Ahhoz, hogy ne kövesse el a csapatod / céged újra és újra ugyanazokat a hibákat vagy éppen képes legyen újra felhasználni a jól bevált ötleteket, rá kell venni magatokat arra, hogy minden kampányt kiértékeljetek.
Erről van szó a mostani DO!ma Show podcastben, ahol beleshetsz a kulisszák mögé és megmutatom ezt mi hogyan csináljuk a cégben.
+1 értéke, ha csinálod: ha le vannak írva a kampányok tanulságai, akkor sokkal kevésbé leszel kiszolgáltatva a meglévő marketingesednek, ugyanis ezerszer könnyebb lesz átadni az infókat az utána következőnek.
Csak megmutatod neki a kiértékelés doksikat és máris sok órányi “kézi tanítást” spóroltál meg magadnak.
Erről is szó van az adásban, mindenképp nézd meg a végét!
Tartalomjegyzék
A videót itt tudod megnézni:
Itt tudod meghallgatni a hanganyagot:
Spotify-on is meg tudod hallgatni az epizódot:
Apple Podcasten itt tudod meghallgatni:
Ha pedig olvasni szeretnéd az adás tartalmát, itt teheted meg:
Hogyan tudod megspórolni azt, hogy újra és újra ugyanazokat a hibákat kövesse el a marketinges csapatod és a céged.
Nos, ennek az egyik legkönnyebb megoldása az az, hogyha minden egyes marketinges kampányod után csináltok csapatszinten közösen egy kiértékelést.
Sziasztok! Domán Zsolt vagyok, a DO!marketing alapítója és a DO!ma Show Podcastnek a házigazdája. Ebben a részben most arról lesz majd szó, hogy mi házon belül hogyan szoktuk csinálni a különböző kampányainknak a kiértékelését.
És miután ezt megérted, onnantól kezdve a te cégedben a marketinges csapat is folyamatosan önmagát tudja majd fejleszteni.
Éppen nemrégiben zárult le az új vevők futószalagon kampányunknak az értékesítési időszaka. És éppen pont most, egy-két nappal ezelőtt tartottuk meg a közös kiértékelést.
Megmutatom most nektek gyorsan, hogy ez hogyan néz ki. Aki videón néz, az látni fogja, legalábbis részleteket ebből a kiértékelési doksiból. Aki pedig hallgat minket a különböző podcast csatornákon keresztül, nekik pedig igyekszem majd minél szemléletesebben elmondani szóban is azt, hogy pontosan mit látunk az ábrákon.
Na, nézzük is akkor azt, hogy pontosan miről is van szó.
Először is van egy írásbeli kampány kiértékelési dokumentum, amit mindig meg szoktunk alkotni a csapattal.
Ide mindig bele szoktuk írni azt, hogy mettől meddig tartott a kampány, a hirdetési időszak, el szoktuk menteni képernyőmentésként az oldalakat, hogy pontosan milyen oldalak vettek részt ebben a kampányban.
Be szoktuk írni a teljes nettó árbevételt, a vásárlói darabszámunkat, Facebook hirdetési költséget, nagyon sokszor olyanok a kampányaink, hogy van valami ajánlat, ami azonnal visszafinanszírozza a hirdetési büdzsének egy részét.
Úgyhogy ezt is mindig ki szoktuk gyűjteni, illetőleg a legjobb hirdetéseket és az ajánló partneri eredményeket is mindig bele szoktuk írni ebbe a dokumentumba.
Aztán ezen felül van még egy másik táblázatunk, ahol pedig napi szinten követjük mindig minden egyes kampánynak a különböző statisztikáit. Itt látod például, hogy március 9-én naponta mennyit költöttünk egészen március 31-ig, amikor ezt az online konferenciát csináltuk. És itt napi szinten le van bontva az, hogy mekkora volt a büdzsénk, és ebből egy csomó-csomó következtetést azt ki lehet szűrni.
Mi is nagyon-nagyon-nagyon fontos dolgokat állapítottunk meg ebből. Például itt az utolsó néhány napban nagyon szerettük volna, hogyha sokkal több büdzsét költünk, de igazándiból nem annyira jött belőle sokkal több feliratkozó. Szerintem több százezer forintot feleslegesen költöttünk el ebből a közel 800 ezer forintból.
Úgyhogy amikor részletesen kielemzed az adatokat, akkor nálatok is nagyon valószínű, hogy egy csomó érdekes dolog előjön majd. Például mi azt is megnéztük, hogy összesen hányan kezdték el kitölteni a konzultációs bejelentkezést, hányan nem fejezték be, hányan foglaltak időpontot, hányat utasítottunk el még azelőtt, hogy beszéltünk volna velük, hány volt akkor az összes konzultáció, ami megtörtént, aztán utána hány vásárló lett belőle.
Nagyon-nagyon-nagyon hasznos.
Aztán a különböző vásárlási statisztikákat is mérjük, hogy hány százalék kérte a különböző adatokat, illetve összesen hányan iratkoztak fel magára a konferenciára, abból hírlevelet hányan kértek, hányan néztek maximum minket élőben, és hányan jelentkeztek aznap magára az ajánlatra, ami akkoriban még ugye egy ingyenes konzultáció volt.
Így most nem minden adatot tudok még megosztani veletek, mert nem véglegesek, még most is van néhány vásárló, aki bejöhet, úgyhogy ezért most még elrejtettem ezeket a formálódás alatt lévő adatokat.
