Partneri kapcsolatok: így szerezz affiliate partnereket, akik érdeklődőt és vevőt hoznak neked

partneri kapcsolatok
Akár kezdő vállalkozóként szeretnéd terjeszteni az éppen csak útjára indított céged jó hírét, akár rutinos vállalkozóként keresed a bevételnövelés lehetőségeit, a partneri kapcsolatok kiépítése tökéletes eszköz lehet a kezedben. Azonban korántsem mindegy, hogyan kezdesz neki.
Olvasási idő: 9 perc

Ha nem a megfelelő partnereket és nem a megfelelő hozzáállással, ajánlattal keresed meg, könnyen gondolhatod azt, hogy az affiliate marketing nem működik. Így pedig egy nagyon hatékony és jövedelmező lehetőségtől esnél el.

Éppen ezért ebben az írásban megmutatom neked, mik azok az alapvető kérdések, amiket a leendő partnereid kiválasztásánál fel kell tenned, és mik azok a hibák, amiket az együttműködés keresése, felépítése közben mindenképp el kell kerülnöd. Vágjunk is bele!

Tegyük le az affiliate marketing alapjait!

Először is tisztázzuk, mit is jelent az affiliate marketing?

Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy van egy vagy több olyan partnered, akivel kölcsönösen együttműködtök, ajánljátok egymást annak érdekében, hogy kölcsönösen növelhessétek a bevételeiteket. Többnyire az együttműködés terepe az online tér, gyakran emailben történik az ajánlás.

Az affiliate marketing egyáltalán nem újkeletű dolog, tőlünk nyugatabbra, főleg a marketing hazájában, Amerikában bevett gyakorlat. Ott még azt is megfigyelheted, hogy az ismertebb marketingesek „felosztják” egymás között a piacot, és amikor egyikük termékére kampány fut, akkor a partnerei is folyamatosan, a kampány ideje alatt e-maileken keresztül ajánlják őt.

Kérdezheted, hogy ha ugyanazon a területen tevékenykednek, akkor miért működnek mégis együtt ilyen szorosan?

A válasz egyszerű: mert egymást kölcsönösen segítve ez nagyon is megéri.

Pontosan tudják, hogy annak ellenére, hogy mindannyian marketing tudást adnak át, aki tanulni akar, az mindannyiuktól tanulni fog. E tekintetben pedig nyugodtan erősíthetik egymást.

Emellett pedig törekednek arra, hogy az együttműködés mindkét félnek megérje. Gyakran láthatjuk azt, hogy egy termék vételárának 40-50%-át is felkínálják a partnernek az együttműködésért cserébe, hiszen tudják, hogy ezt fordított helyzetben is megkapják majd.

Ha másoknál működik, nálad is működhet, viszont kulcsfontosságú, hogy jól válaszd meg a partnereidet.

Ki lehet jó partnered egy affiliate együttműködésre?

Még mielőtt listát írnál azokból, akik a partnereid lehetnének, tisztában kell lenned két fontos alapvetéssel:

  • Egy partneri viszony jó esetben hosszú távra szól, akár évekre, így már a partnerek keresésében is csak olyanokon gondolkodj, akikkel az első benyomás alapján úgy érzed, valóban képes lennél hosszú távon együttműködni.
  • Soha ne felejtsd el, hogy a partneri viszonyban téged is kötelezettségek terhelnek majd, így olyanokat keress, akiket szívből tudsz ajánlani a saját ügyfeleidnek.

Az alapelvek után lássuk a konkrét kérdéseket, amikkel megtalálhatod a tökéletes partnert. Azt javaslom, készíts egy táblázatot valahogy így, ahogy lent látod. Nyugodtan mehet Excelbe vagy ha nem vagy táblázat párti, akkor egy Wordbe is felírhatod ezeket partnerenként.

Célközönség hasonló?Szakmai és emberi értékrend passzol?Méret mekkora?Személyes márka erős?Együttműködés menete
Partner 1
Partner 2
Partner 3
….

Nézzük azokat a kérdéseket, amikkel a fenti táblázatot ki tudod tölteni.

1. Hasonló a célközönség, mint a Te vállalkozásodé?

Akkor tudsz igazán hatékony együttműködést kiépíteni, ha a partnered célközönsége nagyon hasonló a tiédhez. Minél nagyobb a hasonlóság, annál nagyobb az esélyed, hogy a partnered ügyfelei vevők lesznek a te termékedre, szolgáltatásodra is.

