DO!ma Show #15 – Ki akarod szervezni a marketingedet? 2 tényező, amin a rövid és hosszútávú siker múlni fog

Ki akarod szervezni a marketingedet 2 tényező, amin a rövid és hosszútávú siker múlni fog(1)
Szinte minden ügyfelem életében volt már olyan, hogy a kiszervezés eredménytelen volt. Nem hozott eredményt a Facebook hirdetés, nem lett jó a vevőszerző folyamat, nem lett vásárló az email kampányból.
Olvasási idő: 9 perc

Ilyenkor mindig hallgathatom: “Zsolt, nincsenek normális marketing kivitelezők, mindegyiknek csak a szája jár, de eredményt nem tud letenni az asztalra! Ajánlj nekem olyat, aki meg is tudja csinálni!”

Ahogy ezeket a szituációkat látom, 2 tényezőn áll vagy bukik a siker. Az egyik egy rövidtávú ok, emiatt nem hoznak profitot ezek a kiszervezések. A másik pedig egy hosszútávú ok, ami miatt másodjára vagy harmadjára már nem garantált a siker, hiába működött elsőre.

Megérkezett a DO!ma Show következő adása!

A mostani podcast adásban mind a két okról beszélünk és mutatok példát is arra, hogyan tudod kivédeni őket. 🙂

A videót itt tudod megnézni:

Részletes tartalom, hogy bele tudj hallgatni a számodra legérdekesebb részekbe:

0:00 – Bevezető, miről lesz szó a mai adásban

0:40 – Az első leggyakoribb hiba, amit elkövethetsz 

3:01 – Tudd te a stratégiát! 

9:36 – Hogyan kell jól briefelni egy kivitelezőt? 

13:16 – A második leggyakoribb hiba, amire gondolhatsz

14:14 – Kérj mindig dokumentációt vagy elmetérképet

15:45 – Gots Balázs gondolatainak közvetítése 

17:25 – Záró gondolatok

Itt tudod meghallgatni a hanganyagot:

Spotify-on is meg tudod hallgatni az epizódot:

Apple Podcasten itt tudod meghallgatni:

Ha pedig olvasni szeretnéd az adás tartalmát, itt teheted meg:

Sziasztok! Domán Zsolt vagyok, a DOma Show Podcastnek az alapítója, és a mai adásunkban arról lesz szó, hogy mi az a kettő leggyakoribb hiba, ami miatt sikertelenek a kivitelezőkkel történő együttműködések az ügyfeleink esetében.

Vagy akár úgy is fogalmazhatnám, hogy mi az a két dolog, amin áll vagy bukik a sikeressége annak, hogy bármilyen marketing projektedet kiszervezd valaki másnak. Nézzük is az elsőt, az első leggyakoribb hibát.

Nagyon-nagyon sok ügyfelemnél azt látom, hogy azt mondja, hogy én szappant árulok, jöjjön valami marketinges kívülről, és majd ő megmondja azt, hogy hogyan kell eladni ezt a szappant.

Mi a baj ezzel? Hoztam egy gyors prezentációt, ami már egyébként is megvolt, és aminek a segítségével nagyon-nagyon-nagyon könnyen, nagyon gyorsan tudom illusztrálni azt, hogy szerintem miért nem szerencsés ez a fajta hozzáállás.

Ehhez segítségképpen Balogh Petyának hoztam két idézetét is. Az első gondolat, ami nekem nagyon tetszett, az az, hogy Petya azt gondolja, hogy nem tud egy cég gyorsabban fejlődni, mint ahogyan a cégvezető tanul. Illetve a második idézet Balogh Petyától az, hogy a minőség ismérve a tanulásnak a hajlandósága.

Na de hogyan is jön ez az egész marketinghez? Nos úgy, hogy az ügyfeleim 99 százaléka, aki a stratégiát is valakinek ki akarja szervezni, ő nem sikeres. Aki viszont sikeres, az nem adja ki a stratégiát, ő konkrétan saját maga megmondja azt, hogy mire van szüksége, és ehhez csak úgynevezett kattintgatót keres, nagyon-nagyon fontos ez a kifejezés.