És miután ezt az összes számadatot elemeztük, ez kb. egy 15 perces beszélgetés volt a csapattal, utána elkezdtük összeírni ebbe a dokumentumba azt, hogy mi az, amit jól csináltunk, illetve mi az, amit jobban is csinálhatnánk majd a következő alkalommal. Most ezeket nem mutatom meg, mert nagyon fontos, komoly üzleti titkok is vannak benne. Inkább csak így a címeket mutatnám be számotokra, és egyet-kettőt elmesélek belőle.
Például az online konferenciánknak a tematikájával kapcsolatban nagyon-nagyon jól csináltunk most bizonyos dolgokat magában a kampányban. Tehát jól eltaláltuk azt, hogy miről érdemes beszélni az online konferencián. És ez látszódott a telefonos konzultációra történő jelentkezésben, hogy nagyon betalált az embereknél.
És utána még az is nagyon jó volt, hogy ezt a konferenciafelvételnek bizonyos részleteit, azokat a részleteket, amiket most máshogy csináltunk, mint eddig, és nagyon jól működött, aztán kiküldtük az e-mail listánk számára. Úgyhogy ezeket az információkat megörökítettük és leírtuk azt, hogy pontosan mi az, ami jól működött.
Vagy például nagyon-nagyon jó volt a csapatunknak az egysége, erről is megemlékeztünk, hogy mindenki csinálta ezerrel, tak, tak, tak, tak, amit csinálni kellett, és baromira jó volt a dolog.
Aztán jó ötlet volt például az, hogy a hosszú hétvége előtti napon nem raktunk be konzultációt.
Ez egy ilyen menet közbeni ötlet volt, mert azt látjuk, hogy ha egy hosszú hétvége jön, akkor nagyon nagy mértékben elvesztjük az érdeklődőket.
Mert van egy határidős ajánlat a telefonos konzultációk során, és azt láttuk, hogy amikor hétvége van, akkor pénteken már inkább nem teszünk be konzultációt, mert ott sokkal kisebb a vásárlási arányunk, mert túl sokat gondolkoznak az ügyfelek. Szemben azokkal, akikkel mondjuk szerdán, kedden vagy hétfőn vagy csütörtökön tudunk beszélni, mert ők még munkanapon belül döntenek.
Aztán mit csinálhatunk jobban a résznél? Összeszedtünk szerintem egy tíz-tizenkét dolgot, amik baromi fontosak voltak. És ebben benne van igazándiból egy csomó ügyfélszolgálati tapasztalat, egy csomó hirdetési tapasztalat, egy csomó stratégiai tapasztalat is, ami nagyon-nagyon-nagyon-nagyon fontos volt.
És a következő kampányunknál mindössze csak elő kell vennünk ezt a listát, amit most itt láthattatok, és legközelebb már mindebből a tapasztalatból újra és újra meríteni tudunk.
Nem kell visszaemlékezni, nem azon múlik a következő kampánynak a sikere és eredményessége, hogy a marketingesem emlékszik-e vagy én emlékszem-e, hanem minden le van írva nagyon-nagyon-nagyon precízen.
Na jó, inkább úgy fogalmaznék, hogy a lehetőségekhez mérten precízen, azért nem annyira szuperprecíz ez, de nagyjából bent vannak a legfontosabb információk.
És ez azért is nagyon-nagyon fontos számodra vállalkozóként, mert innentől kezdve, hogyha minden egyes kampányodnál dokumentálod az eredményeket, akkor nem leszel kiszolgáltatott helyzetben, hogyha esetleg úgy alakulna az élet, hogy mondjuk egy másik marketingesre lesz szükséged.
Nagyon sok vállalkozó ismerősömnél találkoztam azzal, hogy gyakorlatilag a marketinges zsarolja a tulajdonost és a cégvezetőt, mert csak az ő fejében vannak meg az információk és a különböző tudások ahhoz, hogy eredményes legyen a vevőszerzés.
És egészen odáig ment egyébként egy konkrét ügyfelemnek a története, hogy egy nagyon masszívan több számjegyű, hét számjegyű fizetést csikart ki magának a marketinges úgy, hogy igazándiból nem is volt annyira eredményes, amit csinált, és abból a büdzséből két-három embernek a foglalkoztatása is működött volna.
De mivel nem volt meg ez a rendszerszemléletű hozzáállás, ezért nagyon nehéz most váltani, és valaki mást megbízni annál a cégnél, hogy vigye a marketinget.
Úgyhogy érdemes már csak ezért is folyamatosan kiértékelnetek minden egyes kampányt, mert akkor a cégedben lesz egy olyan kollektív tudás, ami nem az egyéni zsenialitáson múlik. Ugyanis az egyéni zsenialitásban benne van az üzleti szempontból legveszélyesebb szám, az egy.
És hogyha csak az egyetlen egy marketingesed tudja ezeket az információkat, és csak ő tudja, hogy hogyan kell legközelebb eredményes kampányt csinálni, akkor nagyon nehéz helyzetben leszel majd.
Remélem, hogy tetszett ez a rövid, gyors adás, és mostantól kezdve ti is elkezditek majd kiértékelni a saját kampányaitokat.
Jó munkát kívánok hozzá, higgyétek el, megéri ebbe beletenni az időt, illetve az energiát.