A leghatékonyabb marketing szövegírási formulák: hogyan építsd fel a szövegeidet úgy, hogy azt a konverziók is szeressék?

szövegírás formulák
Ebből a blogcikkből megismerkedhetsz a leggyakrabban használt szövegírási formulákkal, így a cikk végére tudni fogod, hogyan építs fel vonzó szövegeket, és melyik módszert mikor érdemes használnod.
Olvasási idő: 6 perc

Szeretnél jobban kapcsolódni ügyfeleiddel? Vagy talán arra törekszel, hogy hatékonyabban hirdess a vállalkozásod számára? Ha igen, akkor a legjobb helyen vagy, olvass tovább! Számtalan marketing szövegírási formula létezik, melyek segítségével a legjobb hatást érheted el az érdeklődőidnél, vevőidnél. 

Nem kell a tutit kitalálnod, az alább felsorolt modellek leteszteltek, működőképesek, neked csak használnod kell őket 🙂

Lássuk őket közelebbről!

AIDA

Kezdjük a klasszikus AIDA formulával. Ez a négybetűs rövidítés négy alapelvet takar: Attention (figyelemfelkeltés), Interest (érdeklődés felkeltése), Desire (vágykeltés) és Action (cselekvésre buzdítás)

Az AIDA már a 20. század eleje óta szerepel a marketing irodalomnál, és azóta is hatékony eszköz a marketing szakemberek kezében Így Te is biztos lehetsz benne, hogy nem fog kimenni a divatból :). 

Ennek az a célja, hogy felkeltsük a célközönség figyelmét, megragadjuk az érdeklődésüket, felkeltjük a vágyukat termékünk vagy szolgáltatásunk iránt, majd arra ösztönözzük őket, hogy lépjenek és vegyenek részt a kívánt cselekvésben (pl. vásárlás, jelentkezés stb.).

Az AIDA formula kiválóan működik hirdetésekben. Nagyon hatékonyan alkalmazható a figyelemfelkeltésre, az érdeklődés fenntartására, a vágykeltésre és a cselekvésre való ösztönzésre.

Példa: “Fedezd fel a legújabb okostelefonunkat, a [Márkanév] XX-et, amely forradalmi újításokkal teli! (Attention -figyelemfelkeltés) Az innovatív kamerarendszerrel és az ultra-gyors processzorral, soha nem látott élményt nyújt (Interest- érdeklődés felkeltése). Képzeld el, milyen lenne, ha pillanatok alatt tudnál nagyfelbontású fényképeket készíteni (Desire-vágykeltés). Ne várj tovább, rendeld meg ma és élvezd a technológiai forradalom előnyeit! (Action-cselekvésre buzdítás)

PAS

A PAS (Problem – Agitation – Solution, azaz probléma – fokozás – megoldás) egy másik népszerű szövegírási modell, amelyet szintén széles körben alkalmaznak a marketingben, és Te is találkozhattál már vele. Ezzel a módszerrel először azonosítjuk a célközönség problémáját, majd fokozzuk az aggodalmukat és végül felkínáljuk a megoldást. Ez a formula nagyon hatékony, mert együtt érez a vevővel, és emiatt az érzelmi azonosulás miatt képes rávenni őt a cselekvésre.

A PAS formulát felhasználhatod olyan termékek vagy szolgáltatások esetében, amelyek konkrét problémákat oldanak meg.

Példa: “Problémába ütköztél a számlázással? (Problem-probléma) Biztosan sok időt és energiát vesztegetsz a számlák rendezésére és nyomon követésére (Agitation-fokozás). A [Márkanév] számlázó rendszerünkkel egyszerűsítheted ezt a folyamatot, és időt takaríthatsz meg! (Solution-megoldás)

BAB

A BAB (Before – After – Bridge, azaz előtte – utána – híd) módszer az állapotváltozást használja fel a vevővel való kommunikáció során. 

Először bemutatja a célközönség jelenlegi helyzetét (előtte), majd bemutatja, hogy milyen lehetne az életük a termékünkkel vagy szolgáltatásunkkal (utána), végül pedig bemutatja a “hidat”, azaz a módszert, ahogyan a jelenlegi állapotból eljuthatnak a kívánt állapotba.

Ha a Te terméked, szolgáltatásod jelentős változást hoz az ügyfeled életébe, akkor érdemes az ajánlatod ígéretét a BAB formula mentén bemutatnod.