Technikai megvalósítót keres a szövegírásra, a Facebook hirdetésekre, a marketing automatizálásra, a weboldal készítésre. Ő maga kitalálja a dolgokat, és utána keres valaki olyat, aki technikailag jártas abban, hogy hogyan kell ezeket a részfeladatokat a lehető legmagasabb minőségben elvégezni.

Na de hát nyilván az ügyfeleim nem annyira könnyen fogadják el ezt a szituációt. És azt gondolom, ezért nagyon hasznos Balogh Petyának ez az idézete.

Ugyanis ahhoz, hogy a marketinged is jó tudjon lenni, ahhoz bizony neked cégvezetőként fejlődnöd kell.

És te vagy igazándiból a legnagyobb szűk keresztmetszet a cégedben marketing szempontból, hogyha nem érted magát a stratégiát, mert nem fog bejönni kívülről senki, aki majd ezt ügyesebben, jobban, gyorsabban megcsinálja, mint ahogyan te ki tudnád találni magát a stratégiát.

És bizony az összes ügyfelemnél ezt látom, hogy ez így működik. Hiába mondják az ügyfelek azt, hogy nekik erre nincsen idejük, nem vagyok marketinges, vagy jöjjön valaki kívülről, aki megcsinálja. Nem igazán látok sikersztorit, ahol ez lett volna a helyzet.

Akár a relatív kicsi ügyfeleknél is, mint mondjuk Terei-Vigh Kriszti, az ételérzésnek az alapítója. Ő néhány millió forintos árbevételt ér el a kampányaival, de saját maga ért a marketing stratégiához.

Ugyanez igaz mondjuk Magyarország egyik legnagyobb előfizetéses klubjára, a Tudástár Klubra, aminek az alapítója és tulajdonosa Szendrei Ádám, szintén egy ügyes marketinges stratéga érti a marketinget, nem kívülről várja azt, hogy valaki megmondja neki, hogy mire lenne szükség vevőszerzésben.

De ugyanez igaz egyébként a Don’t Panic angol nyelviskola hálózatra is, amit néhány évvel ezelőtt Vas Timi alapított, szintén ügyfelem, és ő is egyébként érti a marketing stratégiát. Nem kívülről jött valaki ezekben a cégekben, aki megmondta a tutit. Úgyhogy bizony a legsikeresebb ügyfeleimnél mindig a cégvezető érti és készíti az első stratégiát.

Miért is fontos ez? Hogyha logikusan belegondolsz, akkor helyetted nem fogja senki kitalálni azt, hogy ki az ideális vásárlód, mi az ő problémája, mi a jó ajánlat erre? Mi az igazán értékes csali, amivel erre az ajánlatra ezt a pont ideális vevőt tudjuk bevonzani.

Nem fogja senki kitalálni helyetted a termékpiramisodat, nem fogja senki kitalálni helyetted azt, hogy hogyan tartsd melegen az érdeklődőidet, hogy ne felejtsenek el téged. Ezek mind-mind olyan alapvető részei a céged felépítésének, amit helyetted más nem fog megcsinálni.

Ezzel szemben mégis egyébként ezt várják a cégvezetők a külsős marketingesektől, de nekem az a személyes véleményem, hogy ezt már nem marketingesnek hívják, hanem üzlettársnak.

És itt van az egyik legnagyobb bibi egyébként, hogy nagyon sok cégvezető azt várja, hogy ezt a listát, amit itt az előbb mutattam, újra mutatom most, hogyha videón nézel minket.

Tehát azt várja a legtöbb cégvezető, hogy a marketing és találja ki az ideális ajánlatot, a termékpiramist, a jó csalit, a folyamatos kommunikációt, mindent. És mindezt ideális esetben tegye jutalékos alapon. Lefordítom ezt egy kicsit, csak hogy értsd, hogy mennyire abszurd ez az egész elképzelés.

