fbpx

Hasonmás célközönségek, amikkel megnövelheted a vásárlóid számát

hasonmás célközönség
A hasonmás célközönségekkel olyan embereket érhetsz el, akik a legjobban hasonlítanak azokra, akik már kapcsolatba léptek a vállalkozásoddal (például vásároltak tőled). Ráadásul két perc alatt el tudod készíteni, így ha már hirdetsz a Facebookon, akkor ezt a funkciót imádni fogod!
Olvasási idő: 11 perc

A hasonmás célközönség a Facebook egyik igen nagyszerű (és nagyon hatékony) eszköze ahhoz, hogy olyan embereket tudjunk megcélozni, akik leginkább hasonlítanak a már meglévő érdeklődőinkre, vásárlóinkra.

Ez a célközönség hidat képez az egyéni (meleg) és a hideg célközönségek között, hiszen ők még nem ismerik a terméked, viszont a viselkedésük, adataik alapján mégis sokkal inkább a vásárlóiddá válhatnak.

Mi az egyéni célközönség?

Ha már hirdettél a Facebookon, akkor nem ismeretlen számodra az egyéni célközönség fogalma.

A személyek, akik beletartoznak ebbe a csoportba, már valamilyen formában kapcsolatba kerültek a vállalkozásoddal (például megnéztek egy videót, megadták az e-mail címüket, vagy jártak valamelyik oldaladon).

Ez a célcsoport különösen hasznos a számunkra, hiszen itt már legalább egyszer érdeklődést mutattak felénk, ezáltal már nem egy teljesen idegen embernek kell hirdetnünk.

Ha még nem ismered ezt a funkciót, akkor kattints a Hirdetéskezelőben a Célcsoportok menüpontra:

Majd a Célcsoportok létrehozása gombnál válaszd az Egyéni célközönséget:

Itt kiválaszthatod, hogy milyen érdeklődőkre szeretnél szűrni. Ilyen opciók közül választhatsz:

Ha a Webhely opciót választod, akkor bármilyen saját oldal részletet (például a sikeres megrendelés vagy regisztráció aloldalát) ki tudsz választani, vagy az összes webhelyforgalomra is létre tudsz hozni egy célközönséget.

Ha már van e-mail listád, akkor az Ügyféllista lehetőséget választva fel tudod őket tölteni.

Célcsoportot tudsz létrehozni azokra is, akik megnyitották az alkalmazásodat/ játékodat, vagy valamilyen műveletet végeztek benne. Ezt az Alkalmazástevékenység forrással tudod megtenni.

Az Offline aktivitás opcióval pedig azokat tudod elérni, akik a fizikai boltodban vásároltak, vagy adatokat adtak meg neked (pl. telefonszámot).

Külön tudsz a Facebookon belüli műveletekre is célcsoportokat létrehozni, például akik megnézték valamelyik videódnak az első 3 másodpercét, vagy akik reagáltak az eseményedre, vagy akik aktivitást mutattak a Facebook vagy az Insta oldaladnál.

Azt is meg tudod határozni, hogy hány napig maradjanak a célcsoportban az érdeklődők (automatikusan 30 nap van megjelenítve, viszont 180 napig növelhető ez az időtartam)

Fontos! Ha a célcsoport mérete nem éri el az 1.000 főt, akkor lehetséges, hogy a hirdetéseid nem fognak megjelenni. Viszont 100 fő felett már indíthatsz hasonmás célközönséget.

Hogy kell elképzelni egy hasonmás célközönséget?

Olyan emberekből tevődik össze, akik bizonyos százalékban hasonlítanak az egyéni célközönséged valamelyikére.

Például tegyük fel, hogy volt már olyan hirdetésed, aminek az volt a célja, hogy forgalmat terelj az ajánlatodra.

Sokan átkattintottak, sőt vásároltak is. Viszont a hirdetéseket hamar kiégtek, mert kevés személy szerepelt a közönségedben, ezért túl sokszor jelenítette meg a Facebook egy-egy embernek.

Az egyik lehetőséged az, hogy hasonmás célközönséget hozol létre.