Fontos kiegészítés – ahogy arra már biztosan rájöttél – hogy a partneri kapcsolatok kiépítésének alapja az, hogy tényleg alaposan ismerd a saját közönséged. Ez nem az a terep, ahol pusztán feltételezésekkel labdába tudsz rúgni. Arra van szükséged, hogy pontos képed legyen arról, valójában kik vásárolnak tőled. Ha ezt tudod, akkor tudsz hasonló célközönséget célzó partnereket keresni.

Milyen kérdések segíthetnek hasonló vevőkörű partner megtalálásában?

  • Melyek azok az iparágak, amelyek a célcsoportod célozzák?
  • Melyek azok a cégek, amik már összegyűjtötték a célcsoportodat?
  • Kik azok, akik már régebben céloznak az álomügyfelekre?
  • Kik azok, akik már felépítettek maguk köré egy követőtábort?

Csak néhány példát említve, az alábbi kapcsolatokhoz hasonló párosításokon érdemes elgondolkodnod:

Fodrász – Műkörmös

Könyvelő – Pályázatíró

Szolárium – Edzőterem

Írj egy listát ezekről a lehetséges partnerekről, egyelőre még bármilyen más szempont figyelembevétele nélkül!

Azért is fontos ismerned a saját közönséged, mert a következő lépésben a partner mellé meg kell adnod, hogy a jelenlegi legjobb tudásod szerint hány százalékban egyezik meg a célközönségetek.

Ne ijedj meg, egyelőre csak becslünk. Ha azt gondolod, hogy pontosan ugyanazokra az emberekre céloztok, akkor 100%, ha csak félig-meddig, akkor 50%. Nyilván ha nagyon alacsony az egyezés a közönségben, akkor azt a partnert majd kevésbé kell erőltetni, hisz kicsi valószínűséggel tud neked érdeklődőt, vevőt hozni.

Ez a lista lesz a további gondolkodás alapja, és most egy nagyon fontos pont következik a partnerötletek szűrésében.

2. Mennyire vagytok egy hullámhosszon, ha szakmai vagy morális értékekről van szó?

Biztos lehetsz benne, hogy nem vezet jóra egy olyan együttműködés, amelyben a partnered más elveket képvisel mint te, legyen szó akár szakmai, vagy morális elvekről.

Ha belegondolsz, amikor eljutottok oda, hogy neked kellene ajánlani őt, nem tudod majd nyugodt szívvel tenni, arról nem is beszélve, hogy a követőid, vásárlóid is megérzik majd ezt az ellentmondást, ami által a hitelességed is sérülhet.

Ha például egy olyan rendelőt vezetsz, ahol természetes eszközökkel próbáljátok orvosolni a páciensek problémáit, akkor jó ötlet lehet természetes szereket – például illóolajokat – forgalmazó céget megkeresni partnernek, azonban visszás hatást kelthet, ha mesterséges anyagokat vagy plasztikai beavatkozásokat ajánlanál az ügyfeleidnek.

Mit tudsz itt megvizsgálni konkrétumok terén?

  • nézd meg a weboldalt, értékesítési oldalakat és vizsgáld meg a kommunikációját (mit ígér, milyen hitelességi elemekkel, milyen ügyfél példái vannak stb.)
  • csekkold le a közösségi média kommunikációját (Facebook, Instagram posztok, YouTube videók)
  • esetleg ellenőrizd le a céginfós adatbázisban a cégét: árbevétel, bejelentett kollégák létszáma, adózott eredmény, vesz-e fel osztalékot)

A fenti pár lépéssel elég jól meg tudod becsülni, hogy mennyiben egyezik az értékrendetek.

Mindig gondold át alaposan a partnerválasztást, és hagyj időt a döntésre. Ha úgy érzed, hogy szakmai vagy morális okokból nem tudsz együttműködni egy céggel vagy személlyel, akkor vesd el az együttműködést, még akkor is, ha logikusan jó választásnak tűnt.

Így a potenciális partnereket felvonultató listában kell lennie egy olyan résznek is, ahol jelölöd százalékos mértékben, hogy az adott partnerrel mennyire egyezik az értékrendetek.

Ha teljes mértékben, akkor adj neki 100%-ot, ha egyáltalán nem, akkor 0%-ot, tehát zárd ki.

3. Mekkora követőtábora, látogatottsága, elérése van?

Amikor a leendő partnereiden töröd a fejed, jogosan gondolhatod, hogy minél nagyobb a listája, a követőtábora, az elérése, annál erősebb.