Azt várja a legtöbb cégvezető, hogy jöjjön valaki, aki felépíti gyakorlatilag a bizniszt, és majd amikor működik, akkor jutalékos alapon valahány százalékot kap ebből, hiszen marketingesként az a dolga, hogy adjon el. Tehát nem fizetünk előre ezekért a feladatokért, ezekért a dolgokért.

Majd utólag, ha már felépítetted rendesen a cégemnek mondjuk az 50 százalékát értékben, mert hogy mi az érték a cégekben. Hát az, hogy hogyan tudsz pénzt csinálni, meg az, hogy utána hogyan tudsz szolgáltatni vagy gyártani, hogyan juttatod el az ügyfélhez azt az értéket, amit egyébként előtte ígértél és eladtál.

Ez a kettő érték van, 50 százalék a marketing, akármennyire is furcsállod, leegyszerűsítve ez a cégekben az érték, hogyan adok el és utána hogyan szolgáltatok, hogyan gyártom le azt az eredményt, amit megígértem és eladtam az ügyfélnek.

Úgyhogy bizony én azt gondolom, hogy nagyon-nagyon-nagyon szórakoztató elvárni ezt a sok-sok mindent egy külsős marketingestől egyrészt, tehát ez nem külsős feladat, ezeket kitalálni, másrészt utódok jutalékos alapon, hogyha esetleg sikerre is viszi az ügyfél, az ügyfelet ez a kivitelező, akkor majd egy néhány százalékos jutalékot kapjon cserébe, miközben felépített egy fél céget.

Szerintem tök abszurd. Következő gondolat. Ahelyett, hogy ilyen marketing zseniket keresnél, amit szerintem már sokkal inkább üzlettársnak kéne hívni. Én azt mondom neked, hogy inkább gondolkodj abban, hogy nálad van a stratégia, és utána bizonyos részfeladatoknak a kattintgató embereit keresed meg, akik majd megvalósítják neked ezeket a dolgokat.

Na most ez miért sokkal hatékonyabb, miért sokkal gazdaságosabb, mintha egy külsős marketing zsenit vársz. Azért, mert a piacon jellemzően egyébként annál olcsóbb és annál gazdaságosabb, összegszerűen megvalósítót csinálni, minél inkább meg tudod mondani azt, hogy pontosan mit kérsz?

Van olyan ügyfelem például, aki beleesett abba a hibába, hogy ki akarta adni az egész marketing stratégiát, és azt mondta neki egy megvalósító cég, hogy 2,5 millió forintért mi kitaláljuk az ideális vevődet, a termékpiramisodat, megcsináljuk hozzá a weboldaladat, és az első egy-két vevőszerző rendszeredet is. És mondjuk két hónapon keresztül, vagy három hónapon keresztül támogatunk téged cserébe ezért a 2,5 millió forintért.

Na most, mivel nagyon-nagyon-nagyon sok mindent rá akart bízni ez a cégvezető, ez tulajdonképpen érthető, hogy miért lett 2,5 millió forintos az ajánlat. Csak ugye nagyon pici a valószínűsége annak, hogy elsőre már működni fog majd az, amit egy külsős ember kitalál.

Ezeknek a gondolatoknak sokkal inkább a te fejedből kellene előjönniük, mert akkor sokkal valószínűbb, hogy működni fog. De még akkor sem biztos, hogy elsőre működni fog. És egy nagyon-nagyon nagy hiba azt feltételezni, hogy minél több pénzt fizetek egy kivitelezőnek, annál valószínűbb majd, hogy az sikeres lesz, hiszen azért tud elkérni ennyi pénzt, mert feltételezik, hogy ügyes.

Ez egyáltalán nem így van, sőt teljesen kontraproduktív az a folyamat, amikor nagyon sok mindent akarsz kiszervezni, mert az esetek 90 x százalékában nem fog működni.

