Szeretnél jobban kapcsolódni ügyfeleiddel? Vagy talán arra törekszel, hogy hatékonyabban hirdess a vállalkozásod számára? Ha igen, akkor a legjobb helyen vagy, olvass tovább! Számtalan marketing szövegírási formula létezik, melyek segítségével a legjobb hatást érheted el az érdeklődőidnél, vevőidnél.
Nem kell a tutit kitalálnod, az alább felsorolt modellek leteszteltek, működőképesek, neked csak használnod kell őket 🙂
Lássuk őket közelebbről!
Tartalomjegyzék
AIDA
Kezdjük a klasszikus AIDA formulával. Ez a négybetűs rövidítés négy alapelvet takar: Attention (figyelemfelkeltés), Interest (érdeklődés felkeltése), Desire (vágykeltés) és Action (cselekvésre buzdítás).
Az AIDA már a 20. század eleje óta szerepel a marketing irodalomnál, és azóta is hatékony eszköz a marketing szakemberek kezében Így Te is biztos lehetsz benne, hogy nem fog kimenni a divatból :).
Ennek az a célja, hogy felkeltsük a célközönség figyelmét, megragadjuk az érdeklődésüket, felkeltjük a vágyukat termékünk vagy szolgáltatásunk iránt, majd arra ösztönözzük őket, hogy lépjenek és vegyenek részt a kívánt cselekvésben (pl. vásárlás, jelentkezés stb.).
Az AIDA formula kiválóan működik hirdetésekben. Nagyon hatékonyan alkalmazható a figyelemfelkeltésre, az érdeklődés fenntartására, a vágykeltésre és a cselekvésre való ösztönzésre.
Példa: “Fedezd fel a legújabb okostelefonunkat, a [Márkanév] XX-et, amely forradalmi újításokkal teli! (Attention -figyelemfelkeltés) Az innovatív kamerarendszerrel és az ultra-gyors processzorral, soha nem látott élményt nyújt (Interest- érdeklődés felkeltése). Képzeld el, milyen lenne, ha pillanatok alatt tudnál nagyfelbontású fényképeket készíteni (Desire-vágykeltés). Ne várj tovább, rendeld meg ma és élvezd a technológiai forradalom előnyeit! (Action-cselekvésre buzdítás)“
PAS
A PAS (Problem – Agitation – Solution, azaz probléma – fokozás – megoldás) egy másik népszerű szövegírási modell, amelyet szintén széles körben alkalmaznak a marketingben, és Te is találkozhattál már vele. Ezzel a módszerrel először azonosítjuk a célközönség problémáját, majd fokozzuk az aggodalmukat és végül felkínáljuk a megoldást. Ez a formula nagyon hatékony, mert együtt érez a vevővel, és emiatt az érzelmi azonosulás miatt képes rávenni őt a cselekvésre.
A PAS formulát felhasználhatod olyan termékek vagy szolgáltatások esetében, amelyek konkrét problémákat oldanak meg.
Példa: “Problémába ütköztél a számlázással? (Problem-probléma) Biztosan sok időt és energiát vesztegetsz a számlák rendezésére és nyomon követésére (Agitation-fokozás). A [Márkanév] számlázó rendszerünkkel egyszerűsítheted ezt a folyamatot, és időt takaríthatsz meg! (Solution-megoldás)“
BAB
A BAB (Before – After – Bridge, azaz előtte – utána – híd) módszer az állapotváltozást használja fel a vevővel való kommunikáció során.
Először bemutatja a célközönség jelenlegi helyzetét (előtte), majd bemutatja, hogy milyen lehetne az életük a termékünkkel vagy szolgáltatásunkkal (utána), végül pedig bemutatja a “hidat”, azaz a módszert, ahogyan a jelenlegi állapotból eljuthatnak a kívánt állapotba.
Ha a Te terméked, szolgáltatásod jelentős változást hoz az ügyfeled életébe, akkor érdemes az ajánlatod ígéretét a BAB formula mentén bemutatnod.
