, több elemből tevődik majd össze ennek a költsége, azonban ez ne tántorítson most el! 

Gondolj csak vissza a korábban említett fájó hátrányra: amíg te foglalkozol mindezekkel, addig a te óradíjaddal és a hatékonyságod jelentős csökkenésével fizeted meg ennek a munkának az árát! 

Ne feledkezz meg a kiszervezett logisztika előnyeiről!

Ha hajlandó vagy kilépni a komfortzónádból, és szakemberekre bízni a csomagok kezelését, azzal csak jól járhatsz! 

Három előnyöd biztosan származik belőle: 

  • Időt spórolsz, hiszen többé egy percet sem kell azzal töltened, hogy személyesen te csomagolsz, vagy a papírboltokat járod. Egyszer összeírod az igényeid, és minden további feladattól megszabadulsz. 
  • Azzal, hogy külsős partnert bízol meg, nem lassítod le a céged növekedését a durván megnövekedett költségekkel és a nagyobb csapat menedzselésének időigényével. Persze a kiszervezés sincs ingyen, de nem kell irodát bérelned vagy egy új munkatársat felvenned kifejezetten a csomagok kezelésére, hiszen a partnered mindent megold helyetted. Méghozzá jóval költséghatékonyabban, mint egy új kolléga egy új irodában. 
  • A a logisztikai partnerednek jobb árakat ad a futárszolgálat és ezt az árelőnyt továbbadják neked. Sok esetben a csomagonként díjuk kb. annyi csak, amennyi árelőnyt kapnak a futárszolgálatoktól. Azaz kvázi ingyen kiszervezheted a logisztikát vagy maximum pár száz forintba kerül! (Ezt a következő bekezdésben kifejtem.) 

Tényleg lehet ingyen vagy pár száz forintért Ft-ért kiszervezni a csomagküldést?

Akár igen, de ez persze a volumenedtől és a csomagolás bonyolultságától függ.

De röviden ez a lényeg: ha Te leszerződsz napi 5 csomagra egy GLS-sel, kb. 1400 Ft körüli csomagonkénti árat kapsz. Lehet benne persze némi mozgástér, de tuti 1000 Ft fölötti lesz az összeg.

Ehhez képest a logisztikai partnerek 600-700 Ft körüli árakat kapnak, mert náluk naponta több száz csomagot adnak fel.

Ezt az árelőnyt nem teszik zsebre, hanem továbbadják neked. Így ha például 700 Ft-ért vállalják a csomagjaid feldolgozását, akkor pont ugyanannyiba került neked kiszervezni a logisztikát, mintha magad csinálnád – csak éppen nincs vele meló. 😉

Elég jól hangzik, ugye?!

Szerintem mostanra te is elgondolkodtál, hogy legalább érdemes lenne körbenézned, milyen ajánlatokat kaphatsz egy logisztikai partnertől. Na de hogyan indulj el?  

Kihez fordulj, ha megbízható partnert keresel?

Személyes tapasztalatom a Webshop Iroda csapatával van, őket jó szívvel tudom ajánlani, ha megbízható partnert keresel. Akkor is tudnak segíteni neked, ha csak 1-2 csomagot kell feladni, és akkor is, ha már pörög a biznisz és jókora mennyiséggel kell megbirkóznod. 

kiszervezett-logisztika-neked-valo
Ez a kép idén készült, Dublinszki Lacival, a WebShopIroda vezetőjével

Javaslom, hogy ha komolyabban fontolóra vetted a logisztika kiszervezésének lehetőségét, érdeklődj náluk, nem fogsz csalódni!

Lehetőségeid a WebShopIrodán kívül (velük nincs személyes tapasztalatom, csak hallottam a cégekről):

Ha pedig megléped a kiszervezést, és megosztanád veled a tapasztalataidat, szívesen olvasnám őket, írj nekem bátran!

Szerző:

Domán Zsolt

Domán Zsolt

Hello, Domán Zsolt vagyok, a DO! marketing alapítója. Az a mottóm, hogy magyar mikro- és kisvállalkozóként nem az számít, mit tudsz, hanem mit csinálsz a marketingben. Az üzleti eredményeid, az első vásárlóid csak a megvalósításból fognak jönni és én ebben segítelek. Megmutatom, miként szerezz vevőt az interneten!

Kérdésed van / véleményed?

Akkor tedd fel itt:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ki az a Domán Zsolt és miért bízhatsz benne?

Ha most találkozol velem először, akkor bizonyosan bizalmatlan vagy.

Ki ez a Domán Zsolt és miért tudna nekem bármi hasznosat mondani?” – merül fel benned tök jogosan a kérdés. 

Fusd át a történetemet a lenti gombra kattintva és utána döntsd el magad, hogy lehet-e nálam bármi olyan tapasztalat, ami építheti a vállalkozásod.

Keresés

Ha az oldalon található cikkek közt szeretnél keresni:

Követsz már Facebookon?

A közösségi média oldalaimon folyamatosan értékes tartalmakat olvashatsz, kattints a “Kedvelés” gombra:

Instagram jöhet? :)

Az Insta sztorijaimban nagyrészt egyedi tartalom van, amit máshol nem láthatsz. Kövess Instán is, katt a fekete ikonra!