Azonban ez nem mindig van azért így. Sokszor találkoztam már azzal, hogy kisebb, de relevánsabb listából több feliratkozás és vásárlás született. Szóval ne csak azt nézd, hogy az ajánló partner mekkora, ez nem a legfontosabb paraméter.

Ugyanakkor arra viszont figyelj, hogy a nálad sokkal nagyobb követőtáborral rendelkező partnerek számára nehezebb lesz együttműködést kínálnod.

Egy 10x nagyobb listával rendelkező cégnek nem annyira jó üzlet kiküldeni téged a listájára azért, hogy cserébe te is kiküldd őket.

Ezek az együttműködések az egyenlőtlen erőviszonyok miatt nehézkesek lehetnek, és hiába akarja mindkét fél az együttműködést, nehéz win-win szituációt találni.

Éppen ezért, ha még kezdő vagy az affiliate marketingben, a legegyszerűbb út az, ha hasonló méretű cégeket tudsz keresni, mint amilyen Te is vagy.

Mi van akkor, ha még csak most indulsz és mindenki nagyobb nálad?

Nem kell lemondanod a partnerekről ekkor sem, csak valahogyan ki kell egyensúlyoznod a dolgokat. Erre egy jó módszer lehet a személyes segítséged, a termékeid felajánlása (ha és amennyiben ez értelmezhető az esetedben). Például az első infótermékes cégem (Online Katapult) indulásakor jóval nagyobb ajánló partnerek is kiküldtek a listájukra, mert többeknek is személyesen segítettem ebben-abban szakmailag. Az így kiépült emberi kapcsolat pedig mindent vitt.

Azóta is többször előfordult már ilyen szituáció velem, a jól kiépített és karbantartott emberi kapcsolatok mindig kifizetődnek.

Azért, hogy lásd az erőviszonyokat, a partnereket tartalmazó listádban készíts egy mezőt, ahol a potenciális partner méretét egyetlen számmal tudod jellemezni. Ezt a számot a partner elérésének becsléséből tudod közelítőleg meghatározni:

  • email lista mérete (ezt nem tudod pontosan szinte sosem, de talán néha bizonyos partner kommunikálja – esetleg megkérdezni tudod)
  • Facebook, Instagram, YouTube követők száma
  • ha vannak rendezvényeik, akkor oda hányan szoktak menni?
  • ha van valamilyen fizikai klub vagy jelenlét, ott hányan vannak?

A fentiek alapján írj be 1-től 10-ig a méretre egy becsült számot a partner esetében. (Becsüld meg azt is, hogy a saját elérésed mekkora, mert tudod, a nagyobb partnerek esetében szükség lehet valamilyen más motivációra is. Nem mindig, de néha igen.)

4. Mennyire erős a személyes márkája?

Azok a vállalkozások képesek a legjobb kapcsolatot kiépíteni a vevőikkel, követőikkel, ahol van saját termék és rendelkezésre áll egy erős céges vagy személyes márka.

Az eddigi legjobb ajánlópartnereim a SalesAutopilot és Pongor-Juhász Attila voltak. A legtöbb feliratkozót és vásárlót Ők hozták. Mindkét partner esetében van egy személyes márka (Csepregi Balázs és PJA), ami sokat számít az ajánlások tekintetében.

Neked is érdemes felmérni a személyes vagy céges márka erősségét és erre is adni egy hozzávetőleges pontszámot a partner esetében.

6. Mennyire érzed könnyűnek az együttműködést?

Az utolsó pont egy szubjektív, de annál fontosabb kérdés. Mennyire érzed úgy, hogy gördülékeny lenne az együttműködésetek?

Miből tudsz erre következtetni?

Már a legelső kapcsolatfelvételtől ki fog alakulni benned egy szubjektív kép a partnerről, és meg tudsz válaszolni olyan kérdéseket, mint például:

  • Mennyire vagytok egy hullámhosszon?
  • Mennyire könnyen értitek meg egymást?
  • Mennyire gyors az egyeztetés?
  • Mennyire könnyen tudtok megállapodni?
  • (És aztán a partner mennyire tartja magát ehhez? Pl. magától, időben szállítja, amit ígér vagy nógatni kell és akkor is késik?)

Ezeket is át kell gondolkodnod, és érdemes egy külön pontszámot kalkulálnod erre. (Persze tudom, itt bizonyos infók csak később jönnek be, nem mindet tudod most eldönteni.)

