Tudom jól, nagyon sokaknak az internetes értékesítés, az online vállalkozás egyenlő a webshoppal.
A többség úgy gondolja, a webshop egy egyszerű és/vagy gyors meggazdagodási lehetőség és az olvasóink jelentős része (25-30%) webshopban gondolkodik.
Épp ezért nem tudok elmenni a jelenség mellett anélkül, hogy ne árnyaljam egy kicsit a saját nézőpontom szerint, mert hiszek benne, ezzel nagyon sokak számára éveket tudok megspórolni, a felesleges kiadásokról, az álmatlan éjszakákról és a családi veszekedésekről nem is beszélve.
Ha esetleg neked nem webshopod van, akkor is nagyon tanulságos a lenti gondolatmenet, mert több gondolkoznivalót is rejthet magában.
Véleményem szerint az elmúlt években Magyarországon túl lett ígérve a webshopindításban rejlő valódi potenciál és alul van kommunikálva a tényleges sikerhez szükséges munka.
Talán neked is ismerősek lehetnek innen-onnan ezek az érvek a webshopindítás mellett:
- nem kell hozzá szaktudás,
- nem kell hozzá profi marketingesnek lenned,
- csak a jó terméket kell megtalálni,
- a tuti termék megtalálásában segít a tízezrek által letöltött “x db webshopos termékötlet” ingyenes PDF-ünk vagy a több százak által megvásárolt “Tökéletes termékválasztó kurzusunk”
- teljesen kiszervezhető, ezért szabad lehetsz mellette (egyesek egyenesen a passzív jövedelem ígéretéig mennek)
- napi pár óra munkából áll az egész,
- néhány hét vagy hónap alatt felépíthető,
- és elég hozzá egy laptop és Te.
Bevallom őszintén, én még nem láttam hosszútávon sikeresen működő, egy családot eltartó webshopot, amire a fentiek igazak lettek volna.
Sőt, mondhatjuk, jelentős ellentétet lehet felfedezni a ténylegesen sikeres webshopok bizonyos jellemzői és a fenti ígéretek között.
Több webshopot is megvizsgáltam (egyet saját magam is felfuttattam néhány tízmilliós árbevételre) és arra jutottam, a sikeres projekteknek van legalább 3 közös jellemzője:
- Egy sikeres webshop MINIMUM havi nettó 5 M Ft-os bevételt termel (de inkább többet), látni fogod miért kell legalább ennyi. És azt is levezetem, ez az árbevétel szint miért áll ellentétben a fenti ígéretek jelentős részével.
- Szűkítést alkalmaz és tanítja a piacot.
- Magában rejti az újravásárlás lehetőségét.
Ezeket szeretném most részletesen bemutatni neked, és ezeknek az ismeretében már felelősen tudsz majd dönteni, hogy akarsz-e webshopot vagy sem.
Tartalomjegyzék
1. Egy sikeres webshop MINIMUM havi nettó 5 M Ft-os bevételt termel (de inkább többet)
“De Zsolt, én csak egy pár milliós forgalmú webshopra gondoltam, abból meg egy csomó sikersztori van a webshopindításos tananyagokkal foglalkozó guruknál. Ezt én is meg tudom csinálni, most nehogy nekiállj lebeszélni róla!”
Jónak hangzik a milliós bevétel, de ne hagyd magad megvezetni, amikor webshopindításos kurzusokban ilyen számokat hallasz. Ez webshopoknál igencsak kevéske.
Nem azt mondom, hogy így nincsen értelme, csak azt állítom, nagyon nem mindegy mi a végső célod. Egy család eltartásához elenyésző a néhány milliós forgalom. Mindjárt megérted.
A legtöbb esetben az árrés 30-50% között alakul. Ez azt jelenti, nettó 100 Ft bevételedből a bekerülési költség kifizetése után 30-50 Ft marad a zsebedben, hogy a további költségeket finanszírozd.
Hosszútávon elenyésző az annyira különleges termék, ahol ennél jobb árréssel lehet dolgozni, nem érdemes magad ezzel áltatni.