Példa: “Fáradtan ébredsz reggelente, mert nem tudsz kényelmesen aludni? (Before-előtte) Képzeld el, milyen lenne, ha minden reggel frissen és pihenten ébrednél! (After-utána) A [Márkanév] matracainkkal ez lehetséges. A különleges technológiánk biztosítja a legkényelmesebb alvást (Bridge-híd).”

FAB

A FAB (Features – Advantages – Benefits, azaz jellemzők – előnyök – hasznok) egy hatékony módszer arra, hogy bemutassuk a termékünk vagy szolgáltatásunk legfontosabb jellemzőit, előnyeit és hasznait. 

Először is, bemutatjuk a termék vagy szolgáltatás legfontosabb jellemzőit, majd kiemeljük az előnyöket, amelyeket ezek a jellemzők nyújtanak, és végül bemutatjuk a vásárló számára jelentkező konkrét hasznokat. 

A FAB formula közvetlenül a vásárló szükségleteire fókuszál, így szuperhatékony, főleg ha a kiemelkedő jellemzőkkel bíró termékek esetén használod.

Példa: “A [Márkanév] autónk hibrid motorja (Feature-jellemzők) nemcsak, hogy csökkenti a károsanyag-kibocsátást, de kevesebbet is fogyaszt, ami csökkenti a fenntartási költségeket (Advantage-előnyök). Így nemcsak a környezetet védheted, de a pénztárcád is hálás lesz (Benefit-hasznok).”

ACCA

Az ACCA (Awareness – Comprehension – Conviction – Action, azaz tudatosság – megértés – meggyőződés – cselekvés) egy másik négy részből álló modell, amely a tudatosság fokozásától kezdve, a megértésen és a meggyőződésen keresztül vezet el a cselekvésig. 

Ha komplexebb a terméked/ szolgáltatásod, vagy új a piac, amelyre bevezetni kívánod és a vevődnek szüksége van arra, hogy lépésről lépésre végigvezesd ezen a megértési folyamaton, akkor használd ezt a formulát.

Példa: “Találkoztál már a blockchain technológiával? (Awareness-tudatosság) Ez egy vadonatúj technológia, amely biztonságosabbá teszi az online tranzakciókat (Comprehension-megértés). Sokan már rájöttek, hogy a blockchain a jövő, és már több nagyvállalat is alkalmazza (Conviction-meggyőzés). Lépj velünk a jövőbe, és próbáld ki a [Márkanév] blockchain platformját! (Action-cselekvés)

PPPP

A PPPP (Picture – Promise – Prove – Push, azaz kép – ígéret – bizonyítás – ösztönzés) egy másik hatékony formula, amelyet széles körben használ a marketing ipar. 

Először megteremtünk egy képet a vásárló fejében, majd megígérjük, hogy a termékünk vagy szolgáltatásunk képes megvalósítani ezt a képet, bizonyítjuk az ígéretünket valós példákkal vagy tanulmányokkal, majd végül rábírjuk a vásárlót a kívánt cselekvésre.

A PPPP formulát gyakran alkalmazzák a történetmesélésben, és akkor használják, amikor a márkák szeretnének érzelmi szinten kapcsolódni a vásárlókhoz.

Ha a storytelling híve vagy, támogasd meg a PPPP modellel, és a hatás nem marad el 🙂

Példa: “Képzeld el, hogy soha többé nem kell aggódnod az alacsony mobiltelefon-akkumulátor miatt (Picture-kép). A [Márkanév] XX okostelefonunk akár 48 órás üzemidőt is biztosít (Promise-ígéret). Ezt a tesztjeink is alátámasztják, amelyeket független laboratóriumokban végeztünk (Prove-bizonyítás). Ne várj tovább, szerezd be a [Márkanév] XX-t, és felejtsd el az alacsony akkumulátor-problémákat! (Push-ösztönzés)

QUEST

A QUEST (Qualify – Understand – Educate – Stimulate – Transition, azaz kvalifikálás – megértés – edukálás – ösztönzés – átmenet) egy ötfázisú folyamat, amely különösen hatékony lehet, ha komplex vagy magasabb értékű termékeket vagy szolgáltatásokat kínálsz.

A QUEST formulát – az ACCA modellhez hasonlóan- gyakran alkalmazzák olyan termékek/ szolgáltatások esetében, amelyeknek – komplexitásukból fakadóan- szükségük van a vásárlók személyes bevonására.