Hogyha te azt várod valakitől, hogy ő mindezeket találja ki, az a beton biztos jele annak, hogy még nem állsz készen a sikerre, mert valójában te sem tudod, hogy mi kell a sikerhez.

Ha tudnád, akkor már kattintgató embereket keresnél, akik megcsinálnák hatékonyan neked ezeket a részfeladatokat. Úgyhogy ez az első gondolat. Ne akard kiszervezni a stratégiát, és ne azt várd, hogy majd valaki jön kívülről, aki megmondja neked a tutit.

Hogy még gyakorlatiasabb legyek, arra gondoltam, hogy ezt az egész kérdéskört levinném még egy szinttel lejjebb, méghozzá olyan formában, hogy ha benne vagytok, és hát nyilván, ha videón néztek, de azért ez podcasten hallgatva is szerintem hasznos lesz majd számotokra.

Megmutatnám nektek azt, hogy konkrétan hogyan kell biefelni jól egy kivitelezőt? Tehát mit jelent a gyakorlatban az, hogy te érted a stratégiát, és utána kattintgató embert keresel. Hogyan jön el az a pont az életedbe? Honnan tudod azt, hogy te már érted eléggé a stratégiát, és már csak kattintgatóra van szükséged.

Nos, például akkor jött el ez a pont az életedben, hogyha van egy ilyen rajzod, mint amit most itt mutatok nektek a kis ipaden. Ezt előre rajzoltam, hogy ne negyven perces legyen ez az adásunk.

Tehát az első fázis, amire mindenképpen szükséged van, az az, hogy rajzold le azokat a lépéseket a vevőszerző folyamatba, amire szükséged lesz, amit kérni szeretnél majd a kivitelezőtől. Itt látod például, hogy az első lépés az az, hogy kellenek Facebook hirdetések.

Második lépés. Kell egy feliratkozó oldal, itt van középen ez a feliratkozó oldalrész. Itt a feliratkozó oldalon valaki meg tudja adni az e-mail címét, meg a telefonszámát, és akkor feliratkozik a webinárodra. Ez a második lépés. Ehhez szükséges egy aloldal, oda szükséges ez az űrlap és máris el tudod mondani, hogy mit kell összekattintgatnia a kivitelezőnek.

És aztán kell egy harmadik lépés is, egész pontosan ez a köszönő oldal, ahol igazából nem történik semmi, csak megköszönjük, hogy valaki regisztrált, és elmondjuk, hogy mikor jelenjen meg élőben a webináriumodon.

Tehát, ha már odáig eljutottál, hogy ezt a három dolgot te fel tudod ilyen egyszerűen rajzolni, meg ennyire csúnyán is, mint akár ahogy én felrajzoltam, akkor már tudjuk azt kijelenteni, hogy igen, te érted a stratégiát, és már csak egy kattintgatóra van szükséged.

És aztán a második lépés, ugye egy webináros vevőszerző folyamatról beszélünk. A második lépés az az, hogy élőben meg fogod tartani magát a webinart. Ez a kis kerek play gomb próbálja szimbolizálni itt középen a webinárt. Ez elé szükséged lesz majd mondjuk hat darab e-mailre, és ez a hat e-mail azt a célt szolgálja majd, hogy felmelegítsük a webinár a regisztráltakat.

Tehát érted a folyamatot, hogy Facebookon fogunk hirdetni, utána feliratkoznak a webináriumomra, aztán lesz egy köszönő oldal, de ugye a webinár időpontjáig én szeretnék 6 e-mailt kiküldeni a feliratkozottaknak abból a célból, hogy ne felejtsenek el a webináriumig.

Tehát addig is már kapcsolatban akarok lenni velük. És aztán utána, amikor lemegy maga a webinárium, akkor még szükségem van öt másik e-mailre, és ebben az öt e-mailben pedig az ajánlatomat szeretném majd promózni nekik. És ahhoz, hogy az ajánlatot meg tudják venni, még szükségem lesz majd egy úgynevezett megrendelő űrlapra is.