“De Alibabáról / Aliexpressről berendelem 3 dollárért és simán el tudom adni itthon 10 dollárért!”
Ezt az álmot adják el neked a webshopindítással foglalkozó kurzusok, azonban ez csak ideig-óráig működik.
Mivel nekünk nincs webshopindítással foglalkozó tananyagunk, ezért nem arról akarlak meggyőzni, hogy tőlünk vásárolj vagy hogy éppen ne indíts webshopot. Csak azt akarom, hogy reálisan lásd a helyzetet.
Az olcsón megveszem és többszörös áron eladom megközelítéssel az a baj, hogy:
- nincs benne a szíved és lelked, ezért nem is leszel valóban különleges (nem csinálsz tartalmat, nem értesz hozzá igazán, nem ismered igazán a piac vágyait, ezért nem is tudnak majd kapcsolódni hozzád)
- mivel nem vagy különleges, bármikor jöhet egy nálad ügyesebb marketinges, aki még lehet az árakat is leviszi és akkor miért választanak majd téged? tulajdonképp semmi egyedi nem lesz benned, bárki berendelheti azt a terméket és elkezdheti árulni
- jellemzően egy termékre húzzák fel ezeket a webshopokat, ami azért nem jó megközelítés, mert ki fog fújni az az egy termék, gyorsan kimerül a piacnak az a pár százaléka, ami az azonnali vevőket jelenti (tehát hosszabb távon többféle termékre lesz szükséged, nem az “egyetlen csodálatos termékre”)
- ráadásul folyamatosan egyre többe kerülnek a Facebook / Google hirdetések és zsugorodik az egy termékem lévő profit
Sokszor látni azt, hogy akik az “egyetlen csúcs termék” megközelítéssel indítanak webshopot, hónapról-hónapra ugrálnak a webshopok/termékek közt, mondván, hogy “ez már nem trendel, megyünk tovább”.
Ez baromi fárasztó. Én próbáltam a termékes ugra-bugrálást, itt írtam róla a sztorimban, szerintem nagyon tanulságos elolvasni.
Mi termeltünk profitot évi 30 milliós forgalom mellett, de így sem éri meg igazán, ha nincs benne a szíved és lelked. Nem lesz mi motiváljon majd, amikor már az 5. különböző termékre húzod fel a webshopot, mert az előző termékekkel kifújt a gyorsan megszerezhető vevőállomány.
Ebből következik az is, hogy KATA-s egyéni vállalkozóként nem tudsz webshopot üzemeltetni, mert nagyon hamar túl fogod lépni a havi 1 M Ft-os bevételi határt, tehát ezt már rendes Kft-vel, ÁFA körbe belépve tudod csak csinálni.
A Kft. alapítás azt jelenti majd, 127 Ft-ért kell eladnod valamit, hogy a nálad maradó bevétel 100 Ft legyen (a 27% az ÁFA, amit muszáj odaadnod az államnak). Abból a 100 Ft-ból kell kifizetned az 50-70 Ft-ba kerülő bekerülési költséget és a maradékból kell vállalkoznod.
Mit jelent ez konkrét számokkal?
- Legyen a havi nettó forgalmad 3 M Ft, ez bruttó 3,81 M Ft
- (vedd észre, ilyen havi forgalomról ritkán számolnak be a webshopindításos kurzusokban, nézd csak meg az összes screenshotot, nem látsz bruttó 1-2 M Ft-nál többről sikersztorit – tehát a most következő számításunk átlagon felülinek számít kezdők körében)
- Bruttó 10 ezer Ft-os átlagos kosárértékkel számolva ez 381 vevő havonta
- Azaz napi 12 tranzakció
- 40%-os árréssel számolva (3 M Ft * 0,4) 1,2 M Ft marad minden kiadásod és az elvárt profitod fedezésére
Vevőszerzésre, marketingre számolhatsz átlagosan mondjuk egy ezrest vevőnként (és akkor szerintem még alálőttem, de nem akarok drasztikus lenni), az 381e Ft, marad kb. 800e Ft az alvállalkozókra, kollégákra (ha van) és a saját nyereségedre.