Példa: “Fáradtan ébredsz reggelente, mert nem tudsz kényelmesen aludni? (Before-előtte) Képzeld el, milyen lenne, ha minden reggel frissen és pihenten ébrednél! (After-utána) A [Márkanév] matracainkkal ez lehetséges. A különleges technológiánk biztosítja a legkényelmesebb alvást (Bridge-híd).”
FAB
A FAB (Features – Advantages – Benefits, azaz jellemzők – előnyök – hasznok) egy hatékony módszer arra, hogy bemutassuk a termékünk vagy szolgáltatásunk legfontosabb jellemzőit, előnyeit és hasznait.
Először is, bemutatjuk a termék vagy szolgáltatás legfontosabb jellemzőit, majd kiemeljük az előnyöket, amelyeket ezek a jellemzők nyújtanak, és végül bemutatjuk a vásárló számára jelentkező konkrét hasznokat.
A FAB formula közvetlenül a vásárló szükségleteire fókuszál, így szuperhatékony, főleg ha a kiemelkedő jellemzőkkel bíró termékek esetén használod.
Példa: “A [Márkanév] autónk hibrid motorja (Feature-jellemzők) nemcsak, hogy csökkenti a károsanyag-kibocsátást, de kevesebbet is fogyaszt, ami csökkenti a fenntartási költségeket (Advantage-előnyök). Így nemcsak a környezetet védheted, de a pénztárcád is hálás lesz (Benefit-hasznok).”
ACCA
Az ACCA (Awareness – Comprehension – Conviction – Action, azaz tudatosság – megértés – meggyőződés – cselekvés) egy másik négy részből álló modell, amely a tudatosság fokozásától kezdve, a megértésen és a meggyőződésen keresztül vezet el a cselekvésig.
Ha komplexebb a terméked/ szolgáltatásod, vagy új a piac, amelyre bevezetni kívánod és a vevődnek szüksége van arra, hogy lépésről lépésre végigvezesd ezen a megértési folyamaton, akkor használd ezt a formulát.
Példa: “Találkoztál már a blockchain technológiával? (Awareness-tudatosság) Ez egy vadonatúj technológia, amely biztonságosabbá teszi az online tranzakciókat (Comprehension-megértés). Sokan már rájöttek, hogy a blockchain a jövő, és már több nagyvállalat is alkalmazza (Conviction-meggyőzés). Lépj velünk a jövőbe, és próbáld ki a [Márkanév] blockchain platformját! (Action-cselekvés)“
PPPP
A PPPP (Picture – Promise – Prove – Push, azaz kép – ígéret – bizonyítás – ösztönzés) egy másik hatékony formula, amelyet széles körben használ a marketing ipar.
Először megteremtünk egy képet a vásárló fejében, majd megígérjük, hogy a termékünk vagy szolgáltatásunk képes megvalósítani ezt a képet, bizonyítjuk az ígéretünket valós példákkal vagy tanulmányokkal, majd végül rábírjuk a vásárlót a kívánt cselekvésre.
A PPPP formulát gyakran alkalmazzák a történetmesélésben, és akkor használják, amikor a márkák szeretnének érzelmi szinten kapcsolódni a vásárlókhoz.
Ha a storytelling híve vagy, támogasd meg a PPPP modellel, és a hatás nem marad el 🙂
Példa: “Képzeld el, hogy soha többé nem kell aggódnod az alacsony mobiltelefon-akkumulátor miatt (Picture-kép). A [Márkanév] XX okostelefonunk akár 48 órás üzemidőt is biztosít (Promise-ígéret). Ezt a tesztjeink is alátámasztják, amelyeket független laboratóriumokban végeztünk (Prove-bizonyítás). Ne várj tovább, szerezd be a [Márkanév] XX-t, és felejtsd el az alacsony akkumulátor-problémákat! (Push-ösztönzés)“
QUEST
A QUEST (Qualify – Understand – Educate – Stimulate – Transition, azaz kvalifikálás – megértés – edukálás – ösztönzés – átmenet) egy ötfázisú folyamat, amely különösen hatékony lehet, ha komplex vagy magasabb értékű termékeket vagy szolgáltatásokat kínálsz.