Úgyhogy kérlek, kedves kivitelező, ezt is készítsd majd el. Látod már, hogy mennyire más az, amikor te érted a stratégiát és tudod, hogy mit kell kérned? Most ezt egy néhány percben elmagyaráztam, de hidd el, hogy nem bonyolult.

Igazándiból nagyon-nagyon egyszerű és sokkal jobb az, amikor így kérsz valamit konkrétan egy kivitelező partnertől.

Úgyhogy összefoglalva. Első legnagyobb tévhit, vagy az első legfontosabb dolog, amire szükséged van ahhoz, hogy sikeres legyen egy kivitelezős együttműködés, az az, hogy tudd te a stratégiát. Legyél vele tisztában, és konkrétan így fel tudod rajzolni, hogy ezt a technikai kérdést kell megoldani. Erre és erre is, erre is van szükségem. És ehhez keress meg kattintgató, megvalósító embereket. Oké?

És akkor nem fogsz sok százezres, meg milliós ajánlatokat kapni, amik vagy működnek, vagy nem, de inkább 90 százalékos valószínűséggel nem működnek.

És a második gondolat, a második tévhit, amit nagyon sok ügyfelem sajnos elront, az az, hogy a kivitelezőnek mindössze annyi a feladata, hogy megcsinálja ezeket a technikai dolgokat. Na most az a baj, hogyha mi csak annyit kérünk a kivitelező partnertől, hogy ezeket az aloldalakat hozza létre, amit itt most mutattam nektek a kis rajzon, akkor, ha ő mondjuk fél év múlva már nem akarja ezt a tevékenységi kört folytatni, már magasabb árat ad, mint amit te szívesen kifizetnél.

Bár megunta például ezt az egészet és nem tudom, tanítós bízni szeretne magának, mert nem tudom, rájött, hogy amúgy csak az idejét adja el, és elege van ebből az egészből. Nagyon sok ügyfél, nagyon sok kivitelező sajnos erre az elhatározásra jut, akkor te ott leszel igazándiból egy felépített rendszerrel, amihez csak az az ő, csak az az egy ember értett, csak az az egy kivitelező, aki összerakta neked.

Tehát nagyon fontos az a második tévhit, hogy ne csak annyit kérj egy kattintgató embertől, hogy rakja össze, hanem kérjél tőle dokumentációt is. Ez nagyon-nagyon egyszerűen és gyorsan megvalósítható. Lehet ez egy elme térkép, vagy lehet ez például egy gyors videó, egy 10 perces képernyőfelvétel arról, hogy elmagyarázza azt, hogy pontosan hogyan is rakta össze, hogyan kell ezt üzemeltetni, hogyan kell hozzányúlni, továbbfejleszteni majd.

Hol vannak azok a legnagyobb kérdőjelek, amit esetleg egy következő kivitelező nem fog érteni, nem fog ismerni, nem fog tudni ebben az egész rendszerben. Úgyhogy ha erre a két dologra odafigyelsz, akkor garantálom, hogy sokkal sikeresebbek lesznek majd a kivitelezős együttműködéseid.

Összefoglalva tehát legyen meg a stratégia a fejedben, ne várd őt külsős messiásként, kérlek. És a második gondolat az, hogy kérjél mindenképp dokumentálást, dokumentációt, folyamatleírást, hogy hogyan működik ez az egész, egy képernyő videót, amin elmagyarázza a kivitelező, hogy mit rakott össze és pontosan hogyan működik.

Az egyes gondolathoz még egy gyors gondolat. Gots Balázzsal, marketing kivitelezővel beszélgettem nem olyan rég, és amikor meséltem neki azt, hogy a stratégiát nem biztos, hogy érdemes a kivitelezőkre rábízni, akkor Balázsnak volt egy zseniális gondolata, egy nagyon jó hasonlata, amit szeretnék most megosztani veletek, egyfajta nyomatékosításként az üzenetet.