Tegyük fel, 300e Ft-ból megoldasz minden más kiadást (szoftverek, könyvelő, némi továbbképzés, telefonszámla, technikai eszközeid folyamatos karbantartása, elengedhetetlen alvállalkozók stb.) és egymagad megpróbálsz minden további teendőt ellátni (ügyfélszolgálat, termékbeszerzés, marketing, logisztika stb.), ez esetben 500e Ft a havi profitod adózás előtt.
Mivel ezt már nem KATA-sként csinálod, ezért az 500e Ft-nak körülbelül az egyharmadát be kell fizetned különböző adókra a Kft-dből, mielőtt elköltheted a boltban kenyérre a pénzt.
Egy havi nettó 3 M Ft-os bevételű webshopban marad neked havonta 350e Ft tényleges adózott profit.
Úgy, hogy emellett egy fillér tartalékot nem képeztél a cégedben, nem tudtál felvenni kollégákat és mindent Te csinálsz – ami azt jelenti, ha bármi történne veled, borul az egész. Gyakorlatilag alig lesz szabadságod, két hetes nyaralásról ne is álmodj.
Ugyanilyen költségarányok mellett a nettó 5 M Ft-os bevétel jelentene számodra havi 5-600 ezer forintos adózott, szabadon elkölthető jövedelmet. Ennyi pénz úgy gondolom, alsóhangon szükséges egy család fenntartásához a 2020-as évek árai mellett, még akkor is, ha az én értékrendem szerint is “a szeretet az első”.
Nyilván más a helyzet, ha diák, esetleg otthon lévő anyuka vagy és csak akarsz havi 1-2-300e Ft-ot keresni. Akkor elég kisebb bevételű webshop is, de én most elsősorban olyan esetekről beszélek, amik képesek például egy teljes család megélhetését biztosítani.
Ha pedig esetleg szabadidőt is akarsz magadnak, akkor ahhoz csapat is kelleni fog és megint ugrunk egyet a szükséges méretben.
Ne legyünk telhetetlenek, számoljunk 1 marketingessel és 1 ügyfélszolgálatossal. Ilyen “szervezetnél” még továbbra is minden nap dolgoznod kell, de így már várhatóan nem napi 10 órákat, és valamennyi szabadságra is mehetsz.
- Egy marketinges nettó bére átlagosan 300e Ft körül mozog, a járulékokkal együtt havi kb. 525e Ft (kérdezd meg a könyvelődet, miért ennyi, ha még nem vagy tisztában ezzel)
- Egy ügyfélszolgálatos/asszisztens keressen mondjuk csak 200e Ft-ot, akár csökkentett munkaidőben. Az havi 350e Ft összköltség a vállalkozásodnak.
Csak ezzel a 2 emberrel a havi bérköltséged 875e Ft.
Ennek a kitermeléséhez 40%-os árrés mellett további (875e / 0,4=) 2,187M Ft bevételre van szükséged minden hónapban.
(És akkor nem számoltam most semmilyen további fix vagy változó költséget, tegyük fel, hogy egy idő után ez a bevételed már visszatérő vevőkből származik “magától”, azaz nincs rajta jelentős marketing vagy egyéb kiadásod.)
Ha ezt összeadjuk az előbb említett 500e Ft-os jövedelem megtermeléséhez szükséges másik 5 M Ft-os forgalommal, egyből azon kapjuk magunkat, hogy összesen nettó 7, bruttó 8,89 millió forintos havi forgalmú webáruházat kell üzemeltetnünk alsóhangon.
Az 889 db vevő megszerzése minden hónapban a 10 ezres kosárérték mellett.
Igen, ez a matekos rész kicsit szárazabb volt, de hidd el, szükség van rá.
Szerintem már most ennek a végigszámolásával teljesen más dimenzióba került a fejedben a webshopindítás, és talán felmerülnek benned a következő kérdések:
- Vajon tényleg nem kell értenem ahhoz a területhez, amiben havonta 889 db vevőt kell megszerezni? Mi alapján fogom tudni megszólítani őket, honnan fogom tudni, mi az igazi problémájuk?