Példa: “Gondolkodtál már azon, hogy saját vállalkozást indítasz? (Qualify-kvalifikálás) Biztosan sok kérdésed van a vállalkozásindítással kapcsolatban (Understand-megértés). A [Márkanév] online vállalkozói kurzusaink minden szükséges ismeretet megadnak, hogy sikerrel indíthasd el saját vállalkozásodat (Educate-edukálás). Kezdd el ma a tanulást, és váltsd valóra az álmaidat! (Stimulate-ösztönzés) A [Márkanév] itt van, hogy támogassa a vállalkozói álmaidat (Transition-átmenet).

Feel-Felt-Found

A Feel-Felt-Found (Éreznek – Éreztek – Megtalálták) egy hatékony formula, amely a vásárlók érzéseire és tapasztalataira épít. 

Először megmutatjuk, hogy megértjük, hogyan éreznek (Feel), majd bemutatjuk, hogy mások hasonló helyzetben voltak (Felt), végül pedig megosztjuk, hogy mit találtak vagy hogyan oldódott meg a problémájuk (Found). 

Ezekkel a lépésekkel közvetlenül a vevőd érzéseire reflektálsz, rájuk hatsz.

A Feel-Felt-Found formulát gyakran használják a vásárlói ellenállás leküzdésére, és azoknak a vásárlóknak a meggyőzésére, akik bizonytalanok a vásárlást illetően = intelligens kifogáskezelés 🙂 

Példa: “Megértjük, hogy aggódsz a termék minőségével kapcsolatban (Feel-éreznek). Sok ügyfelünk érezte ugyanezt (Felt-éreztek), de miután kipróbálták a [Márkanév] termékünket, rájöttek, hogy a minőségünk messze felülmúlja a várakozásaikat (Found-megtalálták).”

Vörös óceán

A “vörös óceán” kifejezés a Blue Ocean Strategy című könyvből származik, és a versenytársakkal túlzsúfolt piacokra utal, ahol a verseny kemény és a profit egyre csökken (a vörös szín a cápáktól (=konkurencia) hemzsegő terep veszélyességét és küzdelmességét szimbolizálja).

A vörös óceán stratégiában a szövegírásnak a versenytársaktól való megkülönböztetésre kell fókuszálnia, megmutatva a célközönségnek, hogy miért vagyunk egyedülállóak, és miért érdemes hozzánk fordulniuk.

Példa: “Tudjuk, hogy rengeteg választási lehetőség van az okostelefonok piacán. De a [Márkanév] XX nem csak egy másik okostelefon. Az XX kiemelkedik az innovatív kialakításával, a hosszú akkumulátor élettartamával és a felhasználóbarát kezelőfelülettel. Válassza a [Márkanév] XX-et, és tapasztalja meg a különbséget!”

Minden esetben fontos, hogy tisztában legyél a célközönség igényeivel és elvárásaival, mert a legjobb szöveg az, amelyik közvetlenül szólítja meg őket, és megoldást kínál az ő problémáikra.

Hogyan használd fel a ChatGPT-ben rejlő végtelen lehetőségeket és a bevált formulák szövegét arra, hogy verhetetlen konverziókat érj el a szövegeiddel?

Amióta berobbant a ChatGPT a köztudatba, azóta kutatja lázasan az egyszeri marketinges, hogy hogyan tudná megzabolázni ezt az információs “Pandora-szelencét” úgy, hogy az időbeli hatékonyság ne menjen a minőség rovására. 

Tény, hogy ha lövésed sincs a szövegírásról (mert nem ez a szakmád, te egyszerűen csak hatásosan szeretnél kommunikálni a vásárlóiddal), akkor töredék idő alatt létre tudsz hozni olyan szövegeket (sőt, állítom, néha még jobbakat is), amelyeket egyébként csak nagy energiaveszteségek árán tudnál kipréselni magadból.

Ha pedig jártas vagy a szövegírásban, akkor is gyönyörűen tud a kezed alá dolgozni a mesterséges intelligencia, hiszen elvégzi helyetted a munka 80%-át, te pedig a végeredményt finomítod a kívánt szintre.

Naszóval: hogyan írj menő/ ütős/ hatásos szövegeket a ChatGPT segítségével?

Itt néhány másodperc erejéig visszanyúlunk a marketing elméleti síkjához (azért néhány másodperc, mert a gyorsaság kedvéért a kérdést megfuttattuk a ChatGPT-nél is).

Íme a beszélgetés: 

DO! marketing

Kérlek ismertesd velem a Vörös óceán szövegírási formulát, és hozz erre egy példát.