Egyéni célközönségnél megadod, hogy akik jártak a “sikeresen vásárolt” oldalon, ők kerüljenek be egy csoportba.

Ezek után pedig létrehozol erre a csoportra egy hasonmás célközönséget, miszerint az algoritmus keressen olyan további személyeket a Facebookon, akik a lehető legjobban hasonlítanak azokra, akik már kérték az ajánlatodat.

A Facebook összehasonlítja a vásárlóid adatait például kor, nem, lakhely, érdeklődési kör, megosztások, kedvelések, csoportok, aktivitás alapján, majd a hasonló adatok segítségével olyan embereket húz be a hasonmás célcsoportodba, akiknél szintén ezeket az információkat találja meg.

Hihetetlen, igaz?

Egy olyan okos rendszerről van szó, ami segít neked kiválasztani a legpotenciálisabb vevőidet.

Ezáltal a hasonmás célközönség, habár egy hideg célcsoport tulajdonságaival bír (általában nem hallottak rólad, még új vagy a számukra), mégis az adatok alapján ők lesznek a leghajlandóbbak, hogy vásároljanak tőled.

Persze ez csak egy példa volt a sokból, és mindjárt kitérek arra is, hogy milyen típusú hasonmás célközönségeket tudsz létrehozni, e mellett pedig megmutatom neked lépésről-lépésre, te hogy csináld.

Viszont óvatosan kell a hasonmás célközönséggel bánni, hiszen pillanatok alatt rengeteg pénzt el tudsz vele égetni eredmény nélkül, ha nem jól használod. Azt is megnézzük, hogyan NE ess ebbe a hibába.

Miért érdemes hasonmás célközönséget létrehozni?

Sokkal eredményesebb lehet, mint a hideg célközönség

A hideg célközönségnél az alap adatok mellett (kor, nem, lakhely) sok érdeklődési kört vagy beosztást (például sportrajongó, vállalkozó, fodrász, menedzser) be tudsz állítani.

Viszont azt nehéz kitapasztalni, hogy ezeken belül ki az, aki potenciális vásárlód lesz, és hogy lehet őket célzottan elérni.

Erre magunktól rájönni sok pénz és időbefektetés, hiszen elképzelhető, hogy olyan érdeklődési körük van a vásárlóidnak, amiről nem is tudsz.

Például különleges agyagszobrokat készítesz, és azokat szeretnéd online árusítani.

Lehet, hogy egy olyan közös hobbi (például lakberendezés) vagy érdeklődési kör (például spiritualitás) húzódik meg a vásárlók mögött, amit te nem is gondolnál, ezért csak remélni tudod, hogy a saját célzásaid elérik a potenciális vevőket.

De!

Mi lenne akkor, ha azt mondanám, hogy nem magadnak kell kitapasztalnod a célzásokat?

A hasonmás célközönség pont ezt a terhet veszi le a válladról. Bármelyik egyéni célközönségből készíthetsz hasonmást, így a célodtól függően el tudod érni azokat, akik a legjobban hasonlítanak a

  • feliratkozóidra
  • vásárlóidra
  • videómegtekintőkre
  • Facebook oldal kedvelőkre
  • az ajánlatodra kattintókra
  • és még sorolhatnám…

Ha hasonmás célközönségeket használsz, akkor a Facebook algoritmusa megkeresi ezeket az egyezéseket, és azoknak jeleníti meg a hirdetéseidet, akiket hasonlónak gondol.

Ha nem elég nagy az egyéni célközönséged, akkor is tudod használni

Kisebb vállalkozások könnyedén belefutnak abba a problémába, hogy nincs elég személy a célközönségükben. Például az elmúlt 180 napban nem látogatták meg több ezren az oldalát, vagy nem nézték meg ennyien a videóit.

Ennek a hátránya, hogy ha nincs meg az 1.000 fő, akkor akár nem is indul el a hozzá kapcsolt hirdetés, vagy nagyon hamar kiég.

Viszont a hasonmás célközönséghez elegendő 100 ember is, így kezdetben akár már ilyen kis számnál is elindíthatod.