- Vajon tényleg nem kell elég jó marketingesnek lennem ahhoz, hogy havonta majdnem 1000 vevőt generáljak? Ha 2% a vásárlási konverziód, akkor 50 ezer látogatót kell a weboldalra felvinned minden hónapban.
- Vajon tényleg csak napi pár óra munka lesz ezt felépíteni vagy akár csak üzemeltetni?
- Vajon tényleg lehet igazi sikert elérni anélkül, hogy szívemből szeretném az adott területet, ha közben látszik, hogy milyen brutál nagy meló és mennyire nem hetek és hónapok alatt fog beindulni? Miért fogok minden nap lelkesen felkelni 1-2-3 évig, ha nem azért, mert imádom a témát és szívesen foglalkozom vele?
Most már szerintem látszik, a webshopos kerítés sincs kolbászból és nem olyan egyszerű a történet, ha már egy felnőtt, felelős életet kell szolgálnia és mondjuk egy teljes családot el kell tartson jövedelem oldalról.
Mielőtt még félreértenéd, ezzel nem lebeszélni akartalak!
Csak segíteni szeretnék neked a realitások talaján maradni, ami főleg induló vállalkozásként nem mindig könnyű. Nekem sem sikerült anno, én is próbálkoztam ilyen webshopszerű dolgokkal, ezek mind saját tapasztalatból is íródtak…:)
Ha viszont az egész webshopra egy tanulási folyamatként tekintesz és élethelyzetedből fakadóan nem kell azonnal több százezer forintos hasznot termelned, akkor nagyon jó éles tapasztalat lesz számodra még kicsiben is.
Élvezetesen és gyakorlatias körülmények között tudod elsajátítani azokat a vevőszerző készségeket, amik utána később egy még sikeresebb vállalkozás felépítéséhez is kellenek majd.
Nincs baj a webshopos online vállalkozásokkal, csak tudni kell mibe vágsz bele pontosan.
Szóval az első webshop siker összetevő egy bizonyos minimum méret árbevételben és annak a megértése, hogy ez egyáltalán nem sétagalopp. Menjünk tovább a második és harmadik sikertényezőre.
2. Szűkítésre és a piac tanítására lesz szükséged
Az első pont számításaiból látszik, havonta majdnem ezer, de egészen biztosan több száz vevőt kell megszerezned és kiszolgálnod. Ha 2%-os vásárlási konverziót érsz el – az átlagosnak számít a Shoprenter 2020-as felmérése szerint, – akkor 50.000 látogatót kell felvinni a weboldaladra valahogyan az ezres vevőszámhoz.
Ahhoz, hogy ennyi ember megbízzon benned, a leggyorsabb út az, ha valamilyen területnek a szakértőjévé válsz és elkezded tanítani a piacodat.
A “szakértőség” sokszor úgy valósul meg, hogy a tulajdonos lesz a szaktekintély, de ha ezt nem szeretnéd, nem kötelező. Céges márkaként is építhetsz specialista státuszt.
Hogyan lehetsz egy területnek a szakértője?
Két egyszerű lépésben.
Először is választanod kell egy területet, valamire le kell szűkítened – főleg induláskor – a tevékenységedet. Élelmiszer webshopot már nem buli indítani, mert a nagy multikkal nehezen fogsz tudni versenyezni.
Ha nem szűkítesz, összehasonlítható leszel és akkor csak az ár dönt.
Nálad olcsóbb pedig mindig lesz.
De tegyük fel, mondjuk mézet már lehet, hogy megéri webshopban árulni, mert kellően specifikus, nincs 600 versenyző és így lehet ez az a terület, aminek szakértője leszel.
Másodszor pedig ha megvan a területed, akkor el kell kezdened felvállalni a szakértői szerepet: tanítanod kell a piacot a legfontosabb tudnivalókról.
Milyen betegségekre jó a méz? Miért segít könnyebben elaludni? Hogyan lehetek tőle reggelente energikusabb? Milyen méz való a teába és milyen a mustáros csirkéhez?