Balázs azt mondta, hogy ő:

azokkal az ügyfelekkel szeret együtt dolgozni, azokkal lehet igazán jól együtt dolgozni, akik nem gyógyszerként, hanem vitaminként tekintenek a marketingre.

Hát mit jelent ez? – kérdeztem Balázstól.

És akkor Balázs kifejtette, hogy nagyon sok ügyfél azt várja, hogy egy kivitelező gyógyszer lesz majd az ő cégének, bekapja őket, mint egy varázspirula, és onnantól kezdve majd csak úgy jön a pénz, és elmúlik az összes betegség, az összes fájdalom, az összes rossz dolog a bizniszben, ami most megvan, és majd kívülről valaki megold mindent hirtelen.

Na, ez Balázs szerint sem igazán működik. Ő azt mondja, hogy azokkal szeret a leginkább együtt dolgozni, akik azt mondják, hogy a marketing az egy vitamin, egy hatást többszöröző. Hogyha már eddig is volt valamennyi eredménye a bizniszemnek, akkor most sokkal több lesz majd, mert a marketingnek a segítségével, egy jó kivitelezőnek a segítségével, ezt többszörözni tudjuk.

De ugye akinek nem igazán van semmilyen eredménye még, és gyógyszert akar, akkor ott hatást többszörözőként nem tud funkcionálni a marketing, hiszen a 0,5-öt hiába szorzom be kettővel, az még mindig relatív kevés lesz. De ha már van mondjuk kettő, három, négy, ötös eredményed és azt beszorzom kettővel, akkor ott már azért egy szemmel látható ugrás történik az eredményesség tekintetében.

Úgyhogy köszönöm még egyszer Gots Balázsnak ezt a rettentő jó hasonlatot. Meg is kérdeztem, hogy esetleg elmesélhetem-e másoknak, és Balázs azt mondta, hogy igen, örömmel, úgyhogy köszi szépen Balázs ezúton is.

Nos, köszönöm mind a nézőknek, mind a hallgatóknak, hogy ezt a mostani adást végigkövették velem. Remélem, hogy hasznos volt ez a két gondolat, ami ahhoz szükséges, hogy a marketing kivitelezőkkel a lehető legsikeresebb legyen az együttműködés.

Kösz, hogy velünk voltatok, minket hallgattatok, minket néztetek, hamarosan találkozunk a következő DOma Show adásban. Sziasztok!

Szerző:

Domán Zsolt

Domán Zsolt

Hello, Domán Zsolt vagyok, a DO! marketing alapítója. Az a mottóm, hogy magyar mikro- és kisvállalkozóként nem az számít, mit tudsz, hanem mit csinálsz a marketingben. Az üzleti eredményeid, az első vásárlóid csak a megvalósításból fognak jönni és én ebben segítelek. Megmutatom, miként szerezz vevőt az interneten!

Kérdésed van / véleményed?

Akkor tedd fel itt:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ki az a Domán Zsolt és miért bízhatsz benne?

Ha most találkozol velem először, akkor bizonyosan bizalmatlan vagy.

Ki ez a Domán Zsolt és miért tudna nekem bármi hasznosat mondani?” – merül fel benned tök jogosan a kérdés. 

Fusd át a történetemet a lenti gombra kattintva és utána döntsd el magad, hogy lehet-e nálam bármi olyan tapasztalat, ami építheti a vállalkozásod.

Keresés

Ha az oldalon található cikkek közt szeretnél keresni:

Követsz már Facebookon?

A közösségi média oldalaimon folyamatosan értékes tartalmakat olvashatsz, kattints a “Kedvelés” gombra:

Instagram jöhet? :)

Az Insta sztorijaimban nagyrészt egyedi tartalom van, amit máshol nem láthatsz. Kövess Instán is, katt a fekete ikonra!