A QUEST formulát – az ACCA modellhez hasonlóan- gyakran alkalmazzák olyan termékek/ szolgáltatások esetében, amelyeknek – komplexitásukból fakadóan- szükségük van a vásárlók személyes bevonására.
Példa: “Gondolkodtál már azon, hogy saját vállalkozást indítasz? (Qualify-kvalifikálás) Biztosan sok kérdésed van a vállalkozásindítással kapcsolatban (Understand-megértés). A [Márkanév] online vállalkozói kurzusaink minden szükséges ismeretet megadnak, hogy sikerrel indíthasd el saját vállalkozásodat (Educate-edukálás). Kezdd el ma a tanulást, és váltsd valóra az álmaidat! (Stimulate-ösztönzés) A [Márkanév] itt van, hogy támogassa a vállalkozói álmaidat (Transition-átmenet).
Feel-Felt-Found
A Feel-Felt-Found (Éreznek – Éreztek – Megtalálták) egy hatékony formula, amely a vásárlók érzéseire és tapasztalataira épít.
Először megmutatjuk, hogy megértjük, hogyan éreznek (Feel), majd bemutatjuk, hogy mások hasonló helyzetben voltak (Felt), végül pedig megosztjuk, hogy mit találtak vagy hogyan oldódott meg a problémájuk (Found).
Ezekkel a lépésekkel közvetlenül a vevőd érzéseire reflektálsz, rájuk hatsz.
A Feel-Felt-Found formulát gyakran használják a vásárlói ellenállás leküzdésére, és azoknak a vásárlóknak a meggyőzésére, akik bizonytalanok a vásárlást illetően = intelligens kifogáskezelés 🙂
Példa: “Megértjük, hogy aggódsz a termék minőségével kapcsolatban (Feel-éreznek). Sok ügyfelünk érezte ugyanezt (Felt-éreztek), de miután kipróbálták a [Márkanév] termékünket, rájöttek, hogy a minőségünk messze felülmúlja a várakozásaikat (Found-megtalálták).”
Vörös óceán
A “vörös óceán” kifejezés a Blue Ocean Strategy című könyvből származik, és a versenytársakkal túlzsúfolt piacokra utal, ahol a verseny kemény és a profit egyre csökken (a vörös szín a cápáktól (=konkurencia) hemzsegő terep veszélyességét és küzdelmességét szimbolizálja).
A vörös óceán stratégiában a szövegírásnak a versenytársaktól való megkülönböztetésre kell fókuszálnia, megmutatva a célközönségnek, hogy miért vagyunk egyedülállóak, és miért érdemes hozzánk fordulniuk.
Példa: “Tudjuk, hogy rengeteg választási lehetőség van az okostelefonok piacán. De a [Márkanév] XX nem csak egy másik okostelefon. Az XX kiemelkedik az innovatív kialakításával, a hosszú akkumulátor élettartamával és a felhasználóbarát kezelőfelülettel. Válassza a [Márkanév] XX-et, és tapasztalja meg a különbséget!”
Minden esetben fontos, hogy tisztában legyél a célközönség igényeivel és elvárásaival, mert a legjobb szöveg az, amelyik közvetlenül szólítja meg őket, és megoldást kínál az ő problémáikra.
Hogyan használd fel a ChatGPT-ben rejlő végtelen lehetőségeket és a bevált formulák szövegét arra, hogy verhetetlen konverziókat érj el a szövegeiddel?
Amióta berobbant a ChatGPT a köztudatba, azóta kutatja lázasan az egyszeri marketinges, hogy hogyan tudná megzabolázni ezt az információs “Pandora-szelencét” úgy, hogy az időbeli hatékonyság ne menjen a minőség rovására.