Pontosan ezt csinálja egy kedves ügyfelem, Trepinszki Józsi, a mezbarlang.hu tulajdonosa. Nyugodtan menj fel a weboldalára és vedd észre:
- két könyvet is írt Józsi, Mézes élet és Édes kettesben címmel
- tanít is ingyenesen és vásárolhatsz is tőle segítséget a mézek hatásairól (pl. a tea-méz gyógyerő fokozó táblázat)
- több letölthető csalianyaga van olyan élethelyzetekről, amikor a mézfogyasztás jótékony hatású (gyerekbetegségek, gyermekáldás, stresszkezelés, természetes antibiotikumok, stb.)
TIPP: ha megnézed a mezbarlang.hu-t, akkor mind a 3 itt említett jellemzőnek megfelel majd. 🙂 Nyugodtan gondold végig az általad ismert sikeres webshopokat, a nagy részük kipipálja majd ezt a három dolgot.
Amint elkezdesz a témádról kommunikálni, kulcsfontosságú következményekkel fogsz szembesülni:
- elkezd kialakulni körülötted egy közösség, akiknek újra és újra el tudsz majd adni valamit – immáron drága vevőszerzési költség nélkül
- óhatatlanul véleményvezérré, szakértővé válsz a piacodon
- amint nálad kapok tudást, tanítást a cucc mellé, jóval nehezebb lesz összehasonlítani másokkal az ajánlatot, hisz tőlük nem kapok plusz segítséget és így már nem kötelező olcsó(bb)nak lenned
- amint nem letolt nadrágos árakon értékesítesz, több pénzed marad fejleszteni, így még gyorsabban felfelé ívelő spirálba kerülsz
- egy idő után tudsz a vágyaidnak megfelelő szabadidőt és életminőséget vásárolni magadnak, azaz eléred a vállalkozói céljaidat
Szerintem már Te is sejted, miért nem várhatunk igazán nagy sikert az “x db webshopos vállalkozásindítás ötlet” PDF alapján egy perui macskakakiból készült kávé, fa karóra vagy fényképes telefontok forgalmazásától.
Ha egy ilyen random ötletet kezdesz el megvalósítani elsősorban a pénz reményében, akkor:
- A téma nem fog érdekelni a szíved mélyén,
- és mivel nem érdekel a téma, a legjobb szakértők egyikévé sem fogsz válni, mert ahhoz ezzel kellene kelni és feküdni évekig.
- Mivel nem vagy szakértő, ezért korlátozottak a lehetőségeid az egyedivé válás, a közösségépítés, a kommunikáció során, így nem tudsz kellően magas árat elkérni.
A hosszútávú, fenntartható sikerhez szükséges legalább némi szakértői kép rólad, némi oktatása a piacodnak, némi odaadás és passzió a téma iránt, máskülönben nem lesz elég különbség közted és a legolcsóbb között.
Jöjjön az utolsó összetevő egy sikeres webshophoz!
3. Az újravásárlás lehetősége
Az eddigi tapasztalatom szerint az utolsó közös jellemzője az eredményes webshopok többségének az újravásárlás lehetősége és ennek a megértéséhez hoztam neked egy igaz történetet.
Még 2015 környékén az akkori üzlettársammal közösen csináltunk egy Hölgyelőny nevű vállalkozást, amivel intimtölcséreket értékesítettünk.
A 2015-ös évben 3-4 nagyobb megmozdulással, lényegében csak Facebook hirdetésekkel csináltunk 30 milliós forgalmat, ami nem volt rossz, de az első év végére erősen kijöttek a hiányosságok.
Az első pár ezer vevő megszerzése után világossá vált több dolog is, amiről már az eddigiek során beszéltünk.
Jónak hangzik a 30 millió körüli forgalom, de a tényleges profit csak 5-6 millió környéke volt.
Ez egész évre vetítve, 2 emberre leosztva igen szerénynek tekinthető. 20 évesen, egy 37 négyzetméteres albérletet közösen bérelve meg lehet élni belőle, de nem perspektíva.