Természetesen minél több személy van az egyéni célcsoportban, annál jobb számokat produkálhat a hasonmás célcsoport, így érdemes felduzzasztani ezeket a közönségeket. A Facebook szakértők is azt javasolják, hogy a létszám 1.000 és 50.000 fő között legyen.

A létszám mellett még fontos tényező, hogy milyen minőségi az a célcsoport, amiből hasonmást szeretnél létrehozni.

Ugyanis ha például az oldallátogatókból hozod létre, nem biztos, hogy a vásárlásban erős hasonmás célcsoportot tudsz megalkotni, viszont ha a vásárlóid e-mail címeit használod fel, sokkal eredményesebb célzást kaphatsz.

Jobb eredményeket érhetsz el a hirdetéseidben

Személyesen is megtapasztaltam, több kampányban is eredményesebbnek bizonyultak a hasonmás célközönségek a hidegnél, ráadásul egy egyéni célközönségből több hasonmás csoportot tudsz kreálni (nem kevesebbet, mint 500-at), így ha szükségesnek érzed, tesztelésre is van lehetőséged.

Az 1%-os hasonmás célközönségünk például így működött az egyik webinárunk kampányában:

Milyen hasonmás célközönségeket lehet létrehozni?

Röviden válaszolva a kérdésre: bármilyen egyéni célközönségből létrehozhatod a hasonmás csoportodat.

A fontos az, hogy egy-egy célcsoportban meglegyen a minimum 1.000 ember, különben az algoritmus nem tud olyan hatékonyan működni.

Ha például sokan megnézték az egyik videódat, vagy több ezer weboldal látogatód volt az utóbbi hónapokban, esetleg sokan vásároltak, vagy regisztráltak nálad egy eseményre, mindegyikből elkészítheted a saját hasonmás célközönséged.

Ha van már megfelelő e-mail listád, akkor azt feltöltve még relevánsabbá teheted a hirdetéseidet.

Sokan nem a Facebook-os e-mail címüket használják máshol, ezért ezt az opciót akkor ajánljuk, ha már van legalább több száz e-mail címed.

Ha kiválasztottad azt az egyéni célközönséget, akkor a következő választási lehetőséged a célcsoport mérete.

Mit jelentenek a százalékok?

Az első dolog, ami meglepetést fog okozni neked a hasonmás célközönség kialakításában, az a célközönség méretének a megadása, mivel a hideg és az egyéni csoportokban nem lehet ilyen szinten meghatározni a méretet.

Ez az egyik legkényesebb pont, amin el tud csúszni a hasonmás közönséged, ugyanis sokan nem értik, mi a különbség a százalékok között.

A méretet egy csúszkával tudod állítani, ami 1 és 10% közé esik.

Sokak számára úgy lenne logikus, ha ezek a százalékok a hasonlóságot mutatnák (például 90%-ban hasonlóak a személyek az adatok alapján), viszont itt pont fordítva van.

Az 1% azt jelenti, hogy az egyéni célközönséghez leginkább hasonlító egy százaléknak fognak felbukkanni a hirdetéseid.

Tehát a %-ok azt elemzik ki, hogy a földrajzi hely alapján kik azok a Facebook felhasználók, akik a legtöbb hasonlóságot mutatnak az egyéni célcsoportoddal.

A méret mindig attól függ, milyen földrajzi helyet állítasz be. Magyarországnál általában 1%-nál 67.200 személy fog bekerülni a célcsoportodba.

A százalékokat nem csak 0-10%-ig tudod beállítani, hanem köztes értékeket is adhatsz meg. Például ha tesztelni szeretnél, készíthetsz egy 1-3%-os, 3-4%-os, 4-7%-os közönséget is egyszerre (de ezt nem tanácsolom, maradjunk az 1-3%-nál!).

Tipp: Azt tanácsolom, hogy kezdj először a 0-1%-os célzással, és ha nagyon jók az eredmények, kipróbálhatod 3-4%-ig.

Hogy tudom létrehozni és használni a hasonmás célközönségemet?