Most, hogy már tisztáztuk a partnerválasztás kérdéseit, biztosan van a fejedben egy listád arról, akikkel szívesen együttműködésre lépnél.

A következő lépés a partnerrel történő kapcsolatfelvétel.

Hogyan keresd meg a potenciális ajánló partnereket?

Marketing területen gyakran hallhattad, hogy ne magadból indulj ki, mert nem neked, hanem a célközönségednek kell tetszenie a logódnak/kommunikációdnak/ajánlatodnak.

Az affiliate marketing azonban épp olyan terület, ahol nyugodtan kiindulhatsz a saját elvárásaidból is. Amikor egy megkeresést fogalmazol, gondolj bele, te milyen sok levelet, üzenetet kapsz egyetlen nap, és mennyire kevés időd van ezekre.

Éppen ezért jól meg kell komponálnod az első érintkezést, mert figyelemfelkeltőnek kell lennie, ugyanakkor ez adja rólad az első benyomást.

A 0. lépés az, hogy levelednek igényesnek kell lennie, óvakodj a pongyola megfogalmazástól és legalább az alapvető helyesírásod legyen rendben. Rendezett gondolatok és rendezett íráskép. Alapnak tűnik talán, de nem mindenki figyel oda rá – kaptam már kisujjból kirázott partneri együttműködési levelet és nem indult be a dolog. 🙂

1. Te adj ELŐSZÖR, még mielőtt kérnél

Indulj ki abból, hogy a cégvezetőt, akit meg akarsz keresni, elsősorban úgyis a saját cége érdekli, nem pedig a tiéd. Ezért ahelyett, hogy kérnél tőle valamit, előbb adj.

Ne arról szóljon tehát a leveled, hogy milyen hasznos lenne az együttműködés mindkettőtöknek, hanem ajánld fel, hogy szívesen eljuttatnád őket a követőidhez. Könnyebb dolgod van ezen a ponton, ha a kiszemelt partnerednek van saját terméke, hiszen így felkínálhatod annak az ajánlását a saját követőidnek.

Ezzel a hozzáállással máris megtöbbszörözted az esélyét annak, hogy válaszra méltassanak, hiszen Te teszel szívességet, és az ő malmukra akarod hajtani a vizet.

Nyilvánvaló, hogy nem jótékonyságból fogod csinálni, és nekik is érdekük lesz motiválni téged, de a kompenzációra elég az egyeztetések során rátérned, és nem szükséges ajtóstul rontani a házba.

2. Ne sablon levelet küldj, hanem szabd személyre

Sablonos levelek helyett dolgozz ki személyre szabott üzenetet, amelyből látszik a felkészültséged, az ajánlatod, és az, hogy valóban 100%-ig a címzettre fókuszáltál, amikor írtad.

Amit mindenképpen tudnod kell kapcsolatfelvétel előtt a cégről:

  • Milyen termékeket, szolgáltatásokat értékesít?
  • Ki a célközönsége?
  • Hogyan éri el a célközönségét, hogyan kommunikál?
  • Miben mások ők, mint a többi piaci szereplő?
  • Hogyan tudnál nekik értéket adni?
  • Mik a konkrét termékeik, mi volt az utolsó kampányuk?

Ha ezeket a gondolatokat összegyűjtötted, és az értékelésed alapján megfelelő partnernek gondolod, akkor írj egy személyes levelet a cégvezetőnek, vagy a cég központi email címére. Mondd el, hogy ki vagy, és mutasd be, hogy miként akarsz segíteni nekik. Fogalmazz bele személyre szabott részeket (terméknevek, korábbi kampányok említése, korábbi kommunikáció említése) még akkor is, ha a váz esetleg minden partnernél azonos.

Érdemes külön vezetned, hogy melyik céggel miben maradtatok. Ha valahonnan nem kaptál választ, akkor érdeklődj a megkeresés felől, vagy próbálj meg többször, többféle tárgymezővel is üzenetet küldeni.

Egyszerre csak annyi céggel vedd fel a kapcsolatot, amennyit még kezelni tudsz. A minőségi partneri kapcsolatok kiépítése időbe telik, de egy-egy jó kapcsolat sokszorosan megtérül majd, ezért nem kell elsietni. Kezdj 2-3 partnerrel és egyelőre elégedj is meg első körben ennyivel. Majd később ha már erre tudsz dedikáltan embert szánni (a marketingesedet), akkor több partnert is kereshetsz.