Mivel ekkor már alapvetően ügyesebb marketingesek voltunk (előtte kivitelezéssel foglalkoztunk ügyfeleknek pár évet), az azonnal megszerezhető vevőket szépen kimaxoltuk. Pár forintos kattintási költséggel szereztünk látogatókat, szénné teszteltük az értékesítési oldalt, szóval nem maradt benne sok tartalék.
A továbblépéshez szükség lett volna felvállalni egy szakértői szerepet az iparágban, de ezt huszonéves srácokként nem éreztük saját utunknak a női menstruációs segédeszközök piacán.
Mivel nem szerettük kiemelkedően a témát és a terméket, nem tudtunk közösséget építeni, nem akartunk normális termékpiramist építeni több termék behozatalával, így pedig előbb-utóbb felzabálta az emelkedő Facebookos kattintási költség a profitunkat.
Egyetlen termék értékesítéséből nem lehet jelentős profitot termelni, ha azt folyamatosan új vevőknek akarod eladni, mert állandóan emelkednek szinte minden hirdetési platformon a kattintási költségek.
A statisztikák szerint 2 évente nagyjából megduplázódik egy kattintásnak az ára Facebookon. Ezt az intimtölcséres 2-3 évben is éreztük, az eredetileg 2-3.000 Ft-os eladásonkénti profit szépen lezsugurodott 1.000 Ft környékére.
Mivel csak ezt az egy terméket értékesítettük, kötelező volt ezen hasznot termelni, ami egyre jobban ellehetetlenült.
Így saját bőrünkön tapasztaltuk meg, mennyire fontos az újravásárlás lehetősége, lehetőleg kétféle módon is:
- képesnek kell lenned több különböző terméket eladni ugyanannak a vevőnek (pl. intimtölcsér + mosható menstruációs bugyi + menstruációs melegítő párna, stb.) – ekkor vagy az azonnali profitod nő vagy később alacsony marketingköltséggel tudsz eladni a vevőnek még valamit
- jó ha alapból újravásárolható a terméked, azaz elfogy, vagy 1-2 évente cserére szorul (pl. az intimkehely NEM ilyen, mert 5-10 évig jó :)) – ekkor magas hirdetési költség nélkül, emailes vagy telefonos megkereséssel tudsz újra és újra értékesíteni ugyanabból a termékből
Ha megnézed, akkor a legnagyobb webshopok egyébként majdnem mindig újravásárolható termékekben utaznak. 😉
Ha ehető, kenhető, kinyomható, elfogyó, esetleg elkopó cuccot árulsz, akkor nagyban megkönnyíted majd a dolgodat.
Legyen hát számodra is intő jel, a saját érdekedben, ha nem tudsz többféle terméket eladni a vevőnek és nincs újravásárlási lehetőség a bizniszedben. (Akkor is, ha nem webshopod van!)
Ha eltökélted magad az újravásárlás ösztönzésére, akkor jön a jó öreg kérdés: hogyan csináld?
Hadd adjak ehhez pár ötletet, ezeket olvasva meglátod, nem olyan nehéz, mint amilyennek elsőre tűnik:
- Amikor kiküldöd a csomagot a vásárlódnak, küldj neki egy kupont, amit meghatározott határidőn belül tud beváltani a következő vásárlására.
- Ha olyasmit árulsz, amit gyakran pótolni kell – tökéletes példa erre a táplálék-kiegészítők, szépségápolási termékek, élelmiszerek piaca – akkor miért ne dolgozhatnál ki egy emlékeztető emailt, ami a feltételezhető újravásárlás időpontja előtt megy ki nem sokkal? (Erről később bővebben írok még.)
- De nem csak emailt küldhetsz az újravásárlási időpont környékén, előtte rá is telefonálhat az ügyfélszolgálatod a vevőre. Szeretni fogják a törődést és ismerek olyan céget, aki ebből él. 🙂
- Mivel úgyis megvan a vásárlóid email címe, miért ne küldhetnél nekik a vásárlásukhoz kapcsolódó további termékajánlásokat?