Hasonmás célközönséget rettentő könnyen, pár perc alatt létre tudsz hozni, főleg, ha már van egyéni célközönséged.

Először is, a Facebook Hirdetéskezelőben, a Célközönség menüben kattints a “Célközönség létrehozása” kék gombra (1.), majd a “Hasonmás célközönség”-re (2.)

Megjelenik egy felugró ablak, ahol először ki kell választanod egy egyéni célközönséget. Ha gépelni kezdesz, máris megjeleníti az opciókat.

Ha még nincs egyéni célközönséged, akkor kattints a szövegdoboz alatti “Új forrás létrehozása” szövegre.

Miután kiválasztottad a forrást (azaz az egyéni célközönséget), meg kell adnod a földrajzi helyet (1), majd a célközönség méretét (2-3).

Ha ugyanarra a célcsoportra több hasonmás közönséget szeretnél készíteni, akkor akár hat verziót is kiválaszthatsz (2), és az külön-külön csoportként fog megjelenni a Célközönség menüpontnál.

Ha pedig kiválasztottad a százalékot is, alul meg fog jelenni a becsült elérés. Minél több százalékot választasz, értelemszerűen annál nagyobb lesz a célcsoport, az elérhető emberek száma, viszont a forrás célközönség közti hasonlósága csökken. (3)

Végül már csak a “Célközönség létrehozása” gombra kell kattintanod, és kész is van az első hasonmás célközönséged.

Ahhoz, hogy a rendszer létrehozza a célközönséget, általában 6-24 óra szükséges. Ezek után folyamatosan (3-7 naponta) frissül a lista, amíg felhasználod a hirdetéseidben.

Ezek után ugyanúgy rá tudsz célozni a hirdetéseidben, mint a többi célcsoportnál. Csupán a hirdetéssorozatok szerkesztésében az “Új célközönség létrehozása” résznél kezdd el gépelni a nevét.

Ha szeretnéd csökkenteni az emberek számát, “Részletes célzás” beállításával még specifikusabban tudod elérni az embereket.

Milyen hasonmás célközönséget hozzak létre?

Már tudod, mi az a hasonmás célközönség, és a beállításáról is beszéltünk. De a legfontosabb dologról még nem ejtettünk szót: mégis milyen célközönséget készíts először?

Az első legfontosabb kérdésem ezzel kapcsolatban: Milyen egyéni célközönségeid vannak? Hiszen hasonmás célközönséget csak ezekből tudsz létrehozni.

Összegyűjtöttünk neked néhány tippet, hogy milyen egyéni célközönségekből tudsz a legjobb hasonmás közönséget létrehozni.

Még mielőtt felsorolnám az opciókat, nézzük meg ismét, hogy milyen célközönségek közül választhatsz:

Vásárlói célközönség – minden út ide vezet!

Ez etalon nem hiába a vásárlók hasonmás listája, hiszen minden más célközönség azért van létrehozva, hogy megkönnyítse a vásárlások generálását.

Több módszer is van, hogy vásárlókból hasonmás célközönséget építs.

Az e-mail listás változat felhasználása

Ügyféllista egyéni célközönség segítsével a hírlevélküldő szoftveredből (Pl SalesAutopilot) exportálni tudod a gépedre az e-mail címeket, majd importálhatod a Facebook célközönségedbe.

Ha az egyéni célközönségnél rákattintottál az Ügyféllista opcióra, ez a felugró ablak fog megjelenni neked:

Itt letöltheted a listasablont bal oldalt alul, és formázási útmutatóval is segítenek.

Általában, ami a legjobban fog kelleni neked az e-mail listádból, az az ügyfeled e-mail címe és a neve. Ha ezen kívül megadták a telefonszámukat, az életkorukat, a születési évüket, az még jobb, de már a fentebb felsorolt 3 adat tökéletes hozzá.

Nem muszáj használnod a listasablont, a csv vagy txt fájl tökéletes erre a célra.

Ha a “Tovább” gombra kattintasz, akkor megkérdezi a rendszer, hogy van-e a táblázatodban ügyfélértéket tartalmazó oszlop. Ez az érték a súlyozásban segít, és azt mutatja meg, hogy egyes személyek többet, vagy többször költenek, mint mások.