3. Csak olyan javaslatot tegyél, amire te is igent mondanál

Az ajánlatnál megint csak érvényes szabály, hogy indulj ki magadból. Olyan javaslatot tegyél, amire fordított esetben Te is azonnal igent mondanál.

Ne legyen túl sok idő a partnernek az együttműködés, ne kelljen túl sok energiát beleraknia. Ne legyen kockázatos semmilyen formában. Ez egy csak egy gyors bemutatkozó tánc lesz közösen, legyen egyszerű rábólintani.

Így a partnered kockázatmentesen kipróbálhatja az együttműködést, és később, amikor már ismeritek egymást, sokkal könnyebben fogsz tudni további ajánlatokat tenni – olyat is, ami akár bonyolultabb és több energiát igényel.

Hogyan mérheted a vásárlásokat, ami alapján jutalékot fizetsz?

A legjobb partneri kapcsolatokat sosem csak a jutalék motiválja, azonban sok esetben része az együttműködésnek a jutalékfizetés is. Ahhoz, hogy ez megtörténhessen, valamilyen formában mérni kell a megrendeléseket.

Erre van néhány eszköz a kezedben, ezekben tudsz gondolkodni:

  • egyedi kupon kód (pl. “domarketing”)
  • egyedi feliratkozási vagy megrendelési oldal (ahol URL alapján mérheted, hogy kitől érkezett a feliratkozó)
  • valamilyen spéci affiliate szoftver, ami cookie alapon méri a feliratkozásokat, megrendeléseket (ilyet tud pl. a SalesAutopilot)
  • fizikai üzletekben egy szórólap felmutatása vagy egy titkos szó bemondása

Ha a SalesAutopilotot használod, akkor jó megoldás lehet az affiliate rendszerük. Ennek a működéséről itt találsz információt.

Akár a kampány végeztével, akár folyamatos együttműködés esetén időszakosan (pl. 3 havonta) el tudsz számolni a partnereiddel jutalék tekintetében, mindössze a fenti információkat kell összesítened.

Hogyan tovább?

Amint látod, az affiliate marketing nem könnyű terep, azonban annál hatékonyabb.

A segítségével gyorsan és olcsón tudsz eljutni új potenciális vásárlókhoz, ráadásul az ajánló márkájának erőssége is a te malmodra hajtja a vizet. (“Jééé, az XY is ajánlja, akkor biztos jó kell legyen!” – gondolja majd a piacod.)

Ezt azonban nem adják ingyen, bele kell tenned az időt és az energiát. Gondosan meg kell választanod a partnereidet, alaposan utánuk kell nézned, és jól kell kommunikálnod velük.

Miután pedig kiépítetted a kapcsolataidat, fenn is kell tartanod azokat. Ehhez két dologra kell figyelned:

  • Mindig legyen egyensúlyban az, amit adsz és amit vársz cserébe.
  • Figyelj oda a partneredre, időnként kérdezd meg, mit tehetsz érte, miben tudsz segíteni.

Szánj rá havonta pár órát (összesen, nem partnerenként) a kapcsolatépítésre, és meglátod, a befektetett energia megtérül majd!

Sok sikert az ajánló partneri kapcsolataid felépítéséhez!

Szerző:

Domán Zsolt

Domán Zsolt

Hello, Domán Zsolt vagyok, a DO! marketing alapítója. Az a mottóm, hogy magyar mikro- és kisvállalkozóként nem az számít, mit tudsz, hanem mit csinálsz a marketingben. Az üzleti eredményeid, az első vásárlóid csak a megvalósításból fognak jönni és én ebben segítelek. Megmutatom, miként szerezz vevőt az interneten!

Kérdésed van?

Akkor nyugodtan tedd fel a DO! marketing Klub előfizetők zárt Facebook csoportjában ide kattintva. Ott minden kérdésre igyekszem válaszolni legkésőbb 2 munkanapon belül. :)

Azért is kényelmesebb a Klubtagok csoportjában kérdezned, mert így nem csak tőlem kapsz segítséget, hanem a tagok tapasztalatát is ki tudod majd használni. Várom a kérdéseidet!

Navigáció

Keresés

Ha az oldalon található cikkek közt szeretnél keresni:

Követsz már Facebookon vagy Instán?

A közösségi média oldalaimon folyamatosan értékes tartalmakat olvashatsz, kattints a “Tetszik az oldal” gombra vagy az ikonokra:

Instagram jöhet? :)

Az Insta sztorijaimban nagyrészt egyedi tartalom van, amit máshol nem láthatsz. Kövess Instán is, katt a fekete ikonra!