Tény, hogy ha lövésed sincs a szövegírásról (mert nem ez a szakmád, te egyszerűen csak hatásosan szeretnél kommunikálni a vásárlóiddal), akkor töredék idő alatt létre tudsz hozni olyan szövegeket (sőt, állítom, néha még jobbakat is), amelyeket egyébként csak nagy energiaveszteségek árán tudnál kipréselni magadból.
Ha pedig jártas vagy a szövegírásban, akkor is gyönyörűen tud a kezed alá dolgozni a mesterséges intelligencia, hiszen elvégzi helyetted a munka 80%-át, te pedig a végeredményt finomítod a kívánt szintre.
Naszóval: hogyan írj menő/ ütős/ hatásos szövegeket a ChatGPT segítségével?
Itt néhány másodperc erejéig visszanyúlunk a marketing elméleti síkjához (azért néhány másodperc, mert a gyorsaság kedvéért a kérdést megfuttattuk a ChatGPT-nél is).
Íme a beszélgetés:
DO! marketing
Kérlek ismertesd velem a Vörös óceán szövegírási formulát, és hozz erre egy példát.
ChatGPT
A “Vörös Óceán” stratégia egy üzleti koncepció, amely a versenyző vállalatok közötti harcot és versengést írja le. A “vörös óceán” kifejezés a versenytársak közötti harcos verseny képét idézi fel, ahol a “vér” a profit csökkenését és a csökkenő piaci részesedést szimbolizálja.
A “Vörös Óceán” stratégia a versenyben levő piaci szegmensekben versenyez, ahol a termékek és szolgáltatások már ismertek, és a verseny gyakran az árakon és a minimális termék differenciáláson alapul. A cél itt az, hogy növeljük a piaci részesedésünket a versenytársak rovására.
Egy példa a Vörös Óceán szövegírásra:
“Unod már az átlagos gyorséttermi ételeket? Szeretnéd, ha a gyors kiszolgálás nem jelentene kompromisszumot az ízvilág terén?
Megértjük a problémát. A rohanó tempó miatt sokszor szükségünk van gyorsan elérhető ételekre, de sokszor csalódunk, mert vagy nem kapunk elegendő választékot, vagy a minőség és az íz nem felel meg az elvárásainknak.
Itt a (márkanév) étteremlánc! Büszkék vagyunk arra, hogy gyors, finom és megfizethető ételeket kínálunk, amelyek a lehető legfrissebb alapanyagokból készülnek. Étlapunkon mindenki talál az ízlésének megfelelőt, legyen az hagyományos hamburger vagy vegetáriánus opciók.”
Konklúzió
Ezen a ponton megállnék egy szóra, hiszen itt ér össze az, hogy meddig terjed a mesterséges intelligencia hatótávja, és hol lép be az elengedhetetlen emberi tényező.
Ahhoz, hogy megtudd, hogyan strukturáld profin a szövegeidet, mégcsak a Google sem kell, simán megkapod a választ a ChatGPT-től, példákkal alátámasztva, ahogy fentebb is láthattad.
De azt, hogy
- hogyan szólj a vásárlód lelkéig,
- melyek az ő legbelsőbb félelmei, elakadásai, kifogásai, azok az érzelmi mozgatórugók, amelyek a vásárlói döntések hátterében meghúzódnak,
- te hogyan reagálj ezekre úgy, hogy ösztönözd a vásárlást, de ne csapj át tukmálásba;
- mitől különleges a Te szolgáltatásod,
- min alapszik a Te hitelességed,
- mi az a tapasztalat, ami a Te fejedben felhalmozódott a karriered során,
- hogyan domborítsd ki a terméked/szolgáltatásod értékeit, előnyeit, ígéretét úgy, hogy az egyszerre legyen hiteles és vonzó,
- mikor melyik formulát érdemes választanod (ez ugyebár stratégiai kérdés),
na, ehhez kevés a MI, ide kell az emberi kontroll, emberi gondolkodás, és főleg az a beleérző képesség, ami emberi sajátosság.
Ez nem mellesleg megmagyarázza azt is, hogy miért fölösleges azon rettegned, hogy a ChatGPT kitúr a munkahelyedről.