Kevés az esélye, hogy ezt használni fogod, így válaszd ki a “No” opciót, majd kattints ismét a “Tovább” gombra!

A következő felugró ablaknál fel tudod tölteni és el tudod nevezni a táblázatod.

Miután ezzel megvagy, az e-maileket egyből fel fogja ismerni a rendszer, viszont lesz pár olyan elem, amihez beavatkozás szükséges.

Ezen a fülön be tudod állítani, hogy mik azok az adatok, amiket nem ismer fel, például vezetéknév, keresztnév, telefonszám.

Miután ez megvan, már csak a “Feltöltés és létrehozás” gombra kell kattintanod, és kész is vagy!

Fontos! Az e-mail listákat mindig a GDPR-nak megfelelően tölts fel! Ez azt jelenti, hogy a vásárlóidnak, érdeklődőidnek hivatalosan csak akkor használhatod fel az adatait, ha beleegyeztek abba, hogy hirdetésekben is alkalmazhatod őket. Sokan e nélkül használják, de kérlek ezt az opciót csak saját felelősségre próbáld ki!

Amivel biztos nem lősz mellé: köszönőoldalak

Ha nem szeretnéd felhasználni az első opciót, akkor van egy egyszerűbb lehetőséged: készíts hasonmás célcsoportot a köszönőoldalak látogatóiból!

Ezzel a technikában azokat a személyeket érheted el, akik jártak valamelyik terméked köszönőoldalán (szóval elméletileg vásároltak tőled) 180 napon belül. Hátránya az, hogy sajnos csak fél évre visszamenőleg tudod így elérni az ügyfeleidet.

Először is, az egyéni célközönségnél válaszd a Webhely opciót. “A webhely összes látogatója” helyett kattints a “Konkrét weboldalak látogatói” lehetőségre, majd írd be a köszönőoldal egyedi linkjét.

Fontos, hogy másban ne szerepeljen a köszönőoldal url-je, különben nem csak azok a személyek kerülnek bele a listába, akik vásároltak.

Tipikus példa erre, ha a köszönőoldalad ennyi: https://peldaoldal.hu/ty

Ez ugye a “thank you”-nak a rövidítése, de ha van ilyen aloldalad, hogy “https://peldaoldal.hu/kutya”, akkor az oda érkező látogatókat is bele fogja számolni a rendszer.

Ha beírtad a köszönőoldal url címét, akkor már csak el kell nevezned, és a “célközönség létrehozása” gombra kattintva készen is vagy.

Ha nagy e-mail listád vagy sok köszönőoldal látogatód van, akkor akár költés, terméktípus alapján is szegmentálhatod a vásárlói adatbázisodat.

Feliratkozói célközönség

Másik nagyon hasznos célcsoport a csalikra feliratkozottak. Ez lehet egy ebook, egy webinár vagy egy kihívás, a lényeg ugyanaz: érdeklődtek a témád iránt olyannyira, hogy megadták az e-mail címüket, és akár egyéb adatokat is.

Ugyanaz a két lehetőséged van a feliratkozók egyéni célközönségének létrehozására, mint a vásárlóknál.

Videó megtekintők

Szintén remek lehetőség (mi is sokszor használjuk) a videó megtekintőknek az egyéni célközönségeét, hiszen aki megáll a videódnál, és megnéz pár másodpercet belőle, őt valami megfogta a videódban, valamiért kapcsolódott a témádhoz (még ha csak pár pillanatig is).

Az egyéni célközönség létrehozásánál válaszd ki a “Videó” lehetőséget, majd az aktivitást.

Az aktivitásnál döntheted el, hogy milyen videónéző magatartásokat vegye figyelembe a rendszer, amikor kiszűri a célcsoportot. 3 vagy 10 másodpercet nézzenek meg a videódból, vagy a videód legalább 25-50%-át nézzék meg?