- És miért kellene csupán emailekben gondolkodnod, hiszen bármikor indíthatsz hirdetéseket is a vásárlóidra, például Facebook-on.
Bármelyiket is használod, máris tettél azért, hogy több legyen a visszatérő vásárlód, ami extra hasznot hoz neked.
Ha pedig az automata újravásárlás ösztönző emailes megoldásba szeretnél jobban belepillantani, akkor jó szívvel ajánlom számodra a SalesAutopilot ingyenes anyagát, amiben egy ilyen rendszer felépítését mutatják be.
Ez volt az a 3 dolog, aminek teljesülnie szükséges véleményem szerint ahhoz, hogy hosszútávú sikereket tudj elérni a webshopoddal.
Még egyszer összefoglalva:
- Egy sikeres webshop MINIMUM havi nettó 5 M Ft-os bevételt termel (de inkább többet).
- Szűkít és tanítja a piacot.
- Megadja az újravásárlás lehetőségét.
Természetesen tévedhetek is és biztosan lehet találni néhány példát, ami rácáfol a fenti gondolatmenetemre. Elvétve van olyan webshop, aminél tartósan magasabb az árrés, mint 40%, ahol kicsi a verseny és ezért nem kell ügyesen marketingezni, ahol az iparág szeretete nélkül is lehet pénzt keresni, ahol állandóan alacsony költséggel lehet új vevőket szerezni és nem kell a visszatérőkre alapozni.
De szerintem ezek azok az unikornisok hátán lovagló fehér hollók, amik kivételként erősítik a szabályt és nem a nagy tömeg által modellezhető sikert mutatják.
Ezért pedig különösen veszélyes, ha Te kezdő vállalkozóként ezekre alapozod a saját céljaid.
Véleményem szerint akkor lesz majd igazán sikeres a vállalkozásod (=a webshopod, ha Te ebben gondolkozol), ha benne van a szíved-lelked. Ha szereted az embereket akiket szolgálsz. Ha érted a problémáikat. Ha folyamatosan gyártasz érdekes tartalmakat, amiket az iparág és az emberek szeretete inspirál majd belülről.
Az “egyetlen tökéletes termék” úgy gondolom, kezdetleges megközelítés. Semmi gond a webshopokkal, lehet belőlük jó bizniszt csinálni, csak szerintem kell bele a szív és lélek is, hogy igazán jól csináld.
Szóval mielőtt belevágsz egy webshopba, vagy ha már aktívan csinálod, akkor a következő lépésed előtt mindenképpen gondold át az alábbi gondolatébresztő kérdéseket:
- Mennyi időd van a webshopoddal foglalkozni napi szinten?
- Egyedül fogsz mindent csinálni, vagy ki tudsz szervezni néhány feladatot?
- Meg tudod oldani, hogy akkor se omoljon össze minden, ha ki szeretnél venni két hét szabadságot?
- Hajlandó vagy felvenni te magad egy szakértői szerepet, vagy akár csapatszinten nyitottak vagytok erre?
- Megvan benned a kellő szenvedély ahhoz, hogy éveken át napi több órában ezzel a témával foglalkozz?
- Mekkora az átlagos kosárértéked?
- Havi szinten hány darab vásárlást szeretnél elérni? És hol tartasz most?
- Mekkora bevételt kell elérned ahhoz, hogy minden költség után kényelmesen meg tudj élni vagy el tudd tartani a családodat?
- Használsz szűkítést, hogy ki a te ideális közönséged, minek vagy te a szakértője?
- Hajlandó vagy tanítani a piacodat, a vásárlóid?
- Megadod az újravásárlás lehetőségét? Van termékpiramisod? Több terméked? Fogyó cikkeid?
Bízom benne, hogy a fenti írás valóban éveket tud spórolni azoknak, akik webshopindításban gondolkodnak vagy éppen már elindították azt és nem értik, miért halad olyan nyögvenyelősen.
Van véleményed? Van tapasztalatod?
Nyugodtan írd meg a hozzászólások között, kíváncsi vagyok rá.