ChatGPT

A “Vörös Óceán” stratégia egy üzleti koncepció, amely a versenyző vállalatok közötti harcot és versengést írja le. A “vörös óceán” kifejezés a versenytársak közötti harcos verseny képét idézi fel, ahol a “vér” a profit csökkenését és a csökkenő piaci részesedést szimbolizálja.

A “Vörös Óceán” stratégia a versenyben levő piaci szegmensekben versenyez, ahol a termékek és szolgáltatások már ismertek, és a verseny gyakran az árakon és a minimális termék differenciáláson alapul. A cél itt az, hogy növeljük a piaci részesedésünket a versenytársak rovására.

Egy példa a Vörös Óceán szövegírásra:

“Unod már az átlagos gyorséttermi ételeket? Szeretnéd, ha a gyors kiszolgálás nem jelentene kompromisszumot az ízvilág terén?

Megértjük a problémát. A rohanó tempó miatt sokszor szükségünk van gyorsan elérhető ételekre, de sokszor csalódunk, mert vagy nem kapunk elegendő választékot, vagy a minőség és az íz nem felel meg az elvárásainknak.

Itt a (márkanév) étteremlánc! Büszkék vagyunk arra, hogy gyors, finom és megfizethető ételeket kínálunk, amelyek a lehető legfrissebb alapanyagokból készülnek. Étlapunkon mindenki talál az ízlésének megfelelőt, legyen az hagyományos hamburger vagy vegetáriánus opciók.”

Konklúzió

Ezen a ponton megállnék egy szóra, hiszen itt ér össze az, hogy meddig terjed a mesterséges intelligencia hatótávja, és hol lép be az elengedhetetlen emberi tényező.

Ahhoz, hogy megtudd, hogyan strukturáld profin a szövegeidet, mégcsak a Google sem kell, simán megkapod a választ a ChatGPT-től, példákkal alátámasztva, ahogy fentebb is láthattad.

De azt, hogy 

  • hogyan szólj a vásárlód lelkéig, 
  • melyek az ő legbelsőbb félelmei, elakadásai, kifogásai, azok az érzelmi mozgatórugók, amelyek a vásárlói döntések hátterében meghúzódnak, 
  • te hogyan reagálj ezekre úgy, hogy ösztönözd a vásárlást, de ne csapj át tukmálásba; 
  • mitől különleges a Te szolgáltatásod, 
  • min alapszik a Te hitelességed,
  • mi az a tapasztalat, ami a Te fejedben felhalmozódott a karriered során,
  • hogyan domborítsd ki a terméked/szolgáltatásod értékeit, előnyeit, ígéretét úgy, hogy az egyszerre legyen hiteles és vonzó, 
  • mikor melyik formulát érdemes választanod (ez ugyebár stratégiai kérdés), 

na, ehhez kevés a MI, ide kell az emberi kontroll, emberi gondolkodás, és főleg az a beleérző képesség, ami emberi sajátosság.

Ez nem mellesleg megmagyarázza azt is, hogy miért fölösleges azon rettegned, hogy a ChatGPT kitúr a munkahelyedről.

Szerző:

Somogyi Szilvia

Somogyi Szilvia

Szia, Somogyi Szilvi vagyok. Az elmúlt 10 évben dolgoztam ügynökségnél, kétfős cégben és az ország egyik kiváló online marketing tanácsadó cégénél is. Ezért pontosan tudom, milyen kihívásokkal kell szembenézned, és igyekszem minél több területen segíteni téged. Szenvedélyem a szövegírás, a hirdetéskezelés és a marketing kampányok tervezése.

Kérdésed van / véleményed?

Akkor tedd fel itt:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ki az a Domán Zsolt és miért bízhatsz benne?

Ha most találkozol velem először, akkor bizonyosan bizalmatlan vagy.

Ki ez a Domán Zsolt és miért tudna nekem bármi hasznosat mondani?” – merül fel benned tök jogosan a kérdés. 

Fusd át a történetemet a lenti gombra kattintva és utána döntsd el magad, hogy lehet-e nálam bármi olyan tapasztalat, ami építheti a vállalkozásod.

Keresés

Ha az oldalon található cikkek közt szeretnél keresni:

Követsz már Facebookon?

A közösségi média oldalaimon folyamatosan értékes tartalmakat olvashatsz, kattints a “Kedvelés” gombra:

Instagram jöhet? :)

Az Insta sztorijaimban nagyrészt egyedi tartalom van, amit máshol nem láthatsz. Kövess Instán is, katt a fekete ikonra!