Tipp: Első körben a 3 másodpercet vagy a 25%-ot javasoljuk, mert minél nagyobb számot választasz az aktivitáshoz, annál kevesebb személy fog bekerülni a célcsoportba, és így a hasonmás sem tudja eredményesen összehasonlítani az embereket (minél több személy van egy célcsoportban, annál könnyebb elemeznie a benne lévő tagokat a hasonmás célcsoportnak).

Miután kiválasztottad valamelyik aktivitást, alatt meg fog jelenni egy “videók kiválasztása” gomb. Ha rákattintottál, már csak ki kell pipálnod a kiválasztott videókat. Megkönnyíti a helyzeted a 4. oszlop, amiben a 3 másodperces videómegtekintéseket láthatod az egyes videóknál.

Oldal látogatók

Ugyanilyen hasznos lehet a honlapod látogatói, hiszen ők már “vették a fáradtságot”, hogy valamire kattintva eljussanak az oldaladig.

A Webhely opcióra kattintva választhatod ki azokat, akik egy speciális oldalra kattintottak (például az értékesítési vagy a feliratkozói oldaladra), vagy akár az összes látogatóra is létrehozhatsz célközönséget.

Facebook/ Instagram/ oldal aktivitás

Létre tudsz hozni olyan célközönséget is, akik a Facebookon, az Instagramon vagy a honlapodon valamilyen aktivitást mutattak.

Például külön szegmentálhatsz azokra, akik bármelyik bejegyzéseddel vagy hirdetéseddel kapcsolatban aktivitást mutatnak, vagy akik mentette valamelyik bejegyzésedet, vagy akik rákattintottak valamelyik felhívásgombra (Például “Több információ” vagy “időpontfoglalás” gombok).

De azokra is rászűrhetsz, akik a legtöbb időt töltötték a honlapodon.

Például mi minden posztunkat meg szoktuk hirdetni egy kisebb összeggel, aminek a célzásában benne van a TOP 25% honlaplátogatónk, akik a legtöbb időt töltötték az oldalon. Ez még melegebb listát eredményez.

Összegzés

A hasonmás célközönség nem mostani újítás, mégis kevesen használják, pedig nagyon hasznos eszköz, ha már vannak egyéni célcsoportjaink.

Fontos viszont, hogy kezdetben kicsiben próbáld ki: 1% bőven elég, hogy megnézd, hatékony-e a kiválasztott egyéni célcsoporttal.

Ha túl nagy százalékokkal próbálkozol, akkor túl sok pénzt fogsz az asztalon hagyni, akár teljesen feleslegesen.

Viszont ha ügyesen használod, a segítségével lecsökkentheted a költségeidet és növelheted a vásárlóid számát. Ráadásul a beállítása nem vesz el fél óránál többet tőled.

Eredményes megvalósítást kívánok hozzá! 🙂

Szerző:

Vajda Emese

Vajda Emese

Szia, Vajda Emese vagyok. Több mint 6 éve foglalkozom marketinggel, azon belül hirdetések kezelésével, honlapszerkesztéssel és marketing stratégiák tervezésével és kivitelezésével. A DO! marketing csapat tagjaként az a célom, hogy a lehető leghasznosabb ötletekkel, tippekkel tudjalak segíteni Téged és a vállalkozásod.

Kérdésed van?

Akkor nyugodtan tedd fel a DO! marketing Klub előfizetők zárt Facebook csoportjában ide kattintva. Ott minden kérdésre igyekszem válaszolni legkésőbb 2 munkanapon belül. :)

Azért is kényelmesebb a Klubtagok csoportjában kérdezned, mert így nem csak tőlem kapsz segítséget, hanem a tagok tapasztalatát is ki tudod majd használni. Várom a kérdéseidet!

Navigáció

Keresés

Ha az oldalon található cikkek közt szeretnél keresni:

Követsz már Facebookon?

A közösségi média oldalaimon folyamatosan értékes tartalmakat olvashatsz, kattints a “Kedvelés” gombra:

Instagram jöhet? :)

Az Insta sztorijaimban nagyrészt egyedi tartalom van, amit máshol nem láthatsz. Kövess Instán is, katt a fekete ikonra!